Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture

COMPRENSIÓN LECTORA Y EDUCACIÓN INTERCULTURAL: HACIA UN DEBATE SOBRE EL AJUSTE DE LOS SISTEMAS DE MEDICIÓN ESTANDARIZADOS Y SU APLICACIÓN EN ENTORNOS DE CULTURA POPULAR URBANA EN CHILE

AMAYA GARCÍA, MARCELA
Detalles Bibliográficos
2016
comprensión lectora
educación intercultural
sistemas de medición estandarizada
cultura popular urbana
estudios interculturales
Reading comprehension
intercultural education
standardized measurement systems
popular urban culture
intercultural studies
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1181
https://hdl.handle.net/10895/3902
Acceso abierto
_version_ 1815178712657690624
author AMAYA GARCÍA, MARCELA
author_facet AMAYA GARCÍA, MARCELA
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv AMAYA GARCÍA, MARCELA
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:47Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-29
dc.description.en-US.fl_txt_mv The objective of this appraisal of the current state of reading comprehension measurement systems used in Chile is to discuss their application in the context of popular urban culture. In this way we can determine the potential benefits of combining two theoretical areas which, until now, have been separate: the linguistic discipline through the phenomenon of reading comprehension, and the field of intercultural studies. This is in terms of the approach taken towards individuals from diverse educational contexts, but who attend schools where reading comprehension is taught, and starting with a series of strategies developed from traditional Language Didactics and built on a foundation of the Modelo Pedagógico de Lectura (Teaching Model for Reading) which leaves the subjective situations of the students out of the equation. The aim is to improve performance in national and international examinations such as Chile's Sistema de Medición de la Calidad de la Educación (Education Quality Measurement System, or SIMCE) and the Programme for International Student Assessment (PISA). 
dc.description.es-ES.fl_txt_mv La presente revisión del estado del arte tiene por objetivo debatir respecto de la pertinencia que tienen los sistemas de medición de comprensión lectora aplicados en Chile en contextos de cultura popular urbana. De este modo, se establece la relevancia de conjugar dos núcleos teóricos que, hasta ahora, han estado disociados: la disciplina lingüística a través del fenómeno de la comprensión lectora y el campo de los estudios interculturales en cuanto al abordaje de la realidad de sujetos en situación de diversidad educativa. Es decir, quienes asisten a escuelas donde se aborda la comprensión lectora, partiendo de una serie de estrategias nacidas desde la Didáctica de la Lengua tradicional y sobre la base del Modelo Pedagógico de Lectura, soslayando la subjetividad de los estudiantes con el fin de mejorar los rendimientos en las pruebas estandarizadas nacionales e internacionales, tales como el Sistema de Medición de la Calidad de la Educación (SIMCE) y el Programa Internacional para la Evaluación de Estudiantes (PISA, por sus siglas en inglés). 
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1181
10.22235/pe.v9i1.1181
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3902
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1181/1145
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 77-106
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 77-106
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v9i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 77-106
dc.subject.en-US.fl_str_mv Reading comprehension
intercultural education
standardized measurement systems
popular urban culture
intercultural studies
dc.subject.es-ES.fl_str_mv comprensión lectora
educación intercultural
sistemas de medición estandarizada
cultura popular urbana
estudios interculturales
dc.title.none.fl_str_mv Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
COMPRENSIÓN LECTORA Y EDUCACIÓN INTERCULTURAL: HACIA UN DEBATE SOBRE EL AJUSTE DE LOS SISTEMAS DE MEDICIÓN ESTANDARIZADOS Y SU APLICACIÓN EN ENTORNOS DE CULTURA POPULAR URBANA EN CHILE
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The objective of this appraisal of the current state of reading comprehension measurement systems used in Chile is to discuss their application in the context of popular urban culture. In this way we can determine the potential benefits of combining two theoretical areas which, until now, have been separate: the linguistic discipline through the phenomenon of reading comprehension, and the field of intercultural studies. This is in terms of the approach taken towards individuals from diverse educational contexts, but who attend schools where reading comprehension is taught, and starting with a series of strategies developed from traditional Language Didactics and built on a foundation of the Modelo Pedagógico de Lectura (Teaching Model for Reading) which leaves the subjective situations of the students out of the equation. The aim is to improve performance in national and international examinations such as Chile's Sistema de Medición de la Calidad de la Educación (Education Quality Measurement System, or SIMCE) and the Programme for International Student Assessment (PISA). 
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_4c7c5975dab6c9e860d8fcd5a647c1ac
identifier_str_mv 10.22235/pe.v9i1.1181
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3902
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
spelling AMAYA GARCÍA, MARCELA2016-06-292023-09-13T12:56:47Z2023-09-13T12:56:47Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/118110.22235/pe.v9i1.1181https://hdl.handle.net/10895/3902The objective of this appraisal of the current state of reading comprehension measurement systems used in Chile is to discuss their application in the context of popular urban culture. In this way we can determine the potential benefits of combining two theoretical areas which, until now, have been separate: the linguistic discipline through the phenomenon of reading comprehension, and the field of intercultural studies. This is in terms of the approach taken towards individuals from diverse educational contexts, but who attend schools where reading comprehension is taught, and starting with a series of strategies developed from traditional Language Didactics and built on a foundation of the Modelo Pedagógico de Lectura (Teaching Model for Reading) which leaves the subjective situations of the students out of the equation. The aim is to improve performance in national and international examinations such as Chile's Sistema de Medición de la Calidad de la Educación (Education Quality Measurement System, or SIMCE) and the Programme for International Student Assessment (PISA). La presente revisión del estado del arte tiene por objetivo debatir respecto de la pertinencia que tienen los sistemas de medición de comprensión lectora aplicados en Chile en contextos de cultura popular urbana. De este modo, se establece la relevancia de conjugar dos núcleos teóricos que, hasta ahora, han estado disociados: la disciplina lingüística a través del fenómeno de la comprensión lectora y el campo de los estudios interculturales en cuanto al abordaje de la realidad de sujetos en situación de diversidad educativa. Es decir, quienes asisten a escuelas donde se aborda la comprensión lectora, partiendo de una serie de estrategias nacidas desde la Didáctica de la Lengua tradicional y sobre la base del Modelo Pedagógico de Lectura, soslayando la subjetividad de los estudiantes con el fin de mejorar los rendimientos en las pruebas estandarizadas nacionales e internacionales, tales como el Sistema de Medición de la Calidad de la Educación (SIMCE) y el Programa Internacional para la Evaluación de Estudiantes (PISA, por sus siglas en inglés). application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1181/1145Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 77-106Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 77-106Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 77-1061688-74681688-528710.22235/pe.v9i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycomprensión lectoraeducación interculturalsistemas de medición estandarizadacultura popular urbanaestudios interculturalesReading comprehensionintercultural educationstandardized measurement systemspopular urban cultureintercultural studiesReading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban cultureCOMPRENSIÓN LECTORA Y EDUCACIÓN INTERCULTURAL: HACIA UN DEBATE SOBRE EL AJUSTE DE LOS SISTEMAS DE MEDICIÓN ESTANDARIZADOS Y SU APLICACIÓN EN ENTORNOS DE CULTURA POPULAR URBANA EN CHILEinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39022023-09-13 09:56:47.235oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3902Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:47LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
AMAYA GARCÍA, MARCELA
comprensión lectora
educación intercultural
sistemas de medición estandarizada
cultura popular urbana
estudios interculturales
Reading comprehension
intercultural education
standardized measurement systems
popular urban culture
intercultural studies
status_str publishedVersion
title Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
title_full Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
title_fullStr Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
title_full_unstemmed Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
title_short Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
title_sort Reading comprehension and intercultural education: opening a debate about changing Chile's standardised measurement systems and their application in the context of popular urban culture
topic comprensión lectora
educación intercultural
sistemas de medición estandarizada
cultura popular urbana
estudios interculturales
Reading comprehension
intercultural education
standardized measurement systems
popular urban culture
intercultural studies
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1181
https://hdl.handle.net/10895/3902