Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.

¿Quién dijo que los jóvenes «no saben nada»? Representacion es social es sobre globalización, trabajo y pobreza.

Coudannes, Mariela
Detalles Bibliográficos
2008
jóvenes
problemas sociales
representaciones
saberes
youths
social problems
representations
knowledges
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/713
https://hdl.handle.net/10895/3889
Acceso abierto
_version_ 1815178712516132864
author Coudannes, Mariela
author_facet Coudannes, Mariela
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Coudannes, Mariela
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:35Z
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. A strong sentence falls on the Argentine teenagers that graduate from secondary school with regard to the information that they possess. The «they do not know anything», is an expressionthat encloses a negative appraisal that offers no doubt for many people. In social sciences, what kind of knowledge is supposed to have been built in the previous education and what kind ofknowledge is requested in the entrance courses? What the youths know, how do they know it and from what? Studying the representations that the youths have and setting forth hypothesis ontheir origin is important from the individual intellectual point of view but is also vital for a pedagogy that may keep in mind the social dimension of knowledge. This paper presents the resultsof the investigation on the social representations of people entering in Universidad del Litoral (Santa Fe, Argentina) around three current problems: globalisation, work and poverty.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Una fuerte sentencia cae sobre los adolescentes argentinos que egresan de la escuela secundaria respecto de la información que poseen. El «no saben nada» es una expresión que encierra una valoración negativa que no ofrece duda para muchos. En las ciencias sociales, ¿qué tipo de conocimiento se supone que se ha construido en la escolaridad anterior y cuál se demanda en los cursos deingreso? Lo que saben los jóvenes, ¿cómo lo saben y a partir de qué? Estudiar las representaciones que portan los jóvenes y establecer hipótesis sobre su origen es relevante desde el punto de vista intelectual individual, pero también es vital para una pedagogía que tenga en cuenta la dimensión social del conocimiento. En elpresente trabajo se exponen los resultados de la investigación sobre las representaciones sociales de ingresantes a la Universidad del Litoral (Santa Fe, Argentina) en torno a tres problemáticas actuales: globalización, trabajo y pobreza.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/713
10.22235/pe.v1i1.713
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3889
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/713/703
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 77-90
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 77-90
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v1i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 77-90
dc.subject.en-US.fl_str_mv youths
social problems
representations
knowledges
dc.subject.es-ES.fl_str_mv jóvenes
problemas sociales
representaciones
saberes
dc.title.none.fl_str_mv Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
¿Quién dijo que los jóvenes «no saben nada»? Representacion es social es sobre globalización, trabajo y pobreza.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. A strong sentence falls on the Argentine teenagers that graduate from secondary school with regard to the information that they possess. The «they do not know anything», is an expressionthat encloses a negative appraisal that offers no doubt for many people. In social sciences, what kind of knowledge is supposed to have been built in the previous education and what kind ofknowledge is requested in the entrance courses? What the youths know, how do they know it and from what? Studying the representations that the youths have and setting forth hypothesis ontheir origin is important from the individual intellectual point of view but is also vital for a pedagogy that may keep in mind the social dimension of knowledge. This paper presents the resultsof the investigation on the social representations of people entering in Universidad del Litoral (Santa Fe, Argentina) around three current problems: globalisation, work and poverty.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_4738843f2c434f1435d4c21209b6fd17
identifier_str_mv 10.22235/pe.v1i1.713
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3889
publishDate 2008
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Coudannes, Mariela2008-11-302023-09-13T12:56:35Z2023-09-13T12:56:35Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71310.22235/pe.v1i1.713https://hdl.handle.net/10895/3889Abstract. A strong sentence falls on the Argentine teenagers that graduate from secondary school with regard to the information that they possess. The «they do not know anything», is an expressionthat encloses a negative appraisal that offers no doubt for many people. In social sciences, what kind of knowledge is supposed to have been built in the previous education and what kind ofknowledge is requested in the entrance courses? What the youths know, how do they know it and from what? Studying the representations that the youths have and setting forth hypothesis ontheir origin is important from the individual intellectual point of view but is also vital for a pedagogy that may keep in mind the social dimension of knowledge. This paper presents the resultsof the investigation on the social representations of people entering in Universidad del Litoral (Santa Fe, Argentina) around three current problems: globalisation, work and poverty.Resumen. Una fuerte sentencia cae sobre los adolescentes argentinos que egresan de la escuela secundaria respecto de la información que poseen. El «no saben nada» es una expresión que encierra una valoración negativa que no ofrece duda para muchos. En las ciencias sociales, ¿qué tipo de conocimiento se supone que se ha construido en la escolaridad anterior y cuál se demanda en los cursos deingreso? Lo que saben los jóvenes, ¿cómo lo saben y a partir de qué? Estudiar las representaciones que portan los jóvenes y establecer hipótesis sobre su origen es relevante desde el punto de vista intelectual individual, pero también es vital para una pedagogía que tenga en cuenta la dimensión social del conocimiento. En elpresente trabajo se exponen los resultados de la investigación sobre las representaciones sociales de ingresantes a la Universidad del Litoral (Santa Fe, Argentina) en torno a tres problemáticas actuales: globalización, trabajo y pobreza.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/713/703Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 77-90Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 77-90Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 77-901688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayjóvenesproblemas socialesrepresentacionessaberesyouthssocial problemsrepresentationsknowledgesWho said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.¿Quién dijo que los jóvenes «no saben nada»? Representacion es social es sobre globalización, trabajo y pobreza.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38892023-09-13 09:56:35.071oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3889Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:35LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
Coudannes, Mariela
jóvenes
problemas sociales
representaciones
saberes
youths
social problems
representations
knowledges
status_str publishedVersion
title Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
title_full Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
title_fullStr Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
title_full_unstemmed Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
title_short Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
title_sort Who said that the youths «do not know anything»? Social representations on globalisation, work and poverty.
topic jóvenes
problemas sociales
representaciones
saberes
youths
social problems
representations
knowledges
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/713
https://hdl.handle.net/10895/3889