THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE

LA INFLUENCIA DE LAS EMOCIONES SOBRE EL RENDIMIENTO ACADÉMICO

Pulido Acosta, Federico - Herrera Clavero, Francisco
Detalles Bibliográficos
2017
emoción
miedo
inteligencia emocional
rendimiento académico
contexto pluricultural
emotion
fear
emotional intelligence
academic achievement
pluricultural context
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1344
https://hdl.handle.net/10895/2988
Acceso abierto
_version_ 1815178694274056192
author Pulido Acosta, Federico
author2 Herrera Clavero, Francisco
author2_role author
author_facet Pulido Acosta, Federico
Herrera Clavero, Francisco
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Pulido Acosta, Federico
Herrera Clavero, Francisco
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:24Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:24Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-15
dc.description.en-US.fl_txt_mv The objective of this work is to reflect the types of Fear, Emotional Intelligence (EI) and Academic Achievement (AA,) and the influence over each other, of students in the city of Ceuta. We focused on 1186 participants; 42.2% boys and 57.8% girls; of which 58.9% are Muslims and 41.1% Christians. The techniques used are the FSSC-II, adapted by Ascensio, et al. (2012), the Matesanz (2006) adaptation of FSS, a similar adaptation of Mayer et al. (2009) MSCEIT, as well as the student’s grades. The results show medium levels of Fear and AA and medium to high of EI. These are influenced by age, gender, customs/religion and socioeconomic and cultural status. We found a relationship between EI and AA, which increases when EI levels are higher. We have also found a negative relationship between Fear and EI and between Fear and AA.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Se pretende conocer los tipos, niveles y relaciones del Miedo, la Inteligencia Emocional (IE) y el Rendimiento Académico (RA) del alumnado de la ciudad de Ceuta. Se contó con 1186 participantes (57.8% mujeres y 42.2% varones, 58.9% musulmanes y 41.1% cristianos). Como instrumentos se emplearon la adaptación de Ascensio, Vila, Robles-García, Páez, Fresán& Vázquez (2012) del FSSC-II y la de Matesanz (2006) del FSS, una adaptación MSCEIT (Mayer, Salovey&Caruso, 2009) y las calificaciones de los alumnos. Se recogen niveles medios de Miedo y RA y medio-altos en IE. Influyen las variables edad, género, cultura/religión y estatus socioeconómico-cultural. Existe una relación visible entre IE y RA, aumentado las puntuaciones en esta última variable a medida que ascienden las puntuaciones en IE. También se encontraron relaciones entre Miedo y RA y Miedo e IE siendo estas inversamente proporcionales.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1344
10.22235/cp.v11i2.1344
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2988
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1344/1334
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 29-39
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 29-39
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v11i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 29-39
dc.subject.en-US.fl_str_mv emotion
fear
emotional intelligence
academic achievement
pluricultural context
dc.subject.es-ES.fl_str_mv emoción
miedo
inteligencia emocional
rendimiento académico
contexto pluricultural
dc.title.none.fl_str_mv THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
LA INFLUENCIA DE LAS EMOCIONES SOBRE EL RENDIMIENTO ACADÉMICO
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The objective of this work is to reflect the types of Fear, Emotional Intelligence (EI) and Academic Achievement (AA,) and the influence over each other, of students in the city of Ceuta. We focused on 1186 participants; 42.2% boys and 57.8% girls; of which 58.9% are Muslims and 41.1% Christians. The techniques used are the FSSC-II, adapted by Ascensio, et al. (2012), the Matesanz (2006) adaptation of FSS, a similar adaptation of Mayer et al. (2009) MSCEIT, as well as the student’s grades. The results show medium levels of Fear and AA and medium to high of EI. These are influenced by age, gender, customs/religion and socioeconomic and cultural status. We found a relationship between EI and AA, which increases when EI levels are higher. We have also found a negative relationship between Fear and EI and between Fear and AA.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_5178aaa21034f13dfae80fe3d8340091
identifier_str_mv 10.22235/cp.v11i2.1344
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2988
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguay
spelling Pulido Acosta, FedericoHerrera Clavero, Francisco2017-05-152023-08-31T18:53:24Z2023-08-31T18:53:24Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/134410.22235/cp.v11i2.1344https://hdl.handle.net/10895/2988The objective of this work is to reflect the types of Fear, Emotional Intelligence (EI) and Academic Achievement (AA,) and the influence over each other, of students in the city of Ceuta. We focused on 1186 participants; 42.2% boys and 57.8% girls; of which 58.9% are Muslims and 41.1% Christians. The techniques used are the FSSC-II, adapted by Ascensio, et al. (2012), the Matesanz (2006) adaptation of FSS, a similar adaptation of Mayer et al. (2009) MSCEIT, as well as the student’s grades. The results show medium levels of Fear and AA and medium to high of EI. These are influenced by age, gender, customs/religion and socioeconomic and cultural status. We found a relationship between EI and AA, which increases when EI levels are higher. We have also found a negative relationship between Fear and EI and between Fear and AA.Se pretende conocer los tipos, niveles y relaciones del Miedo, la Inteligencia Emocional (IE) y el Rendimiento Académico (RA) del alumnado de la ciudad de Ceuta. Se contó con 1186 participantes (57.8% mujeres y 42.2% varones, 58.9% musulmanes y 41.1% cristianos). Como instrumentos se emplearon la adaptación de Ascensio, Vila, Robles-García, Páez, Fresán& Vázquez (2012) del FSSC-II y la de Matesanz (2006) del FSS, una adaptación MSCEIT (Mayer, Salovey&Caruso, 2009) y las calificaciones de los alumnos. Se recogen niveles medios de Miedo y RA y medio-altos en IE. Influyen las variables edad, género, cultura/religión y estatus socioeconómico-cultural. Existe una relación visible entre IE y RA, aumentado las puntuaciones en esta última variable a medida que ascienden las puntuaciones en IE. También se encontraron relaciones entre Miedo y RA y Miedo e IE siendo estas inversamente proporcionales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1344/1334Derechos de autor 2017 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 29-39Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 29-39Ciencias Psicológicas; 2017, Volumen 11 (1); 29-391688-422110.22235/cp.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayemociónmiedointeligencia emocionalrendimiento académicocontexto pluriculturalemotionfearemotional intelligenceacademic achievementpluricultural contextTHE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCELA INFLUENCIA DE LAS EMOCIONES SOBRE EL RENDIMIENTO ACADÉMICOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29882023-08-31 15:53:24.249oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2988Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:24LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
Pulido Acosta, Federico
emoción
miedo
inteligencia emocional
rendimiento académico
contexto pluricultural
emotion
fear
emotional intelligence
academic achievement
pluricultural context
status_str publishedVersion
title THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
title_full THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
title_fullStr THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
title_full_unstemmed THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
title_short THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
title_sort THE INFLUENCE OF EMOTIONS ON ACADEMIC PERFORMANCE
topic emoción
miedo
inteligencia emocional
rendimiento académico
contexto pluricultural
emotion
fear
emotional intelligence
academic achievement
pluricultural context
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1344
https://hdl.handle.net/10895/2988