Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience

Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela

Aparicio Molina, Carolina - Sepúlveda López, Felipe - Valverde Huincatripay, Ximena - Cárdenas Merino, Víctor - Contreras Sanzana, Gladys - Valenzuela Ravanal, Marcela
Detalles Bibliográficos
2020
directive leadership
educational change
instructional leadership
professional learning communities
liderazgo directivo
cambio educativo
liderazgo instruccional
comunidades profesionales de aprendizaje
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915
https://hdl.handle.net/10895/3971
Acceso abierto
_version_ 1815178712648253440
author Aparicio Molina, Carolina
author2 Sepúlveda López, Felipe
Valverde Huincatripay, Ximena
Cárdenas Merino, Víctor
Contreras Sanzana, Gladys
Valenzuela Ravanal, Marcela
author2_role author
author
author
author
author
author_facet Aparicio Molina, Carolina
Sepúlveda López, Felipe
Valverde Huincatripay, Ximena
Cárdenas Merino, Víctor
Contreras Sanzana, Gladys
Valenzuela Ravanal, Marcela
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Aparicio Molina, Carolina
Sepúlveda López, Felipe
Valverde Huincatripay, Ximena
Cárdenas Merino, Víctor
Contreras Sanzana, Gladys
Valenzuela Ravanal, Marcela
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:15Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:15Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.description.en-US.fl_txt_mv The purpose of this article is to analyze the implications of a Work Plan, designed by the research team, to guide improvement processes that were being developed in the management team of an educational establishment that is part of a University-School Collaboration Network. The plan considered phases based on the revision of the instructional leadership model and the strengthening of leadership competencies based on professional learning communities. A methodological design was followed corresponding to a descriptive study of cases of mixed and transforming method. The results showed that the plan was an experience of accompaniment that provided the management team with a real orientation to change and to the development of capacities to respond to the demands of the educational institution that they directed.  
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El propósito de este artículo es analizar las implicancias de un Plan de Trabajo, diseñado por el equipo de investigación, para orientar procesos de mejora que se estaban desarrollando en el equipo directivo de un establecimiento educacional integrante de una Red de Colaboración Universidad-Escuela. En el plan se consideraron fases basadas en la revisión del Modelo de Liderazgo Instruccional y el fortalecimiento de las competencias de liderazgo a partir de las comunidades profesionales de aprendizaje. Se siguió un diseño metodológico correspondiente a un estudio descriptivo de casos de método mixto y transformador. Los resultados evidenciaron que el plan fue una experiencia de acompañamiento que facilitó al equipo directivo una real orientación al cambio y al desarrollo de capacidades para dar respuesta a las exigencias propias de la institución educativa que dirigían.  
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915
10.22235/pe.v13i1.1915
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3971
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915/2015
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v13i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41
dc.subject.en-US.fl_str_mv directive leadership
educational change
instructional leadership
professional learning communities
dc.subject.es-ES.fl_str_mv liderazgo directivo
cambio educativo
liderazgo instruccional
comunidades profesionales de aprendizaje
dc.title.none.fl_str_mv Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The purpose of this article is to analyze the implications of a Work Plan, designed by the research team, to guide improvement processes that were being developed in the management team of an educational establishment that is part of a University-School Collaboration Network. The plan considered phases based on the revision of the instructional leadership model and the strengthening of leadership competencies based on professional learning communities. A methodological design was followed corresponding to a descriptive study of cases of mixed and transforming method. The results showed that the plan was an experience of accompaniment that provided the management team with a real orientation to change and to the development of capacities to respond to the demands of the educational institution that they directed.  
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_38b24322b54558c69a8cc5bd5e69a3fc
identifier_str_mv 10.22235/pe.v13i1.1915
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3971
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Páginas de Educación
spelling Aparicio Molina, CarolinaSepúlveda López, FelipeValverde Huincatripay, XimenaCárdenas Merino, VíctorContreras Sanzana, GladysValenzuela Ravanal, Marcela2020-03-102023-09-13T12:57:15Z2023-09-13T12:57:15Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191510.22235/pe.v13i1.1915https://hdl.handle.net/10895/3971The purpose of this article is to analyze the implications of a Work Plan, designed by the research team, to guide improvement processes that were being developed in the management team of an educational establishment that is part of a University-School Collaboration Network. The plan considered phases based on the revision of the instructional leadership model and the strengthening of leadership competencies based on professional learning communities. A methodological design was followed corresponding to a descriptive study of cases of mixed and transforming method. The results showed that the plan was an experience of accompaniment that provided the management team with a real orientation to change and to the development of capacities to respond to the demands of the educational institution that they directed.  El propósito de este artículo es analizar las implicancias de un Plan de Trabajo, diseñado por el equipo de investigación, para orientar procesos de mejora que se estaban desarrollando en el equipo directivo de un establecimiento educacional integrante de una Red de Colaboración Universidad-Escuela. En el plan se consideraron fases basadas en la revisión del Modelo de Liderazgo Instruccional y el fortalecimiento de las competencias de liderazgo a partir de las comunidades profesionales de aprendizaje. Se siguió un diseño metodológico correspondiente a un estudio descriptivo de casos de método mixto y transformador. Los resultados evidenciaron que el plan fue una experiencia de acompañamiento que facilitó al equipo directivo una real orientación al cambio y al desarrollo de capacidades para dar respuesta a las exigencias propias de la institución educativa que dirigían.  application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915/2015Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 19-411688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydirective leadershipeducational changeinstructional leadershipprofessional learning communitiesliderazgo directivocambio educativoliderazgo instruccionalcomunidades profesionales de aprendizajeDirective Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University ExperienceLiderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuelainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39712023-09-13 09:57:15.744oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3971Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:15LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
Aparicio Molina, Carolina
directive leadership
educational change
instructional leadership
professional learning communities
liderazgo directivo
cambio educativo
liderazgo instruccional
comunidades profesionales de aprendizaje
status_str publishedVersion
title Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
title_full Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
title_fullStr Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
title_full_unstemmed Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
title_short Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
title_sort Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
topic directive leadership
educational change
instructional leadership
professional learning communities
liderazgo directivo
cambio educativo
liderazgo instruccional
comunidades profesionales de aprendizaje
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915
https://hdl.handle.net/10895/3971