Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)

Alianza de necesidad y urgencia. Las políticas de comunicación en la prensa argentina (diciembre 2015-enero 2016)

Califano, Bernadette - Koziner, Nadia Sabrina
Detalles Bibliográficos
2021
communication policies
media treatment
content analysis
framing
Macri
políticas de comunicación
tratamiento mediático
análisis de contenido
encuadre
Macri
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2591
Acceso abierto
_version_ 1815178702943682560
author Califano, Bernadette
author2 Koziner, Nadia Sabrina
author2_role author
author_facet Califano, Bernadette
Koziner, Nadia Sabrina
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Califano, Bernadette
Koziner, Nadia Sabrina
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-17
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article analyzes the treatment that the Argentinian press made of the communication policy of Mauricio Macri’s government (2015-2019) throughout the first two months of his administration. The work seeks to: a) identify the relevance of this issue in the newspapers Ámbito Financiero, Clarín, El Cronista Comercial and Página/12; b) characterize the main topics of media coverage; and c) comparatively study the ways in which the media evaluated the measures implemented. The research is conceptually based on communication policy studies related to critical political economy and content analysis of journalistic coverage and draws to the quantitative content analysis technique. The conclusion points out that the press gave great importance to the Government's communication policy. However, pronounced differences were found in relation to the topics that organized the media coverage and the assessment of public policy, which exhibited polarization features.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo analiza el tratamiento que realizó la prensa argentina de la política de comunicación del gobierno de Mauricio Macri (2015-2019) a lo largo de los dos primeros meses de su gestión. El trabajo procura: a) identificar la relevancia que cobró este asunto en los diarios Ámbito Financiero, Clarín, El Cronista Comercial  y Página/12; b) caracterizar los tópicos principales de las coberturas mediáticas; y c) examinar comparativamente los modos en que los medios valoraron las medidas implementadas. La investigación se apoya conceptualmente en los estudios de políticas de comunicación filiados en la economía política crítica y en el análisis de contenido de las coberturas periodísticas, y recurre a la técnica de análisis de contenido cuantitativo. Se concluye que la prensa otorgó gran relevancia a la política de comunicación del Gobierno. Empero, se hallaron diferencias pronunciadas con relación a los tópicos que organizaron las coberturas y a la valoración de la política pública, la que exhibió rasgos de polarización.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2591
10.22235/d35.2591
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2591/2421
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 35 (2021): Dixit; 17-33
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 17-33
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d35
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 17-33
dc.subject.en-US.fl_str_mv communication policies
media treatment
content analysis
framing
Macri
dc.subject.es-ES.fl_str_mv políticas de comunicación
tratamiento mediático
análisis de contenido
encuadre
Macri
dc.title.none.fl_str_mv Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
Alianza de necesidad y urgencia. Las políticas de comunicación en la prensa argentina (diciembre 2015-enero 2016)
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article analyzes the treatment that the Argentinian press made of the communication policy of Mauricio Macri’s government (2015-2019) throughout the first two months of his administration. The work seeks to: a) identify the relevance of this issue in the newspapers Ámbito Financiero, Clarín, El Cronista Comercial and Página/12; b) characterize the main topics of media coverage; and c) comparatively study the ways in which the media evaluated the measures implemented. The research is conceptually based on communication policy studies related to critical political economy and content analysis of journalistic coverage and draws to the quantitative content analysis technique. The conclusion points out that the press gave great importance to the Government's communication policy. However, pronounced differences were found in relation to the topics that organized the media coverage and the assessment of public policy, which exhibited polarization features.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_45a58c985a35d81c7c0ee9f87340299f
identifier_str_mv 10.22235/d35.2591
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3571
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Califano, BernadetteKoziner, Nadia Sabrina2021-11-17https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/259110.22235/d35.2591This article analyzes the treatment that the Argentinian press made of the communication policy of Mauricio Macri’s government (2015-2019) throughout the first two months of his administration. The work seeks to: a) identify the relevance of this issue in the newspapers Ámbito Financiero, Clarín, El Cronista Comercial and Página/12; b) characterize the main topics of media coverage; and c) comparatively study the ways in which the media evaluated the measures implemented. The research is conceptually based on communication policy studies related to critical political economy and content analysis of journalistic coverage and draws to the quantitative content analysis technique. The conclusion points out that the press gave great importance to the Government's communication policy. However, pronounced differences were found in relation to the topics that organized the media coverage and the assessment of public policy, which exhibited polarization features.Este artículo analiza el tratamiento que realizó la prensa argentina de la política de comunicación del gobierno de Mauricio Macri (2015-2019) a lo largo de los dos primeros meses de su gestión. El trabajo procura: a) identificar la relevancia que cobró este asunto en los diarios Ámbito Financiero, Clarín, El Cronista Comercial  y Página/12; b) caracterizar los tópicos principales de las coberturas mediáticas; y c) examinar comparativamente los modos en que los medios valoraron las medidas implementadas. La investigación se apoya conceptualmente en los estudios de políticas de comunicación filiados en la economía política crítica y en el análisis de contenido de las coberturas periodísticas, y recurre a la técnica de análisis de contenido cuantitativo. Se concluye que la prensa otorgó gran relevancia a la política de comunicación del Gobierno. Empero, se hallaron diferencias pronunciadas con relación a los tópicos que organizaron las coberturas y a la valoración de la política pública, la que exhibió rasgos de polarización.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2591/2421Derechos de autor 2021 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 35 (2021): Dixit; 17-33Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 17-33Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 17-330797-36911688-349710.22235/d35reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycommunication policiesmedia treatmentcontent analysisframingMacripolíticas de comunicacióntratamiento mediáticoanálisis de contenidoencuadreMacriNeed and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)Alianza de necesidad y urgencia. Las políticas de comunicación en la prensa argentina (diciembre 2015-enero 2016)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35712024-08-25 20:11:49.111oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3571Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:49LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
Califano, Bernadette
communication policies
media treatment
content analysis
framing
Macri
políticas de comunicación
tratamiento mediático
análisis de contenido
encuadre
Macri
status_str publishedVersion
title Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
title_full Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
title_fullStr Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
title_full_unstemmed Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
title_short Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
title_sort Need and urgency alliance. Communication policies in the Argentine press (December 2015-January 2016)
topic communication policies
media treatment
content analysis
framing
Macri
políticas de comunicación
tratamiento mediático
análisis de contenido
encuadre
Macri
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2591