Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
La segmentación educativa Argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social.
2012 | |
educación equidad instituciones reproducción social segmentación education equality institutions segmentation social reproduction |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605
https://hdl.handle.net/10895/3840 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178716381184000 |
---|---|
author | Krüger, Natalia |
author_facet | Krüger, Natalia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Krüger, Natalia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:53Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:53Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2012-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. The segmentation of the educational system in Argentina may be identified as one of the main processes involved in the reproduction of social inequalities. This notion refers to the fact that the system is divided into groups of institutions of differential quality in which students are distributed according to their socioeconomic background. The purpose of this paper is to contribute to the comprehension of this phenomenon. Following a brief exposition about the concept, the outlook, and the main implications of educational segmentation, its causes and dynamics are analyzed from a double perspective: 1) macro-social: in order to understand the global and historical trends which serve as a background and act as objective determinants; ii) micro-social: an institutional approach is proposed as a means to identify the behavioral patterns and norms involved in the determination of this particular configuration of the education system. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Entre las diversas expresiones de la inequidad social en la actualidad, se destaca la segmentación del sistema educativo, concepto que remite tanto a la presencia de circuitos escolares de distinta calidad como a la homogeneidad en la composición socioeconómica del público al que atienden. A través del presente artículo se pretende contribuir a la comprensión de este fenómeno en el contexto argentino. Luego de una breve exposición acerca del concepto, el panorama actual y las implicancias de la segmentación educativa en el país, se abordan las causas y la dinámica de la misma desde una doble perspectiva: 1) macro-social, para conocer las tendencias globales e históricas que actúan de marco para el sector educativo influyendo en su configuración actual, y 2) micro-social, porque resulta pertinente realizar un análisis institucional para identificar las pautas de comportamiento de los distintos agentes del sistema que, en su accionar cotidiano, puedan atentar contra su democratización. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605 10.22235/pe.v5i1.605 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3840 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605/607 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2012 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v5i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | education equality institutions segmentation social reproduction |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | educación equidad instituciones reproducción social segmentación |
dc.title.none.fl_str_mv | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. La segmentación educativa Argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. The segmentation of the educational system in Argentina may be identified as one of the main processes involved in the reproduction of social inequalities. This notion refers to the fact that the system is divided into groups of institutions of differential quality in which students are distributed according to their socioeconomic background. The purpose of this paper is to contribute to the comprehension of this phenomenon. Following a brief exposition about the concept, the outlook, and the main implications of educational segmentation, its causes and dynamics are analyzed from a double perspective: 1) macro-social: in order to understand the global and historical trends which serve as a background and act as objective determinants; ii) micro-social: an institutional approach is proposed as a means to identify the behavioral patterns and norms involved in the determination of this particular configuration of the education system. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_57630ea1751b34ec59b9ddbb296c04ca |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v5i1.605 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3840 |
publishDate | 2012 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2012 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Krüger, Natalia2012-11-302023-09-13T12:55:53Z2023-09-13T12:55:53Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/60510.22235/pe.v5i1.605https://hdl.handle.net/10895/3840Abstract. The segmentation of the educational system in Argentina may be identified as one of the main processes involved in the reproduction of social inequalities. This notion refers to the fact that the system is divided into groups of institutions of differential quality in which students are distributed according to their socioeconomic background. The purpose of this paper is to contribute to the comprehension of this phenomenon. Following a brief exposition about the concept, the outlook, and the main implications of educational segmentation, its causes and dynamics are analyzed from a double perspective: 1) macro-social: in order to understand the global and historical trends which serve as a background and act as objective determinants; ii) micro-social: an institutional approach is proposed as a means to identify the behavioral patterns and norms involved in the determination of this particular configuration of the education system.Resumen. Entre las diversas expresiones de la inequidad social en la actualidad, se destaca la segmentación del sistema educativo, concepto que remite tanto a la presencia de circuitos escolares de distinta calidad como a la homogeneidad en la composición socioeconómica del público al que atienden. A través del presente artículo se pretende contribuir a la comprensión de este fenómeno en el contexto argentino. Luego de una breve exposición acerca del concepto, el panorama actual y las implicancias de la segmentación educativa en el país, se abordan las causas y la dinámica de la misma desde una doble perspectiva: 1) macro-social, para conocer las tendencias globales e históricas que actúan de marco para el sector educativo influyendo en su configuración actual, y 2) micro-social, porque resulta pertinente realizar un análisis institucional para identificar las pautas de comportamiento de los distintos agentes del sistema que, en su accionar cotidiano, puedan atentar contra su democratización.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605/607Derechos de autor 2012 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 137-1561688-74681688-528710.22235/pe.v5i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducaciónequidadinstitucionesreproducción socialsegmentacióneducationequalityinstitutionssegmentationsocial reproductionEducational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.La segmentación educativa Argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38402023-09-13 09:55:53.142oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3840Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:53LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. Krüger, Natalia educación equidad instituciones reproducción social segmentación education equality institutions segmentation social reproduction |
status_str | publishedVersion |
title | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. |
title_full | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. |
title_fullStr | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. |
title_full_unstemmed | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. |
title_short | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. |
title_sort | Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective. |
topic | educación equidad instituciones reproducción social segmentación education equality institutions segmentation social reproduction |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605 https://hdl.handle.net/10895/3840 |