Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review

El bullying en el marco de la escuela inclusiva: revisión sistemática

Gallego-Jiménez, María Gloria - Rodríguez-Otero, Luis Manuel - Solís García, Patricia
Detalles Bibliográficos
2021
bullying
educación inclusiva
acoso escolar
violencia entre pares
escuela y sociedad
prevención
bullying
inclusive education
school bullying
peer violence
school and society
prevention
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258
https://hdl.handle.net/10895/3985
Acceso abierto
_version_ 1815178714025033728
author Gallego-Jiménez, María Gloria
author2 Rodríguez-Otero, Luis Manuel
Solís García, Patricia
author2_role author
author
author_facet Gallego-Jiménez, María Gloria
Rodríguez-Otero, Luis Manuel
Solís García, Patricia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Gallego-Jiménez, María Gloria
Rodríguez-Otero, Luis Manuel
Solís García, Patricia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:23Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20
dc.description.en-US.fl_txt_mv The objective of this study is to provide a review of the scientific literature with the aim of offering a definition of the construct of inclusive education and its positioning and intervention framework in the event of bullying. For this, a systematic bibliographic review is approached through the SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus and La Referencia databases, identifying a total of 73 articles. The results reveal the relationship between the formative aspects of the educational community in the field of inclusive education with intervention processes and ethical-political positions. These, when executed consistently and under a predefined and collegiate scheme, serve to favor inclusion and prevent peer violence.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo del presente estudio es aportar una revisión de la literatura científica con el objetivo de ofrecer una definición del constructo de educación inclusiva y su posicionamiento y marco de intervención frente a casos de bullying. Para ello, se presenta una revisión sistemática de las bases de datos SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus y La Referencia, que arrojó un total de 73 artículos. Los resultados revelan la relación entre los aspectos formativos de la comunidad educativa en materia de educación inclusiva con los procesos de intervención y los posicionamientos ético-políticos. Estos, cuando se ejecutan de forma coherente y bajo un esquema predefinido y colegiado, sirven como medio para favorecer la inclusión y prevenir la violencia entre pares.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258
10.22235/pe.v14i1.2258
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3985
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258/2268
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v14i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51
dc.subject.en-US.fl_str_mv bullying
inclusive education
school bullying
peer violence
school and society
prevention
dc.subject.es-ES.fl_str_mv bullying
educación inclusiva
acoso escolar
violencia entre pares
escuela y sociedad
prevención
dc.title.none.fl_str_mv Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
El bullying en el marco de la escuela inclusiva: revisión sistemática
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The objective of this study is to provide a review of the scientific literature with the aim of offering a definition of the construct of inclusive education and its positioning and intervention framework in the event of bullying. For this, a systematic bibliographic review is approached through the SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus and La Referencia databases, identifying a total of 73 articles. The results reveal the relationship between the formative aspects of the educational community in the field of inclusive education with intervention processes and ethical-political positions. These, when executed consistently and under a predefined and collegiate scheme, serve to favor inclusion and prevent peer violence.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_434228627f93d4b916d8d47f8c0c419b
identifier_str_mv 10.22235/pe.v14i1.2258
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3985
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Gallego-Jiménez, María GloriaRodríguez-Otero, Luis ManuelSolís García, Patricia2021-05-202023-09-13T12:57:23Z2023-09-13T12:57:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/225810.22235/pe.v14i1.2258https://hdl.handle.net/10895/3985The objective of this study is to provide a review of the scientific literature with the aim of offering a definition of the construct of inclusive education and its positioning and intervention framework in the event of bullying. For this, a systematic bibliographic review is approached through the SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus and La Referencia databases, identifying a total of 73 articles. The results reveal the relationship between the formative aspects of the educational community in the field of inclusive education with intervention processes and ethical-political positions. These, when executed consistently and under a predefined and collegiate scheme, serve to favor inclusion and prevent peer violence.El objetivo del presente estudio es aportar una revisión de la literatura científica con el objetivo de ofrecer una definición del constructo de educación inclusiva y su posicionamiento y marco de intervención frente a casos de bullying. Para ello, se presenta una revisión sistemática de las bases de datos SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus y La Referencia, que arrojó un total de 73 artículos. Los resultados revelan la relación entre los aspectos formativos de la comunidad educativa en materia de educación inclusiva con los procesos de intervención y los posicionamientos ético-políticos. Estos, cuando se ejecutan de forma coherente y bajo un esquema predefinido y colegiado, sirven como medio para favorecer la inclusión y prevenir la violencia entre pares.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258/2268Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-511688-74681688-528710.22235/pe.v14i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaybullyingeducación inclusivaacoso escolarviolencia entre paresescuela y sociedadprevenciónbullyinginclusive educationschool bullyingpeer violenceschool and societypreventionBullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic ReviewEl bullying en el marco de la escuela inclusiva: revisión sistemáticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39852023-09-13 09:57:23.497oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3985Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
Gallego-Jiménez, María Gloria
bullying
educación inclusiva
acoso escolar
violencia entre pares
escuela y sociedad
prevención
bullying
inclusive education
school bullying
peer violence
school and society
prevention
status_str publishedVersion
title Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
title_full Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
title_fullStr Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
title_full_unstemmed Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
title_short Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
title_sort Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
topic bullying
educación inclusiva
acoso escolar
violencia entre pares
escuela y sociedad
prevención
bullying
inclusive education
school bullying
peer violence
school and society
prevention
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258
https://hdl.handle.net/10895/3985