Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors

El éxito académico en el primer año de la carrera de Ingeniería Industrial y su vínculo con factores académicos previos

Vilalta Alonso, José Alberto - Becerra Alonso, María Julia - Lau Fernández, Rogelio
Detalles Bibliográficos
2020
academic success
academic factors
educational data
admission indicators
academic performance
éxito académico
factores académicos
datos educacionales
indicadores de ingreso
desempeño académico
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918
https://hdl.handle.net/10895/3972
Acceso abierto
_version_ 1815178712700682240
author Vilalta Alonso, José Alberto
author2 Becerra Alonso, María Julia
Lau Fernández, Rogelio
author2_role author
author
author_facet Vilalta Alonso, José Alberto
Becerra Alonso, María Julia
Lau Fernández, Rogelio
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Vilalta Alonso, José Alberto
Becerra Alonso, María Julia
Lau Fernández, Rogelio
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:16Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:16Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-31
dc.description.en-US.fl_txt_mv A significant number of students get access to the Faculty of Industrial Engineering of the Technological University of Havana. It produces a volume of data that can be analyzed in order to manage the educational process intentionally. In this study, descriptive statistics techniques are used to extract useful and relevant information from the educational data recorded during the process of professional training. The objective of this work is to analyze information obtained from the first-year students enrolled in the academic courses between 2012 and 2017 to improve their academic performance. The analysis of a set of data to study possible associations shows a reduction of academic efficiency. Technical and software statistical packages were used to process available data. The results obtained point out the significant impact of some admission processes parameters over first year student academic success.  
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En la facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de La Habana ingresa una cantidad significativa de estudiantes de los que se dispone un volumen de datos, que pueden ser analizados para contribuir a gestionar el proceso de formación de manera intencionada. En este estudio se utilizan técnicas de estadística descriptiva que permiten extraer información útil y relevante de los datos educacionales que son registrados como entradas o resultados del proceso de formación de profesionales. El objetivo de este trabajo es analizar información obtenida de los estudiantes de primer año académico de la carrera matriculados en los cursos académicos entre el 2012 y el 2017 para la mejora de su rendimiento académico. Se muestra el análisis de un conjunto de datos para estudiar posibles correlaciones entre factores influyentes lo que permite apreciar una disminución en la promoción y en la eficiencia académica. Se utilizaron para el procesamiento de los datos educacionales, técnicas y paquetes computacionales estadísticos. Los resultados obtenidos indican la relevancia que tienen los niveles de ingreso de los estudiantes en primer año para lograr el éxito académico.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918
10.22235/pe.v13i1.1918
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3972
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918/2028
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57
dc.subject.en-US.fl_str_mv academic success
academic factors
educational data
admission indicators
academic performance
dc.subject.es-ES.fl_str_mv éxito académico
factores académicos
datos educacionales
indicadores de ingreso
desempeño académico
dc.title.none.fl_str_mv Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
El éxito académico en el primer año de la carrera de Ingeniería Industrial y su vínculo con factores académicos previos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description A significant number of students get access to the Faculty of Industrial Engineering of the Technological University of Havana. It produces a volume of data that can be analyzed in order to manage the educational process intentionally. In this study, descriptive statistics techniques are used to extract useful and relevant information from the educational data recorded during the process of professional training. The objective of this work is to analyze information obtained from the first-year students enrolled in the academic courses between 2012 and 2017 to improve their academic performance. The analysis of a set of data to study possible associations shows a reduction of academic efficiency. Technical and software statistical packages were used to process available data. The results obtained point out the significant impact of some admission processes parameters over first year student academic success.  
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_4226d835ee3170e3aa69e855cd78314f
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i1.1918
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3972
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
spelling Vilalta Alonso, José AlbertoBecerra Alonso, María JuliaLau Fernández, Rogelio2020-03-312023-09-13T12:57:16Z2023-09-13T12:57:16Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191810.22235/pe.v13i1.1918https://hdl.handle.net/10895/3972A significant number of students get access to the Faculty of Industrial Engineering of the Technological University of Havana. It produces a volume of data that can be analyzed in order to manage the educational process intentionally. In this study, descriptive statistics techniques are used to extract useful and relevant information from the educational data recorded during the process of professional training. The objective of this work is to analyze information obtained from the first-year students enrolled in the academic courses between 2012 and 2017 to improve their academic performance. The analysis of a set of data to study possible associations shows a reduction of academic efficiency. Technical and software statistical packages were used to process available data. The results obtained point out the significant impact of some admission processes parameters over first year student academic success.  En la facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de La Habana ingresa una cantidad significativa de estudiantes de los que se dispone un volumen de datos, que pueden ser analizados para contribuir a gestionar el proceso de formación de manera intencionada. En este estudio se utilizan técnicas de estadística descriptiva que permiten extraer información útil y relevante de los datos educacionales que son registrados como entradas o resultados del proceso de formación de profesionales. El objetivo de este trabajo es analizar información obtenida de los estudiantes de primer año académico de la carrera matriculados en los cursos académicos entre el 2012 y el 2017 para la mejora de su rendimiento académico. Se muestra el análisis de un conjunto de datos para estudiar posibles correlaciones entre factores influyentes lo que permite apreciar una disminución en la promoción y en la eficiencia académica. Se utilizaron para el procesamiento de los datos educacionales, técnicas y paquetes computacionales estadísticos. Los resultados obtenidos indican la relevancia que tienen los niveles de ingreso de los estudiantes en primer año para lograr el éxito académico.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918/2028Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 42-571688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayacademic successacademic factorseducational dataadmission indicatorsacademic performanceéxito académicofactores académicosdatos educacionalesindicadores de ingresodesempeño académicoAcademic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic FactorsEl éxito académico en el primer año de la carrera de Ingeniería Industrial y su vínculo con factores académicos previosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39722023-09-13 09:57:16.537oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3972Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:16LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
Vilalta Alonso, José Alberto
academic success
academic factors
educational data
admission indicators
academic performance
éxito académico
factores académicos
datos educacionales
indicadores de ingreso
desempeño académico
status_str publishedVersion
title Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
title_full Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
title_fullStr Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
title_full_unstemmed Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
title_short Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
title_sort Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
topic academic success
academic factors
educational data
admission indicators
academic performance
éxito académico
factores académicos
datos educacionales
indicadores de ingreso
desempeño académico
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918
https://hdl.handle.net/10895/3972