Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations

Rock de los ochenta en sociedad: encuentro y desencuentro de dos generaciones

Delgado, Leandro
Detalles Bibliográficos
2016
rock uruguayo
ochentas
transición democrática
subculturas juveniles
Uruguayan rock
Eighties
democratic transition
youth subcultures
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1169
https://hdl.handle.net/10895/3454
Acceso abierto
_version_ 1815178701018497024
author Delgado, Leandro
author_facet Delgado, Leandro
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Delgado, Leandro
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-13
dc.description.en-US.fl_txt_mv In late 1987, Uruguayan rock reached its peak acceptancein the audiences, becoming the representative movement of all youth culture during the post-dictatorship period. In that same year, Relaciones magazine put together a panel aiming to communicate to the broader public what the new youngsters had to say about themselves as a new generation, as well as what they were saying about the emergent culture of the Eighties. The dynamics of the discussion took an unexpected course: the public mostly composed by members who were youngsters during the Sixties and Seventies, finished up dominating the discussion while talking about themselves and making the youngsters become spectators. This article analyzes the chronicles and reviews about the event, and reflects on this meeting as an instance where two generations were defined in terms of their mutual recognition. The meeting enabled both generations to define themselves since the contact between them had been banned by the dictatorship.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv A fines de 1987, el rock uruguayo alcanzó la aceptación de la mayoría de los medios de comunicación y se convirtió en el movimiento representativo de toda la cultura juvenil de la posdictadura. En ese año, la revista mensual Relaciones organizó un panel con el objetivo de dar a conocer al público lo que los “nuevos jóvenes” tenían para decir acerca de sí mismos como generación, así como de la cultura emergente en los años ochenta. La dinámica de la discusión tomó un curso inesperado: el público, en su mayoría compuesto por quienes habían sido jóvenes en los años sesenta y setenta, terminó por dominar la discusión al hablar de sí mismo, y logró que los jóvenes invitados se convirtieran en espectadores. Este artículo analiza las crónicas y reseñas sobre el evento, y reflexiona sobre esa reunión como una instancia en la que dos generaciones se reconocieron, una a partir de la presencia de la otra. El encuentro permitió a ambas generaciones definirse a sí mismas en aquella ocasión, ya que su contacto había sido impedido durante la dictadura.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1169
10.22235/d.v0i24.1169
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3454
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1169/1508
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 24 (2016): Dixit; 51-69
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 24 (2016): Dixit; 51-69
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i24
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 24 (2016): Dixit; 51-69
dc.subject.en-US.fl_str_mv Uruguayan rock
Eighties
democratic transition
youth subcultures
dc.subject.es-ES.fl_str_mv rock uruguayo
ochentas
transición democrática
subculturas juveniles
dc.title.none.fl_str_mv Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
Rock de los ochenta en sociedad: encuentro y desencuentro de dos generaciones
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In late 1987, Uruguayan rock reached its peak acceptancein the audiences, becoming the representative movement of all youth culture during the post-dictatorship period. In that same year, Relaciones magazine put together a panel aiming to communicate to the broader public what the new youngsters had to say about themselves as a new generation, as well as what they were saying about the emergent culture of the Eighties. The dynamics of the discussion took an unexpected course: the public mostly composed by members who were youngsters during the Sixties and Seventies, finished up dominating the discussion while talking about themselves and making the youngsters become spectators. This article analyzes the chronicles and reviews about the event, and reflects on this meeting as an instance where two generations were defined in terms of their mutual recognition. The meeting enabled both generations to define themselves since the contact between them had been banned by the dictatorship.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_391d48191b6d5772cfdfab10c5914f1a
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i24.1169
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3454
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Delgado, Leandro2016-06-132023-09-12T19:14:20Z2023-09-12T19:14:20Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/116910.22235/d.v0i24.1169https://hdl.handle.net/10895/3454In late 1987, Uruguayan rock reached its peak acceptancein the audiences, becoming the representative movement of all youth culture during the post-dictatorship period. In that same year, Relaciones magazine put together a panel aiming to communicate to the broader public what the new youngsters had to say about themselves as a new generation, as well as what they were saying about the emergent culture of the Eighties. The dynamics of the discussion took an unexpected course: the public mostly composed by members who were youngsters during the Sixties and Seventies, finished up dominating the discussion while talking about themselves and making the youngsters become spectators. This article analyzes the chronicles and reviews about the event, and reflects on this meeting as an instance where two generations were defined in terms of their mutual recognition. The meeting enabled both generations to define themselves since the contact between them had been banned by the dictatorship.A fines de 1987, el rock uruguayo alcanzó la aceptación de la mayoría de los medios de comunicación y se convirtió en el movimiento representativo de toda la cultura juvenil de la posdictadura. En ese año, la revista mensual Relaciones organizó un panel con el objetivo de dar a conocer al público lo que los “nuevos jóvenes” tenían para decir acerca de sí mismos como generación, así como de la cultura emergente en los años ochenta. La dinámica de la discusión tomó un curso inesperado: el público, en su mayoría compuesto por quienes habían sido jóvenes en los años sesenta y setenta, terminó por dominar la discusión al hablar de sí mismo, y logró que los jóvenes invitados se convirtieran en espectadores. Este artículo analiza las crónicas y reseñas sobre el evento, y reflexiona sobre esa reunión como una instancia en la que dos generaciones se reconocieron, una a partir de la presencia de la otra. El encuentro permitió a ambas generaciones definirse a sí mismas en aquella ocasión, ya que su contacto había sido impedido durante la dictadura.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1169/1508Dixit; No. 24 (2016): Dixit; 51-69Dixit; Núm. 24 (2016): Dixit; 51-69Dixit; N.º 24 (2016): Dixit; 51-690797-36911688-349710.22235/d.v0i24reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayrock uruguayoochentastransición democráticasubculturas juvenilesUruguayan rockEightiesdemocratic transitionyouth subculturesRock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two GenerationsRock de los ochenta en sociedad: encuentro y desencuentro de dos generacionesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/34542023-09-12 16:14:20.81oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3454Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:20LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
Delgado, Leandro
rock uruguayo
ochentas
transición democrática
subculturas juveniles
Uruguayan rock
Eighties
democratic transition
youth subcultures
status_str publishedVersion
title Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
title_full Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
title_fullStr Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
title_full_unstemmed Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
title_short Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
title_sort Rock of the Eighties in Society: Meeting and Clash of Two Generations
topic rock uruguayo
ochentas
transición democrática
subculturas juveniles
Uruguayan rock
Eighties
democratic transition
youth subcultures
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1169
https://hdl.handle.net/10895/3454