Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors
El éxito académico en el primer año de la carrera de Ingeniería Industrial y su vínculo con factores académicos previos
2020 | |
academic success academic factors educational data admission indicators academic performance éxito académico factores académicos datos educacionales indicadores de ingreso desempeño académico |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918
https://hdl.handle.net/10895/3972 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712700682240 |
---|---|
author | Vilalta Alonso, José Alberto |
author2 | Becerra Alonso, María Julia Lau Fernández, Rogelio |
author2_role | author author |
author_facet | Vilalta Alonso, José Alberto Becerra Alonso, María Julia Lau Fernández, Rogelio |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Vilalta Alonso, José Alberto Becerra Alonso, María Julia Lau Fernández, Rogelio |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:16Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:16Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-03-31 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | A significant number of students get access to the Faculty of Industrial Engineering of the Technological University of Havana. It produces a volume of data that can be analyzed in order to manage the educational process intentionally. In this study, descriptive statistics techniques are used to extract useful and relevant information from the educational data recorded during the process of professional training. The objective of this work is to analyze information obtained from the first-year students enrolled in the academic courses between 2012 and 2017 to improve their academic performance. The analysis of a set of data to study possible associations shows a reduction of academic efficiency. Technical and software statistical packages were used to process available data. The results obtained point out the significant impact of some admission processes parameters over first year student academic success. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | En la facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de La Habana ingresa una cantidad significativa de estudiantes de los que se dispone un volumen de datos, que pueden ser analizados para contribuir a gestionar el proceso de formación de manera intencionada. En este estudio se utilizan técnicas de estadística descriptiva que permiten extraer información útil y relevante de los datos educacionales que son registrados como entradas o resultados del proceso de formación de profesionales. El objetivo de este trabajo es analizar información obtenida de los estudiantes de primer año académico de la carrera matriculados en los cursos académicos entre el 2012 y el 2017 para la mejora de su rendimiento académico. Se muestra el análisis de un conjunto de datos para estudiar posibles correlaciones entre factores influyentes lo que permite apreciar una disminución en la promoción y en la eficiencia académica. Se utilizaron para el procesamiento de los datos educacionales, técnicas y paquetes computacionales estadísticos. Los resultados obtenidos indican la relevancia que tienen los niveles de ingreso de los estudiantes en primer año para lograr el éxito académico. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918 10.22235/pe.v13i1.1918 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3972 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918/2028 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | academic success academic factors educational data admission indicators academic performance |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | éxito académico factores académicos datos educacionales indicadores de ingreso desempeño académico |
dc.title.none.fl_str_mv | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors El éxito académico en el primer año de la carrera de Ingeniería Industrial y su vínculo con factores académicos previos |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | A significant number of students get access to the Faculty of Industrial Engineering of the Technological University of Havana. It produces a volume of data that can be analyzed in order to manage the educational process intentionally. In this study, descriptive statistics techniques are used to extract useful and relevant information from the educational data recorded during the process of professional training. The objective of this work is to analyze information obtained from the first-year students enrolled in the academic courses between 2012 and 2017 to improve their academic performance. The analysis of a set of data to study possible associations shows a reduction of academic efficiency. Technical and software statistical packages were used to process available data. The results obtained point out the significant impact of some admission processes parameters over first year student academic success. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_4226d835ee3170e3aa69e855cd78314f |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i1.1918 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3972 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
spelling | Vilalta Alonso, José AlbertoBecerra Alonso, María JuliaLau Fernández, Rogelio2020-03-312023-09-13T12:57:16Z2023-09-13T12:57:16Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191810.22235/pe.v13i1.1918https://hdl.handle.net/10895/3972A significant number of students get access to the Faculty of Industrial Engineering of the Technological University of Havana. It produces a volume of data that can be analyzed in order to manage the educational process intentionally. In this study, descriptive statistics techniques are used to extract useful and relevant information from the educational data recorded during the process of professional training. The objective of this work is to analyze information obtained from the first-year students enrolled in the academic courses between 2012 and 2017 to improve their academic performance. The analysis of a set of data to study possible associations shows a reduction of academic efficiency. Technical and software statistical packages were used to process available data. The results obtained point out the significant impact of some admission processes parameters over first year student academic success. En la facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de La Habana ingresa una cantidad significativa de estudiantes de los que se dispone un volumen de datos, que pueden ser analizados para contribuir a gestionar el proceso de formación de manera intencionada. En este estudio se utilizan técnicas de estadística descriptiva que permiten extraer información útil y relevante de los datos educacionales que son registrados como entradas o resultados del proceso de formación de profesionales. El objetivo de este trabajo es analizar información obtenida de los estudiantes de primer año académico de la carrera matriculados en los cursos académicos entre el 2012 y el 2017 para la mejora de su rendimiento académico. Se muestra el análisis de un conjunto de datos para estudiar posibles correlaciones entre factores influyentes lo que permite apreciar una disminución en la promoción y en la eficiencia académica. Se utilizaron para el procesamiento de los datos educacionales, técnicas y paquetes computacionales estadísticos. Los resultados obtenidos indican la relevancia que tienen los niveles de ingreso de los estudiantes en primer año para lograr el éxito académico.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918/2028Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 42-57Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 42-571688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayacademic successacademic factorseducational dataadmission indicatorsacademic performanceéxito académicofactores académicosdatos educacionalesindicadores de ingresodesempeño académicoAcademic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic FactorsEl éxito académico en el primer año de la carrera de Ingeniería Industrial y su vínculo con factores académicos previosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39722023-09-13 09:57:16.537oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3972Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:16LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors Vilalta Alonso, José Alberto academic success academic factors educational data admission indicators academic performance éxito académico factores académicos datos educacionales indicadores de ingreso desempeño académico |
status_str | publishedVersion |
title | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors |
title_full | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors |
title_fullStr | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors |
title_full_unstemmed | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors |
title_short | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors |
title_sort | Academic Success in the First Year of the Industrial Engineering Course and its Link with Previous Academic Factors |
topic | academic success academic factors educational data admission indicators academic performance éxito académico factores académicos datos educacionales indicadores de ingreso desempeño académico |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1918 https://hdl.handle.net/10895/3972 |