Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area

Políticas institucionales para favorecer el acceso y la permanencia en universidades argentinas: un análisis de cuatro instituciones del conurbano bonaerense

Gorostiaga, Jorge - Lastra, Karina - Muiños de Britos, Stella Maris
Detalles Bibliográficos
2017
universidad
acceso a la educación
retención
Argentina
university
access to education
retention
Argentina
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1363
https://hdl.handle.net/10895/3922
Acceso abierto
_version_ 1815178713804832768
author Gorostiaga, Jorge
author2 Lastra, Karina
Muiños de Britos, Stella Maris
author2_role author
author
author_facet Gorostiaga, Jorge
Lastra, Karina
Muiños de Britos, Stella Maris
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Gorostiaga, Jorge
Lastra, Karina
Muiños de Britos, Stella Maris
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:59Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:59Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-09
dc.description.en-US.fl_txt_mv The aim of this article is to analyze the policies implemented by four Argentinian universities, located in the Great Buenos Aires area, in order to promote access and permanence during the admission process and in the first year of studies. It is assumed that institutional factors —including how teaching and learning processes, curriculum and student support strategies are organized— can play a key role in student retention. The analysis is based on secondary sources, as well as documents gathered in the four institutions and interviews conducted with authorities and coordinators of the admission courses. The achievements and limitations shown by the policies —with regard to the challenge of improving in terms of quality, pertinence and inclusion— raise the need to combine current measures of material and pedagogical support with a clearer focus on teaching and curriculum issues, through greater resources and closer work with teachers in the re-design of institutional strategies.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo de este artículo es analizar las políticas que instrumentan cuatro universidades argentinas, situadas en el conurbano bonaerense, para favorecer el acceso y la permanencia durante el proceso de ingreso y en el primer año de los estudios de grado. Se parte del supuesto de que los factores institucionales —que incluyen la manera en que se organizan los procesos de enseñanza y aprendizaje, el currículo y las estrategias de apoyo a los alumnos— pueden jugar un rol fundamental en la retención estudiantil. El análisis se realiza con base en fuentes secundarias, así como documentos recopilados y entrevistas realizadas a autoridades y coordinadores de los cursos de ingreso de las cuatro instituciones. Los logros y las limitaciones de las políticas —frente al enorme desafío de mejorar en términos de calidad, pertinencia e inclusión— plantean la necesidad de combinar las actuales medidas de apoyo material y pedagógico con un foco más claro en la enseñanza y el currículo, a través de mayores recursos y de un trabajo más estrecho con los docentes en el re-diseño de las estrategias institucionales.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1363
10.22235/pe.v10i1.1363
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3922
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1363/pdf_6
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 No. 1 (2017): Páginas de Educación; 151-173
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 1 (2017): Páginas de Educación; 151-173
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v10i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 1 (2017): Páginas de Educación; 151-173
dc.subject.en-US.fl_str_mv university
access to education
retention
Argentina
dc.subject.es-ES.fl_str_mv universidad
acceso a la educación
retención
Argentina
dc.title.none.fl_str_mv Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
Políticas institucionales para favorecer el acceso y la permanencia en universidades argentinas: un análisis de cuatro instituciones del conurbano bonaerense
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The aim of this article is to analyze the policies implemented by four Argentinian universities, located in the Great Buenos Aires area, in order to promote access and permanence during the admission process and in the first year of studies. It is assumed that institutional factors —including how teaching and learning processes, curriculum and student support strategies are organized— can play a key role in student retention. The analysis is based on secondary sources, as well as documents gathered in the four institutions and interviews conducted with authorities and coordinators of the admission courses. The achievements and limitations shown by the policies —with regard to the challenge of improving in terms of quality, pertinence and inclusion— raise the need to combine current measures of material and pedagogical support with a clearer focus on teaching and curriculum issues, through greater resources and closer work with teachers in the re-design of institutional strategies.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_3fc05198d2cca0b9c3227ff4e8a8d890
identifier_str_mv 10.22235/pe.v10i1.1363
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3922
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
spelling Gorostiaga, JorgeLastra, KarinaMuiños de Britos, Stella Maris2017-06-092023-09-13T12:56:59Z2023-09-13T12:56:59Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/136310.22235/pe.v10i1.1363https://hdl.handle.net/10895/3922The aim of this article is to analyze the policies implemented by four Argentinian universities, located in the Great Buenos Aires area, in order to promote access and permanence during the admission process and in the first year of studies. It is assumed that institutional factors —including how teaching and learning processes, curriculum and student support strategies are organized— can play a key role in student retention. The analysis is based on secondary sources, as well as documents gathered in the four institutions and interviews conducted with authorities and coordinators of the admission courses. The achievements and limitations shown by the policies —with regard to the challenge of improving in terms of quality, pertinence and inclusion— raise the need to combine current measures of material and pedagogical support with a clearer focus on teaching and curriculum issues, through greater resources and closer work with teachers in the re-design of institutional strategies.El objetivo de este artículo es analizar las políticas que instrumentan cuatro universidades argentinas, situadas en el conurbano bonaerense, para favorecer el acceso y la permanencia durante el proceso de ingreso y en el primer año de los estudios de grado. Se parte del supuesto de que los factores institucionales —que incluyen la manera en que se organizan los procesos de enseñanza y aprendizaje, el currículo y las estrategias de apoyo a los alumnos— pueden jugar un rol fundamental en la retención estudiantil. El análisis se realiza con base en fuentes secundarias, así como documentos recopilados y entrevistas realizadas a autoridades y coordinadores de los cursos de ingreso de las cuatro instituciones. Los logros y las limitaciones de las políticas —frente al enorme desafío de mejorar en términos de calidad, pertinencia e inclusión— plantean la necesidad de combinar las actuales medidas de apoyo material y pedagógico con un foco más claro en la enseñanza y el currículo, a través de mayores recursos y de un trabajo más estrecho con los docentes en el re-diseño de las estrategias institucionales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1363/pdf_6Derechos de autor 2017 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 10 No. 1 (2017): Páginas de Educación; 151-173Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 1 (2017): Páginas de Educación; 151-173Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 1 (2017): Páginas de Educación; 151-1731688-74681688-528710.22235/pe.v10i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayuniversidadacceso a la educaciónretenciónArgentinauniversityaccess to educationretentionArgentinaInstitutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires areaPolíticas institucionales para favorecer el acceso y la permanencia en universidades argentinas: un análisis de cuatro instituciones del conurbano bonaerenseinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39222023-09-13 09:56:59.971oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3922Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:59LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
Gorostiaga, Jorge
universidad
acceso a la educación
retención
Argentina
university
access to education
retention
Argentina
status_str publishedVersion
title Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
title_full Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
title_fullStr Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
title_full_unstemmed Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
title_short Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
title_sort Institutional policies to promote access and permanence in Argentinian universities: An analysis of four institutions from the Great Buenos Aires area
topic universidad
acceso a la educación
retención
Argentina
university
access to education
retention
Argentina
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1363
https://hdl.handle.net/10895/3922