Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.
¿Melting pot o multiculturalismo? Una respuesta a través de la educación judía y su impronta en la sociedad uruguaya.
2008 | |
integración inmigrantes educación judía Uruguay integration immigrants Jewish education Uruguay |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715
https://hdl.handle.net/10895/3891 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714086899712 |
---|---|
author | Facal Santiago, Silvia |
author_facet | Facal Santiago, Silvia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Facal Santiago, Silvia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:35Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:35Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2008-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. Immigrants from different origins came to Uruguay during the 20th century. Very soon their integration became an issue of interest for intellectuals and politicians of that time. At a first moment it was thought that through the melting pot model, the newcomers would be completely integrated to our society. However, the reality was very different because, in practice, the integration model that took place in our country was another one: multiculturalism. Ethnic education centers created by the different groups of immigrants are one of the irrefutable evidences of that. This article analyzes this affirmation through the development of Jewish education in Uruguay from the beginning of the 20th century until our days. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. A Uruguay llegaron, hasta mediados del siglo pasado, inmigrantes de variadas procedencias. Bien pronto la cuestión de su integración se tornó en tema de interés para los intelectuales y políticos de la época. En un primer momento se pensó que, a través del llamado modelo del melting pot o «crisol de razas», los recién llegados se integrarían totalmente en nuestra sociedad. No obstante la realidad fue muy distinta porque, en la práctica, el modelo de integración que se fue dando en nuestro país fue otro, el multiculturalismo. Los centros de educación étnica que los diversos colectivos de inmigrantes fueron creando son una de las pruebas irrefutables de ello. En el presente trabajo se ahondará en esta última afirmación a través del análisis de la educación judía y su impronta en nuestra sociedad desde la llegada de los primeros judíos hasta la actualidad. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715 10.22235/pe.v1i1.715 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3891 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715/705 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v1i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | integration immigrants Jewish education Uruguay |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | integración inmigrantes educación judía Uruguay |
dc.title.none.fl_str_mv | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. ¿Melting pot o multiculturalismo? Una respuesta a través de la educación judía y su impronta en la sociedad uruguaya. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. Immigrants from different origins came to Uruguay during the 20th century. Very soon their integration became an issue of interest for intellectuals and politicians of that time. At a first moment it was thought that through the melting pot model, the newcomers would be completely integrated to our society. However, the reality was very different because, in practice, the integration model that took place in our country was another one: multiculturalism. Ethnic education centers created by the different groups of immigrants are one of the irrefutable evidences of that. This article analyzes this affirmation through the development of Jewish education in Uruguay from the beginning of the 20th century until our days. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_3ce3dbcad2b9cb970bf667cfbae2530f |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v1i1.715 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3891 |
publishDate | 2008 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Facal Santiago, Silvia2008-11-302023-09-13T12:56:35Z2023-09-13T12:56:35Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71510.22235/pe.v1i1.715https://hdl.handle.net/10895/3891Abstract. Immigrants from different origins came to Uruguay during the 20th century. Very soon their integration became an issue of interest for intellectuals and politicians of that time. At a first moment it was thought that through the melting pot model, the newcomers would be completely integrated to our society. However, the reality was very different because, in practice, the integration model that took place in our country was another one: multiculturalism. Ethnic education centers created by the different groups of immigrants are one of the irrefutable evidences of that. This article analyzes this affirmation through the development of Jewish education in Uruguay from the beginning of the 20th century until our days.Resumen. A Uruguay llegaron, hasta mediados del siglo pasado, inmigrantes de variadas procedencias. Bien pronto la cuestión de su integración se tornó en tema de interés para los intelectuales y políticos de la época. En un primer momento se pensó que, a través del llamado modelo del melting pot o «crisol de razas», los recién llegados se integrarían totalmente en nuestra sociedad. No obstante la realidad fue muy distinta porque, en la práctica, el modelo de integración que se fue dando en nuestro país fue otro, el multiculturalismo. Los centros de educación étnica que los diversos colectivos de inmigrantes fueron creando son una de las pruebas irrefutables de ello. En el presente trabajo se ahondará en esta última afirmación a través del análisis de la educación judía y su impronta en nuestra sociedad desde la llegada de los primeros judíos hasta la actualidad.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715/705Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 109-128Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 109-1281688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayintegracióninmigranteseducación judíaUruguayintegrationimmigrantsJewish educationUruguayMelting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century.¿Melting pot o multiculturalismo? Una respuesta a través de la educación judía y su impronta en la sociedad uruguaya.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38912023-09-13 09:56:35.791oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3891Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:35LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. Facal Santiago, Silvia integración inmigrantes educación judía Uruguay integration immigrants Jewish education Uruguay |
status_str | publishedVersion |
title | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. |
title_full | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. |
title_fullStr | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. |
title_full_unstemmed | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. |
title_short | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. |
title_sort | Melting pot or multiculturalism? An answer through the Jewish education in the Uruguayan society of the 20th century. |
topic | integración inmigrantes educación judía Uruguay integration immigrants Jewish education Uruguay |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/715 https://hdl.handle.net/10895/3891 |