Open data and education: teacher training in the digital society

Datos abiertos y educación: formación de docentes en la sociedad digital

Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen - Gertrudix-Barrio, Manuel - García-García, Francisco
Detalles Bibliográficos
2020
open data
information society
media literacy
primary education
digital skills
datos abiertos
sociedad de la información
alfabetización mediática
educación primaria
competencia digital
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913
https://hdl.handle.net/10895/3969
Acceso abierto
_version_ 1815178713618186240
author Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen
author2 Gertrudix-Barrio, Manuel
García-García, Francisco
author2_role author
author
author_facet Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen
Gertrudix-Barrio, Manuel
García-García, Francisco
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen
Gertrudix-Barrio, Manuel
García-García, Francisco
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:14Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv The educational environment faces an inevitable adaptation to the digital environment, where the uncritical consumption of information by students is constant. Ensuring critical consumption requires intensifying the processes of media and information literacy, linked to the digital competence of teachers, which can be reinforced by the use of multimedia products based on open data. The purpose of this research is to analyze the degree of digital literacy and media education that future teachers of Primary Education possess. A case study methodology was adopted, through semi-structured interviews with the teachers in charge of training future teachers in Primary Education at the University of Castilla la Mancha (Spain). The interpretation of results was made using the content analysis technique, with an exhaustive review model. The need to promote media and information literacy in the field of teacher training is concluded.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El entorno educativo se enfrenta a una inevitable adaptación al ámbito digital, donde es constante el consumo acrítico de información por parte del alumnado. Garantizar un consumo crítico requiere intensificar los procesos de alfabetización mediática e informacional, ligados a la competencia digital docente, que pueden ser reforzados por el uso de productos multimedia basados en datos abiertos. La presente investigación tiene como finalidad analizar el grado de alfabetización digital y educación mediática que poseen los futuros docentes de Educación Primaria. Se adoptó una metodología de estudio de caso, a través de entrevistas semiestructuradas al profesorado encargado de formar a los futuros maestros en Educación Primaria de la Universidad de Castilla la Mancha (España). La interpretación de resultados se realizó mediante la técnica de análisis de contenido, con un modelo de revisión exhaustiva. Se concluye la necesidad de impulsar la alfabetización mediática e informacional en el ámbito de la formación docente.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913
10.22235/pe.v13i2.1913
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3969
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913/2120
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20
dc.subject.en-US.fl_str_mv open data
information society
media literacy
primary education
digital skills
dc.subject.es-ES.fl_str_mv datos abiertos
sociedad de la información
alfabetización mediática
educación primaria
competencia digital
dc.title.none.fl_str_mv Open data and education: teacher training in the digital society
Datos abiertos y educación: formación de docentes en la sociedad digital
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The educational environment faces an inevitable adaptation to the digital environment, where the uncritical consumption of information by students is constant. Ensuring critical consumption requires intensifying the processes of media and information literacy, linked to the digital competence of teachers, which can be reinforced by the use of multimedia products based on open data. The purpose of this research is to analyze the degree of digital literacy and media education that future teachers of Primary Education possess. A case study methodology was adopted, through semi-structured interviews with the teachers in charge of training future teachers in Primary Education at the University of Castilla la Mancha (Spain). The interpretation of results was made using the content analysis technique, with an exhaustive review model. The need to promote media and information literacy in the field of teacher training is concluded.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_475ba5c14880c3eefe745548fcc178c9
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i2.1913
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3969
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del CarmenGertrudix-Barrio, ManuelGarcía-García, Francisco2020-11-042023-09-13T12:57:14Z2023-09-13T12:57:14Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191310.22235/pe.v13i2.1913https://hdl.handle.net/10895/3969The educational environment faces an inevitable adaptation to the digital environment, where the uncritical consumption of information by students is constant. Ensuring critical consumption requires intensifying the processes of media and information literacy, linked to the digital competence of teachers, which can be reinforced by the use of multimedia products based on open data. The purpose of this research is to analyze the degree of digital literacy and media education that future teachers of Primary Education possess. A case study methodology was adopted, through semi-structured interviews with the teachers in charge of training future teachers in Primary Education at the University of Castilla la Mancha (Spain). The interpretation of results was made using the content analysis technique, with an exhaustive review model. The need to promote media and information literacy in the field of teacher training is concluded.El entorno educativo se enfrenta a una inevitable adaptación al ámbito digital, donde es constante el consumo acrítico de información por parte del alumnado. Garantizar un consumo crítico requiere intensificar los procesos de alfabetización mediática e informacional, ligados a la competencia digital docente, que pueden ser reforzados por el uso de productos multimedia basados en datos abiertos. La presente investigación tiene como finalidad analizar el grado de alfabetización digital y educación mediática que poseen los futuros docentes de Educación Primaria. Se adoptó una metodología de estudio de caso, a través de entrevistas semiestructuradas al profesorado encargado de formar a los futuros maestros en Educación Primaria de la Universidad de Castilla la Mancha (España). La interpretación de resultados se realizó mediante la técnica de análisis de contenido, con un modelo de revisión exhaustiva. Se concluye la necesidad de impulsar la alfabetización mediática e informacional en el ámbito de la formación docente.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913/2120Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-201688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayopen datainformation societymedia literacyprimary educationdigital skillsdatos abiertossociedad de la informaciónalfabetización mediáticaeducación primariacompetencia digitalOpen data and education: teacher training in the digital societyDatos abiertos y educación: formación de docentes en la sociedad digitalinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39692023-09-13 09:57:14.983oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3969Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:14LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Open data and education: teacher training in the digital society
Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen
open data
information society
media literacy
primary education
digital skills
datos abiertos
sociedad de la información
alfabetización mediática
educación primaria
competencia digital
status_str publishedVersion
title Open data and education: teacher training in the digital society
title_full Open data and education: teacher training in the digital society
title_fullStr Open data and education: teacher training in the digital society
title_full_unstemmed Open data and education: teacher training in the digital society
title_short Open data and education: teacher training in the digital society
title_sort Open data and education: teacher training in the digital society
topic open data
information society
media literacy
primary education
digital skills
datos abiertos
sociedad de la información
alfabetización mediática
educación primaria
competencia digital
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913
https://hdl.handle.net/10895/3969