Open data and education: teacher training in the digital society
Datos abiertos y educación: formación de docentes en la sociedad digital
2020 | |
open data information society media literacy primary education digital skills datos abiertos sociedad de la información alfabetización mediática educación primaria competencia digital |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913
https://hdl.handle.net/10895/3969 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713618186240 |
---|---|
author | Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen |
author2 | Gertrudix-Barrio, Manuel García-García, Francisco |
author2_role | author author |
author_facet | Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen Gertrudix-Barrio, Manuel García-García, Francisco |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen Gertrudix-Barrio, Manuel García-García, Francisco |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:14Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:14Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-11-04 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The educational environment faces an inevitable adaptation to the digital environment, where the uncritical consumption of information by students is constant. Ensuring critical consumption requires intensifying the processes of media and information literacy, linked to the digital competence of teachers, which can be reinforced by the use of multimedia products based on open data. The purpose of this research is to analyze the degree of digital literacy and media education that future teachers of Primary Education possess. A case study methodology was adopted, through semi-structured interviews with the teachers in charge of training future teachers in Primary Education at the University of Castilla la Mancha (Spain). The interpretation of results was made using the content analysis technique, with an exhaustive review model. The need to promote media and information literacy in the field of teacher training is concluded. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El entorno educativo se enfrenta a una inevitable adaptación al ámbito digital, donde es constante el consumo acrítico de información por parte del alumnado. Garantizar un consumo crítico requiere intensificar los procesos de alfabetización mediática e informacional, ligados a la competencia digital docente, que pueden ser reforzados por el uso de productos multimedia basados en datos abiertos. La presente investigación tiene como finalidad analizar el grado de alfabetización digital y educación mediática que poseen los futuros docentes de Educación Primaria. Se adoptó una metodología de estudio de caso, a través de entrevistas semiestructuradas al profesorado encargado de formar a los futuros maestros en Educación Primaria de la Universidad de Castilla la Mancha (España). La interpretación de resultados se realizó mediante la técnica de análisis de contenido, con un modelo de revisión exhaustiva. Se concluye la necesidad de impulsar la alfabetización mediática e informacional en el ámbito de la formación docente. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913 10.22235/pe.v13i2.1913 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3969 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913/2120 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | open data information society media literacy primary education digital skills |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | datos abiertos sociedad de la información alfabetización mediática educación primaria competencia digital |
dc.title.none.fl_str_mv | Open data and education: teacher training in the digital society Datos abiertos y educación: formación de docentes en la sociedad digital |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The educational environment faces an inevitable adaptation to the digital environment, where the uncritical consumption of information by students is constant. Ensuring critical consumption requires intensifying the processes of media and information literacy, linked to the digital competence of teachers, which can be reinforced by the use of multimedia products based on open data. The purpose of this research is to analyze the degree of digital literacy and media education that future teachers of Primary Education possess. A case study methodology was adopted, through semi-structured interviews with the teachers in charge of training future teachers in Primary Education at the University of Castilla la Mancha (Spain). The interpretation of results was made using the content analysis technique, with an exhaustive review model. The need to promote media and information literacy in the field of teacher training is concluded. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_475ba5c14880c3eefe745548fcc178c9 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i2.1913 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3969 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del CarmenGertrudix-Barrio, ManuelGarcía-García, Francisco2020-11-042023-09-13T12:57:14Z2023-09-13T12:57:14Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191310.22235/pe.v13i2.1913https://hdl.handle.net/10895/3969The educational environment faces an inevitable adaptation to the digital environment, where the uncritical consumption of information by students is constant. Ensuring critical consumption requires intensifying the processes of media and information literacy, linked to the digital competence of teachers, which can be reinforced by the use of multimedia products based on open data. The purpose of this research is to analyze the degree of digital literacy and media education that future teachers of Primary Education possess. A case study methodology was adopted, through semi-structured interviews with the teachers in charge of training future teachers in Primary Education at the University of Castilla la Mancha (Spain). The interpretation of results was made using the content analysis technique, with an exhaustive review model. The need to promote media and information literacy in the field of teacher training is concluded.El entorno educativo se enfrenta a una inevitable adaptación al ámbito digital, donde es constante el consumo acrítico de información por parte del alumnado. Garantizar un consumo crítico requiere intensificar los procesos de alfabetización mediática e informacional, ligados a la competencia digital docente, que pueden ser reforzados por el uso de productos multimedia basados en datos abiertos. La presente investigación tiene como finalidad analizar el grado de alfabetización digital y educación mediática que poseen los futuros docentes de Educación Primaria. Se adoptó una metodología de estudio de caso, a través de entrevistas semiestructuradas al profesorado encargado de formar a los futuros maestros en Educación Primaria de la Universidad de Castilla la Mancha (España). La interpretación de resultados se realizó mediante la técnica de análisis de contenido, con un modelo de revisión exhaustiva. Se concluye la necesidad de impulsar la alfabetización mediática e informacional en el ámbito de la formación docente.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913/2120Derechos de autor 2020 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-20Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 2 (2020): Páginas de Educación ; 01-201688-74681688-528710.22235/pe.v13i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayopen datainformation societymedia literacyprimary educationdigital skillsdatos abiertossociedad de la informaciónalfabetización mediáticaeducación primariacompetencia digitalOpen data and education: teacher training in the digital societyDatos abiertos y educación: formación de docentes en la sociedad digitalinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39692023-09-13 09:57:14.983oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3969Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:14LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Open data and education: teacher training in the digital society Gálvez-de-la-Cuesta, Maria del Carmen open data information society media literacy primary education digital skills datos abiertos sociedad de la información alfabetización mediática educación primaria competencia digital |
status_str | publishedVersion |
title | Open data and education: teacher training in the digital society |
title_full | Open data and education: teacher training in the digital society |
title_fullStr | Open data and education: teacher training in the digital society |
title_full_unstemmed | Open data and education: teacher training in the digital society |
title_short | Open data and education: teacher training in the digital society |
title_sort | Open data and education: teacher training in the digital society |
topic | open data information society media literacy primary education digital skills datos abiertos sociedad de la información alfabetización mediática educación primaria competencia digital |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1913 https://hdl.handle.net/10895/3969 |