Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013.
Educación Superior y persistencia al cabo del primer año en Uruguay. Un estudio longitudinal con base en la cohorte de estudiantes evaluados por PISA 2003.
2015 | |
educación superior persistencia desigualdad Uruguay |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/587
https://hdl.handle.net/10895/3830 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712418615296 |
---|---|
author | Fernández, Tabaré |
author2 | Cardozo, Santiago |
author2_role | author |
author_facet | Fernández, Tabaré Cardozo, Santiago |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Fernández, Tabaré Cardozo, Santiago |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:46Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:46Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2015-11-16 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. The aim of the paper is to describe the experiences in the first year of admission to Higher Education according to a four-dimensional theoretical approach, focusing on the social and academic integration of students. We show the relationship between the experiences and persistence after this traffic and find positive effects of a motivational climate awakened by the academic program of the career. In other words, a state of collaborative learning practices and participation in extracurricular activities related to fieldwork and extension. On the other hand, we found a negative effect of the individual assessment according to what students say about the requirements for tests and exams. For this study, we rely on the Second Survey that followed a group of youngsters assessed by PISA 2003. This survey was collected by the Transición Educación Trabajo Research Group (TET, Work Transition Education) in 2012 to a total of 2451 cases nationwide. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | RESUMEN. El objetivo del artículo es describir las experiencias en el primer año de ingreso a la Educación Superior según un enfoque teórico de cuatro dimensiones, centrado en la integración social y académica de los estudiantes. Mostramos la relación entre las experiencias y la persistencia al cabo del tránsito identificando efectos positivos de un clima motivante despertado por el programa académico de la carrera; de un clima de prácticas colaborativas de aprendizajes y de la participación en actividades extracurriculares ligadas al trabajo de campo y la extensión. A su vez, encontramos un efecto negativo de la valoración individual que el estudiante hace sobre la exigencia de las pruebas y exámenes. Nos basamos en la Segunda Encuesta de seguimiento a los jóvenes evaluados por PISA 2003, levantada por el Grupo de Investigación sobre Transición Educación Trabajo (TET) en 2012 a un total de 2451 casos en todo el país. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/587 10.22235/pe.v7i1.587 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3830 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/587/587 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2015 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 7 No. 1 (2014): Páginas de Educación; 103-128 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 7 Núm. 1 (2014): Páginas de Educación; 103-128 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v7i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 7 N.º 1 (2014): Páginas de Educación; 103-128 |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | educación superior persistencia desigualdad Uruguay |
dc.title.none.fl_str_mv | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. Educación Superior y persistencia al cabo del primer año en Uruguay. Un estudio longitudinal con base en la cohorte de estudiantes evaluados por PISA 2003. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. The aim of the paper is to describe the experiences in the first year of admission to Higher Education according to a four-dimensional theoretical approach, focusing on the social and academic integration of students. We show the relationship between the experiences and persistence after this traffic and find positive effects of a motivational climate awakened by the academic program of the career. In other words, a state of collaborative learning practices and participation in extracurricular activities related to fieldwork and extension. On the other hand, we found a negative effect of the individual assessment according to what students say about the requirements for tests and exams. For this study, we rely on the Second Survey that followed a group of youngsters assessed by PISA 2003. This survey was collected by the Transición Educación Trabajo Research Group (TET, Work Transition Education) in 2012 to a total of 2451 cases nationwide. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_534233dd449a77366efec9f63a288485 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v7i1.587 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3830 |
publishDate | 2015 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2015 Páginas de Educación |
spelling | Fernández, TabaréCardozo, Santiago2015-11-162023-09-13T12:55:46Z2023-09-13T12:55:46Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/58710.22235/pe.v7i1.587https://hdl.handle.net/10895/3830Abstract. The aim of the paper is to describe the experiences in the first year of admission to Higher Education according to a four-dimensional theoretical approach, focusing on the social and academic integration of students. We show the relationship between the experiences and persistence after this traffic and find positive effects of a motivational climate awakened by the academic program of the career. In other words, a state of collaborative learning practices and participation in extracurricular activities related to fieldwork and extension. On the other hand, we found a negative effect of the individual assessment according to what students say about the requirements for tests and exams. For this study, we rely on the Second Survey that followed a group of youngsters assessed by PISA 2003. This survey was collected by the Transición Educación Trabajo Research Group (TET, Work Transition Education) in 2012 to a total of 2451 cases nationwide.RESUMEN. El objetivo del artículo es describir las experiencias en el primer año de ingreso a la Educación Superior según un enfoque teórico de cuatro dimensiones, centrado en la integración social y académica de los estudiantes. Mostramos la relación entre las experiencias y la persistencia al cabo del tránsito identificando efectos positivos de un clima motivante despertado por el programa académico de la carrera; de un clima de prácticas colaborativas de aprendizajes y de la participación en actividades extracurriculares ligadas al trabajo de campo y la extensión. A su vez, encontramos un efecto negativo de la valoración individual que el estudiante hace sobre la exigencia de las pruebas y exámenes. Nos basamos en la Segunda Encuesta de seguimiento a los jóvenes evaluados por PISA 2003, levantada por el Grupo de Investigación sobre Transición Educación Trabajo (TET) en 2012 a un total de 2451 casos en todo el país.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/587/587Derechos de autor 2015 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 7 No. 1 (2014): Páginas de Educación; 103-128Páginas de Educación; Vol. 7 Núm. 1 (2014): Páginas de Educación; 103-128Páginas de Educación ; Vol. 7 N.º 1 (2014): Páginas de Educación; 103-1281688-74681688-528710.22235/pe.v7i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducación superiorpersistenciadesigualdadUruguayPersistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013.Educación Superior y persistencia al cabo del primer año en Uruguay. Un estudio longitudinal con base en la cohorte de estudiantes evaluados por PISA 2003.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38302023-09-13 09:55:46.525oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3830Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:46LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. Fernández, Tabaré educación superior persistencia desigualdad Uruguay |
status_str | publishedVersion |
title | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. |
title_full | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. |
title_fullStr | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. |
title_full_unstemmed | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. |
title_short | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. |
title_sort | Persistence after one year in Uruguayan Higher Education. A longitudinal study based on a cohort of students evaluated by PISA 2013. |
topic | educación superior persistencia desigualdad Uruguay |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/587 https://hdl.handle.net/10895/3830 |