Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.

La segmentación educativa Argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social.

Krüger, Natalia
Detalles Bibliográficos
2012
educación
equidad
instituciones
reproducción social
segmentación
education
equality
institutions
segmentation
social reproduction
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605
https://hdl.handle.net/10895/3840
Acceso abierto
_version_ 1815178716381184000
author Krüger, Natalia
author_facet Krüger, Natalia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Krüger, Natalia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:53Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:53Z
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. The segmentation of the educational system in Argentina may be identified as one of the main processes involved in the reproduction of social inequalities. This notion refers to the fact that the system is divided into groups of institutions of differential quality in which students are distributed according to their socioeconomic background. The purpose of this paper is to contribute to the comprehension of this phenomenon. Following a brief exposition about the concept, the outlook, and the main implications of educational segmentation, its causes and dynamics are analyzed from a double perspective: 1) macro-social: in order to understand the global and historical trends which serve as a background and act as objective determinants; ii) micro-social: an institutional approach is proposed as a means to identify the behavioral patterns and norms involved in the determination of this particular configuration of the education system.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Entre las diversas expresiones de la inequidad social en la actualidad, se destaca la segmentación del sistema educativo, concepto que remite tanto a la presencia de circuitos escolares de distinta calidad como a la homogeneidad en la composición socioeconómica del público al que atienden. A través del presente artículo se pretende contribuir a la comprensión de este fenómeno en el contexto argentino. Luego de una breve exposición acerca del concepto, el panorama actual y las implicancias de la segmentación educativa en el país, se abordan las causas y la dinámica de la misma desde una doble perspectiva: 1) macro-social, para conocer las tendencias globales e históricas que actúan de marco para el sector educativo influyendo en su configuración actual, y 2) micro-social, porque resulta pertinente realizar un análisis institucional para identificar las pautas de comportamiento de los distintos agentes del sistema que, en su accionar cotidiano, puedan atentar contra su democratización.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605
10.22235/pe.v5i1.605
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3840
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605/607
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2012 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v5i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156
dc.subject.en-US.fl_str_mv education
equality
institutions
segmentation
social reproduction
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación
equidad
instituciones
reproducción social
segmentación
dc.title.none.fl_str_mv Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
La segmentación educativa Argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. The segmentation of the educational system in Argentina may be identified as one of the main processes involved in the reproduction of social inequalities. This notion refers to the fact that the system is divided into groups of institutions of differential quality in which students are distributed according to their socioeconomic background. The purpose of this paper is to contribute to the comprehension of this phenomenon. Following a brief exposition about the concept, the outlook, and the main implications of educational segmentation, its causes and dynamics are analyzed from a double perspective: 1) macro-social: in order to understand the global and historical trends which serve as a background and act as objective determinants; ii) micro-social: an institutional approach is proposed as a means to identify the behavioral patterns and norms involved in the determination of this particular configuration of the education system.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_57630ea1751b34ec59b9ddbb296c04ca
identifier_str_mv 10.22235/pe.v5i1.605
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3840
publishDate 2012
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2012 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Krüger, Natalia2012-11-302023-09-13T12:55:53Z2023-09-13T12:55:53Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/60510.22235/pe.v5i1.605https://hdl.handle.net/10895/3840Abstract. The segmentation of the educational system in Argentina may be identified as one of the main processes involved in the reproduction of social inequalities. This notion refers to the fact that the system is divided into groups of institutions of differential quality in which students are distributed according to their socioeconomic background. The purpose of this paper is to contribute to the comprehension of this phenomenon. Following a brief exposition about the concept, the outlook, and the main implications of educational segmentation, its causes and dynamics are analyzed from a double perspective: 1) macro-social: in order to understand the global and historical trends which serve as a background and act as objective determinants; ii) micro-social: an institutional approach is proposed as a means to identify the behavioral patterns and norms involved in the determination of this particular configuration of the education system.Resumen. Entre las diversas expresiones de la inequidad social en la actualidad, se destaca la segmentación del sistema educativo, concepto que remite tanto a la presencia de circuitos escolares de distinta calidad como a la homogeneidad en la composición socioeconómica del público al que atienden. A través del presente artículo se pretende contribuir a la comprensión de este fenómeno en el contexto argentino. Luego de una breve exposición acerca del concepto, el panorama actual y las implicancias de la segmentación educativa en el país, se abordan las causas y la dinámica de la misma desde una doble perspectiva: 1) macro-social, para conocer las tendencias globales e históricas que actúan de marco para el sector educativo influyendo en su configuración actual, y 2) micro-social, porque resulta pertinente realizar un análisis institucional para identificar las pautas de comportamiento de los distintos agentes del sistema que, en su accionar cotidiano, puedan atentar contra su democratización.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605/607Derechos de autor 2012 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 5 No. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156Páginas de Educación; Vol. 5 Núm. 1 (2012): Páginas de Educación; 137-156Páginas de Educación ; Vol. 5 N.º 1 (2012): Páginas de Educación; 137-1561688-74681688-528710.22235/pe.v5i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducaciónequidadinstitucionesreproducción socialsegmentacióneducationequalityinstitutionssegmentationsocial reproductionEducational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.La segmentación educativa Argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38402023-09-13 09:55:53.142oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3840Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:53LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
Krüger, Natalia
educación
equidad
instituciones
reproducción social
segmentación
education
equality
institutions
segmentation
social reproduction
status_str publishedVersion
title Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
title_full Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
title_fullStr Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
title_full_unstemmed Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
title_short Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
title_sort Educational Segmentation in Argentina: Considerations from a Micro and Macro Perspective.
topic educación
equidad
instituciones
reproducción social
segmentación
education
equality
institutions
segmentation
social reproduction
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/605
https://hdl.handle.net/10895/3840