The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks

La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales

Slimovich, Ana
Detalles Bibliográficos
2017
hipermediatización
redes sociales
elecciones
discurso político
apropiación
hypermedia
social networks
elections
political discourse
appropriation
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1321
https://hdl.handle.net/10895/3475
Acceso abierto
_version_ 1815178701647642624
author Slimovich, Ana
author_facet Slimovich, Ana
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Slimovich, Ana
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:31Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-22
dc.description.en-US.fl_txt_mv In the contemporary era, there are new modes of political discourse, product of the crisis in the mass media and the emergence of social networks. In this article, the discursiveness of Mauricio Macri's official accounts on Facebook and Twitter are analyzed, considering three phases of his political activity: the presidential pre-candidature at the end of 2010, which was later aborted; the candidature for the re-election for the Government of the city of Buenos Aires, in 2011; and the presidential campaign of 2015. The analysis is based on a methodology of discourse analysis and sociosemiotics (Verón, 1987a), and incorporates tools from hypermedia circulation theory (Carlón, 2015). It is concluded that the discourse of the 2015 campaign, in which Macri reached the presidency of Argentina, was characterized by a mix of features that cross the private and the public —in a continuity with the discursive modes of 2010 and 2011— as well as a diversification of the addressees and the incorporation of mediatic modes of argumentation, appropriation and interrelation.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En la era contemporánea existen nuevos modos del discurso político, que son producto de la crisis en los medios masivos y del surgimiento de las redes sociales. En este artículo se analizan las discursividades presentes en las cuentas oficiales de Mauricio Macri en Facebook y en Twitter, a lo largo de tres fases sucesivas de su actividad política: la precandidatura presidencial de fines de 2010, que fue luego abortada; la candidatura a la reelección de la jefatura de Gobierno de la ciudad de Buenos Aires, en 2011; y la campaña presidencial de 2015. Se utiliza una metodología de análisis del discurso y sociosemiótica (Verón, 1987a), y se incorporan herramientas de la teoría de la circulación hipermediática (Carlón, 2015). Se concluye que la campaña de 2015, que consagró a Macri como presidente de Argentina, se caracteriza por una mixtura de rasgos que cruzan lo privado y lo público —en continuidad con los modos discursivos de 2010 y 2011—, así como por una diversificación en la destinación y una incorporación de modos de argumentación, apropiación e interrelación mediáticos.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1321
10.22235/d.v0i26.1321
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3475
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1321/1520
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 26 (2017): Dixit; 24-43
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 26 (2017): Dixit; 24-43
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i26
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 26 (2017): Dixit; 24-43
dc.subject.en-US.fl_str_mv hypermedia
social networks
elections
political discourse
appropriation
dc.subject.es-ES.fl_str_mv hipermediatización
redes sociales
elecciones
discurso político
apropiación
dc.title.none.fl_str_mv The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
La ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes sociales
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In the contemporary era, there are new modes of political discourse, product of the crisis in the mass media and the emergence of social networks. In this article, the discursiveness of Mauricio Macri's official accounts on Facebook and Twitter are analyzed, considering three phases of his political activity: the presidential pre-candidature at the end of 2010, which was later aborted; the candidature for the re-election for the Government of the city of Buenos Aires, in 2011; and the presidential campaign of 2015. The analysis is based on a methodology of discourse analysis and sociosemiotics (Verón, 1987a), and incorporates tools from hypermedia circulation theory (Carlón, 2015). It is concluded that the discourse of the 2015 campaign, in which Macri reached the presidency of Argentina, was characterized by a mix of features that cross the private and the public —in a continuity with the discursive modes of 2010 and 2011— as well as a diversification of the addressees and the incorporation of mediatic modes of argumentation, appropriation and interrelation.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_3fc4f24fe22b6e46f4251d7a11be742a
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i26.1321
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3475
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Slimovich, Ana2017-06-222023-09-12T19:14:31Z2023-09-12T19:14:31Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/132110.22235/d.v0i26.1321https://hdl.handle.net/10895/3475In the contemporary era, there are new modes of political discourse, product of the crisis in the mass media and the emergence of social networks. In this article, the discursiveness of Mauricio Macri's official accounts on Facebook and Twitter are analyzed, considering three phases of his political activity: the presidential pre-candidature at the end of 2010, which was later aborted; the candidature for the re-election for the Government of the city of Buenos Aires, in 2011; and the presidential campaign of 2015. The analysis is based on a methodology of discourse analysis and sociosemiotics (Verón, 1987a), and incorporates tools from hypermedia circulation theory (Carlón, 2015). It is concluded that the discourse of the 2015 campaign, in which Macri reached the presidency of Argentina, was characterized by a mix of features that cross the private and the public —in a continuity with the discursive modes of 2010 and 2011— as well as a diversification of the addressees and the incorporation of mediatic modes of argumentation, appropriation and interrelation.En la era contemporánea existen nuevos modos del discurso político, que son producto de la crisis en los medios masivos y del surgimiento de las redes sociales. En este artículo se analizan las discursividades presentes en las cuentas oficiales de Mauricio Macri en Facebook y en Twitter, a lo largo de tres fases sucesivas de su actividad política: la precandidatura presidencial de fines de 2010, que fue luego abortada; la candidatura a la reelección de la jefatura de Gobierno de la ciudad de Buenos Aires, en 2011; y la campaña presidencial de 2015. Se utiliza una metodología de análisis del discurso y sociosemiótica (Verón, 1987a), y se incorporan herramientas de la teoría de la circulación hipermediática (Carlón, 2015). Se concluye que la campaña de 2015, que consagró a Macri como presidente de Argentina, se caracteriza por una mixtura de rasgos que cruzan lo privado y lo público —en continuidad con los modos discursivos de 2010 y 2011—, así como por una diversificación en la destinación y una incorporación de modos de argumentación, apropiación e interrelación mediáticos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1321/1520Dixit; No. 26 (2017): Dixit; 24-43Dixit; Núm. 26 (2017): Dixit; 24-43Dixit; N.º 26 (2017): Dixit; 24-430797-36911688-349710.22235/d.v0i26reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayhipermediatizaciónredes socialeseleccionesdiscurso políticoapropiaciónhypermediasocial networkselectionspolitical discourseappropriationThe digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networksLa ruta digital a la presidencia argentina. Un análisis político e hipermediático de los discursos de Mauricio Macri en las redes socialesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/34752023-09-12 16:14:31.523oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3475Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:31LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
Slimovich, Ana
hipermediatización
redes sociales
elecciones
discurso político
apropiación
hypermedia
social networks
elections
political discourse
appropriation
status_str publishedVersion
title The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
title_full The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
title_fullStr The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
title_full_unstemmed The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
title_short The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
title_sort The digital route to the presidency of Argentina. A political and hypermedia analysis of Mauricio Macri’s discourses in social networks
topic hipermediatización
redes sociales
elecciones
discurso político
apropiación
hypermedia
social networks
elections
political discourse
appropriation
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1321
https://hdl.handle.net/10895/3475