Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.

¿Melting pot o multiculturalismo? Una respuesta a través de la educación judía y su impronta en la sociedad uruguaya.

Facal Santiago, Silvia
Detalles Bibliográficos
2008
integración
inmigrantes
educación judía
Uruguay
integration
immigrants
Jewish education
Uruguay
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715
https://hdl.handle.net/10895/3891
Acceso abierto
_version_ 1815178714086899712
author Facal Santiago, Silvia
author_facet Facal Santiago, Silvia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Facal Santiago, Silvia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:35Z
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. Immigrants from different origins came to Uruguay during the 20th century. Very soon their integration became an issue of interest for intellectuals and politicians of that time. At a first moment it was thought that through the melting pot model, the newcomers would be completely integrated to our society. However, the reality was very different because, in practice, the integration model that took place in our country was another one: multiculturalism. Ethnic education centers created by the different groups of immigrants are one of the irrefutable evidences of that. This article analyzes this affirmation through the development of Jewish education in Uruguay from the beginning of the 20th century until our days.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. A Uruguay llegaron, hasta mediados del siglo pasado, inmigrantes de variadas procedencias. Bien pronto la cuestión de su integración se tornó en tema de interés para los intelectuales y políticos de la época. En un primer momento se pensó que, a través del llamado modelo del melting pot o «crisol de razas», los recién llegados se integrarían totalmente en nuestra sociedad. No obstante la realidad fue muy distinta porque, en la práctica, el modelo de integración que se fue dando en nuestro país fue otro, el multiculturalismo. Los centros de educación étnica que los diversos colectivos de inmigrantes fueron creando son una de las pruebas irrefutables de ello. En el presente trabajo se ahondará en esta última afirmación a través del análisis de la educación judía y su impronta en nuestra sociedad desde la llegada de los primeros judíos hasta la actualidad.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715
10.22235/pe.v1i1.715
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3891
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715/705
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v1i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128
dc.subject.en-US.fl_str_mv integration
immigrants
Jewish education
Uruguay
dc.subject.es-ES.fl_str_mv integración
inmigrantes
educación judía
Uruguay
dc.title.none.fl_str_mv Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
¿Melting pot o multiculturalismo? Una respuesta a través de la educación judía y su impronta en la sociedad uruguaya.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. Immigrants from different origins came to Uruguay during the 20th century. Very soon their integration became an issue of interest for intellectuals and politicians of that time. At a first moment it was thought that through the melting pot model, the newcomers would be completely integrated to our society. However, the reality was very different because, in practice, the integration model that took place in our country was another one: multiculturalism. Ethnic education centers created by the different groups of immigrants are one of the irrefutable evidences of that. This article analyzes this affirmation through the development of Jewish education in Uruguay from the beginning of the 20th century until our days.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_3ce3dbcad2b9cb970bf667cfbae2530f
identifier_str_mv 10.22235/pe.v1i1.715
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3891
publishDate 2008
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Facal Santiago, Silvia2008-11-302023-09-13T12:56:35Z2023-09-13T12:56:35Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71510.22235/pe.v1i1.715https://hdl.handle.net/10895/3891Abstract. Immigrants from different origins came to Uruguay during the 20th century. Very soon their integration became an issue of interest for intellectuals and politicians of that time. At a first moment it was thought that through the melting pot model, the newcomers would be completely integrated to our society. However, the reality was very different because, in practice, the integration model that took place in our country was another one: multiculturalism. Ethnic education centers created by the different groups of immigrants are one of the irrefutable evidences of that. This article analyzes this affirmation through the development of Jewish education in Uruguay from the beginning of the 20th century until our days.Resumen. A Uruguay llegaron, hasta mediados del siglo pasado, inmigrantes de variadas procedencias. Bien pronto la cuestión de su integración se tornó en tema de interés para los intelectuales y políticos de la época. En un primer momento se pensó que, a través del llamado modelo del melting pot o «crisol de razas», los recién llegados se integrarían totalmente en nuestra sociedad. No obstante la realidad fue muy distinta porque, en la práctica, el modelo de integración que se fue dando en nuestro país fue otro, el multiculturalismo. Los centros de educación étnica que los diversos colectivos de inmigrantes fueron creando son una de las pruebas irrefutables de ello. En el presente trabajo se ahondará en esta última afirmación a través del análisis de la educación judía y su impronta en nuestra sociedad desde la llegada de los primeros judíos hasta la actualidad.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715/705Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 109-1281688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayintegracióninmigranteseducación judíaUruguayintegrationimmigrantsJewish educationUruguayMelting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.¿Melting pot o multiculturalismo? Una respuesta a través de la educación judía y su impronta en la sociedad uruguaya.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38912023-09-13 09:56:35.791oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3891Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:35LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
Facal Santiago, Silvia
integración
inmigrantes
educación judía
Uruguay
integration
immigrants
Jewish education
Uruguay
status_str publishedVersion
title Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
title_full Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
title_fullStr Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
title_full_unstemmed Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
title_short Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
title_sort Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
topic integración
inmigrantes
educación judía
Uruguay
integration
immigrants
Jewish education
Uruguay
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715
https://hdl.handle.net/10895/3891