Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds

Respuesta a la intervención y escritura en niños de grupos sociales vulnerados

Diuk, Beatriz - Ferroni, Marina - Mena, Milagros - Barreyro, Juan Pablo
Detalles Bibliográficos
2017
learning
teaching
spelling
poverty
difficulties
aprendizaje
escritura
enseñanza
pobreza
dificultades
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1426
https://hdl.handle.net/10895/3929
Acceso abierto
_version_ 1815178716025716736
author Diuk, Beatriz
author2 Ferroni, Marina
Mena, Milagros
Barreyro, Juan Pablo
author2_role author
author
author
author_facet Diuk, Beatriz
Ferroni, Marina
Mena, Milagros
Barreyro, Juan Pablo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Diuk, Beatriz
Ferroni, Marina
Mena, Milagros
Barreyro, Juan Pablo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:02Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-11
dc.description.en-US.fl_txt_mv The paper aimed to analyze the Response to Intervention (rti) in children growing up in poverty contexts and exhibiting low levels of literacy when compared to their school peers. For six months, 37 7‑to‑14-year-old children (41 % girls) participated in an educational program administered individually. Children were given a word spelling task before and after the intervention. Statistically significant differences were obtained between pre‑ and post‑test. A regression analysis carried out on spelling gains showed that the number of program sessions children participated in had a significant effect. Only 16 % of the children had a low rti, indicating that most children´s difficulties were experiential rather that related to cognitive deficits.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo del estudio fue analizar la respuesta a la intervención (rai) en niños en contextos de pobreza con bajo nivel de alfabetización respecto de sus pares. Durante seis meses, 37 alumnos de 7 a 14 años de edad participaron de un programa de enseñanza individual. Los niños completaron una prueba de escritura de palabras al comenzar y al finalizar la intervención. Se obtuvieron diferencias significativas entre el pre y pos test. Un análisis de regresión sobre la ganancia en escritura mostró que la cantidad de sesiones del programa tuvo un efecto significativo. Solamente un 16 % de los niños presentó baja rai, lo que indica que las dificultades de la mayor parte de los niños serían experienciales y no resultado de déficit cognitivo.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1426
10.22235/pe.v10i2.1426
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3929
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1426/1422
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 96-110
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 96-110
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v10i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 96-110
dc.subject.en-US.fl_str_mv learning
teaching
spelling
poverty
difficulties
dc.subject.es-ES.fl_str_mv aprendizaje
escritura
enseñanza
pobreza
dificultades
dc.title.none.fl_str_mv Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
Respuesta a la intervención y escritura en niños de grupos sociales vulnerados
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The paper aimed to analyze the Response to Intervention (rti) in children growing up in poverty contexts and exhibiting low levels of literacy when compared to their school peers. For six months, 37 7‑to‑14-year-old children (41 % girls) participated in an educational program administered individually. Children were given a word spelling task before and after the intervention. Statistically significant differences were obtained between pre‑ and post‑test. A regression analysis carried out on spelling gains showed that the number of program sessions children participated in had a significant effect. Only 16 % of the children had a low rti, indicating that most children´s difficulties were experiential rather that related to cognitive deficits.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_3e9a97dc5c194896be4e2935592427ee
identifier_str_mv 10.22235/pe.v10i2.1426
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3929
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
spelling Diuk, BeatrizFerroni, MarinaMena, MilagrosBarreyro, Juan Pablo2017-10-112023-09-13T12:57:02Z2023-09-13T12:57:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/142610.22235/pe.v10i2.1426https://hdl.handle.net/10895/3929The paper aimed to analyze the Response to Intervention (rti) in children growing up in poverty contexts and exhibiting low levels of literacy when compared to their school peers. For six months, 37 7‑to‑14-year-old children (41 % girls) participated in an educational program administered individually. Children were given a word spelling task before and after the intervention. Statistically significant differences were obtained between pre‑ and post‑test. A regression analysis carried out on spelling gains showed that the number of program sessions children participated in had a significant effect. Only 16 % of the children had a low rti, indicating that most children´s difficulties were experiential rather that related to cognitive deficits.El objetivo del estudio fue analizar la respuesta a la intervención (rai) en niños en contextos de pobreza con bajo nivel de alfabetización respecto de sus pares. Durante seis meses, 37 alumnos de 7 a 14 años de edad participaron de un programa de enseñanza individual. Los niños completaron una prueba de escritura de palabras al comenzar y al finalizar la intervención. Se obtuvieron diferencias significativas entre el pre y pos test. Un análisis de regresión sobre la ganancia en escritura mostró que la cantidad de sesiones del programa tuvo un efecto significativo. Solamente un 16 % de los niños presentó baja rai, lo que indica que las dificultades de la mayor parte de los niños serían experienciales y no resultado de déficit cognitivo.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1426/1422Derechos de autor 2017 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 96-110Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 96-110Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 96-1101688-74681688-528710.22235/pe.v10i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguaylearningteachingspellingpovertydifficultiesaprendizajeescrituraenseñanzapobrezadificultadesResponse to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgroundsRespuesta a la intervención y escritura en niños de grupos sociales vulneradosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39292023-09-13 09:57:02.452oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3929Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
Diuk, Beatriz
learning
teaching
spelling
poverty
difficulties
aprendizaje
escritura
enseñanza
pobreza
dificultades
status_str publishedVersion
title Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
title_full Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
title_fullStr Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
title_full_unstemmed Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
title_short Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
title_sort Response to intervention and spelling acquisition in children from low-income backgrounds
topic learning
teaching
spelling
poverty
difficulties
aprendizaje
escritura
enseñanza
pobreza
dificultades
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1426
https://hdl.handle.net/10895/3929