Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review
El bullying en el marco de la escuela inclusiva: revisión sistemática
2021 | |
bullying educación inclusiva acoso escolar violencia entre pares escuela y sociedad prevención bullying inclusive education school bullying peer violence school and society prevention |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258
https://hdl.handle.net/10895/3985 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714025033728 |
---|---|
author | Gallego-Jiménez, María Gloria |
author2 | Rodríguez-Otero, Luis Manuel Solís García, Patricia |
author2_role | author author |
author_facet | Gallego-Jiménez, María Gloria Rodríguez-Otero, Luis Manuel Solís García, Patricia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Gallego-Jiménez, María Gloria Rodríguez-Otero, Luis Manuel Solís García, Patricia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:23Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:23Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2021-05-20 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The objective of this study is to provide a review of the scientific literature with the aim of offering a definition of the construct of inclusive education and its positioning and intervention framework in the event of bullying. For this, a systematic bibliographic review is approached through the SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus and La Referencia databases, identifying a total of 73 articles. The results reveal the relationship between the formative aspects of the educational community in the field of inclusive education with intervention processes and ethical-political positions. These, when executed consistently and under a predefined and collegiate scheme, serve to favor inclusion and prevent peer violence. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El objetivo del presente estudio es aportar una revisión de la literatura científica con el objetivo de ofrecer una definición del constructo de educación inclusiva y su posicionamiento y marco de intervención frente a casos de bullying. Para ello, se presenta una revisión sistemática de las bases de datos SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus y La Referencia, que arrojó un total de 73 artículos. Los resultados revelan la relación entre los aspectos formativos de la comunidad educativa en materia de educación inclusiva con los procesos de intervención y los posicionamientos ético-políticos. Estos, cuando se ejecutan de forma coherente y bajo un esquema predefinido y colegiado, sirven como medio para favorecer la inclusión y prevenir la violencia entre pares. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258 10.22235/pe.v14i1.2258 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3985 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258/2268 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v14i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | bullying inclusive education school bullying peer violence school and society prevention |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | bullying educación inclusiva acoso escolar violencia entre pares escuela y sociedad prevención |
dc.title.none.fl_str_mv | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review El bullying en el marco de la escuela inclusiva: revisión sistemática |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The objective of this study is to provide a review of the scientific literature with the aim of offering a definition of the construct of inclusive education and its positioning and intervention framework in the event of bullying. For this, a systematic bibliographic review is approached through the SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus and La Referencia databases, identifying a total of 73 articles. The results reveal the relationship between the formative aspects of the educational community in the field of inclusive education with intervention processes and ethical-political positions. These, when executed consistently and under a predefined and collegiate scheme, serve to favor inclusion and prevent peer violence. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_434228627f93d4b916d8d47f8c0c419b |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v14i1.2258 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3985 |
publishDate | 2021 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Gallego-Jiménez, María GloriaRodríguez-Otero, Luis ManuelSolís García, Patricia2021-05-202023-09-13T12:57:23Z2023-09-13T12:57:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/225810.22235/pe.v14i1.2258https://hdl.handle.net/10895/3985The objective of this study is to provide a review of the scientific literature with the aim of offering a definition of the construct of inclusive education and its positioning and intervention framework in the event of bullying. For this, a systematic bibliographic review is approached through the SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus and La Referencia databases, identifying a total of 73 articles. The results reveal the relationship between the formative aspects of the educational community in the field of inclusive education with intervention processes and ethical-political positions. These, when executed consistently and under a predefined and collegiate scheme, serve to favor inclusion and prevent peer violence.El objetivo del presente estudio es aportar una revisión de la literatura científica con el objetivo de ofrecer una definición del constructo de educación inclusiva y su posicionamiento y marco de intervención frente a casos de bullying. Para ello, se presenta una revisión sistemática de las bases de datos SciELO, ERIC, Dialnet, TESEO, DOAJ, Jurn, Refseek, REDIB, EBSCO, Scopus y La Referencia, que arrojó un total de 73 artículos. Los resultados revelan la relación entre los aspectos formativos de la comunidad educativa en materia de educación inclusiva con los procesos de intervención y los posicionamientos ético-políticos. Estos, cuando se ejecutan de forma coherente y bajo un esquema predefinido y colegiado, sirven como medio para favorecer la inclusión y prevenir la violencia entre pares.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258/2268Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-51Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 26-511688-74681688-528710.22235/pe.v14i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaybullyingeducación inclusivaacoso escolarviolencia entre paresescuela y sociedadprevenciónbullyinginclusive educationschool bullyingpeer violenceschool and societypreventionBullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic ReviewEl bullying en el marco de la escuela inclusiva: revisión sistemáticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39852023-09-13 09:57:23.497oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3985Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review Gallego-Jiménez, María Gloria bullying educación inclusiva acoso escolar violencia entre pares escuela y sociedad prevención bullying inclusive education school bullying peer violence school and society prevention |
status_str | publishedVersion |
title | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review |
title_full | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review |
title_fullStr | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review |
title_full_unstemmed | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review |
title_short | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review |
title_sort | Bullying in the Context of Inclusive Education: A Systematic Review |
topic | bullying educación inclusiva acoso escolar violencia entre pares escuela y sociedad prevención bullying inclusive education school bullying peer violence school and society prevention |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2258 https://hdl.handle.net/10895/3985 |