Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience
Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela
2020 | |
directive leadership educational change instructional leadership professional learning communities liderazgo directivo cambio educativo liderazgo instruccional comunidades profesionales de aprendizaje |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915
https://hdl.handle.net/10895/3971 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712648253440 |
---|---|
author | Aparicio Molina, Carolina |
author2 | Sepúlveda López, Felipe Valverde Huincatripay, Ximena Cárdenas Merino, Víctor Contreras Sanzana, Gladys Valenzuela Ravanal, Marcela |
author2_role | author author author author author |
author_facet | Aparicio Molina, Carolina Sepúlveda López, Felipe Valverde Huincatripay, Ximena Cárdenas Merino, Víctor Contreras Sanzana, Gladys Valenzuela Ravanal, Marcela |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Aparicio Molina, Carolina Sepúlveda López, Felipe Valverde Huincatripay, Ximena Cárdenas Merino, Víctor Contreras Sanzana, Gladys Valenzuela Ravanal, Marcela |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:15Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:15Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-03-10 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The purpose of this article is to analyze the implications of a Work Plan, designed by the research team, to guide improvement processes that were being developed in the management team of an educational establishment that is part of a University-School Collaboration Network. The plan considered phases based on the revision of the instructional leadership model and the strengthening of leadership competencies based on professional learning communities. A methodological design was followed corresponding to a descriptive study of cases of mixed and transforming method. The results showed that the plan was an experience of accompaniment that provided the management team with a real orientation to change and to the development of capacities to respond to the demands of the educational institution that they directed. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El propósito de este artículo es analizar las implicancias de un Plan de Trabajo, diseñado por el equipo de investigación, para orientar procesos de mejora que se estaban desarrollando en el equipo directivo de un establecimiento educacional integrante de una Red de Colaboración Universidad-Escuela. En el plan se consideraron fases basadas en la revisión del Modelo de Liderazgo Instruccional y el fortalecimiento de las competencias de liderazgo a partir de las comunidades profesionales de aprendizaje. Se siguió un diseño metodológico correspondiente a un estudio descriptivo de casos de método mixto y transformador. Los resultados evidenciaron que el plan fue una experiencia de acompañamiento que facilitó al equipo directivo una real orientación al cambio y al desarrollo de capacidades para dar respuesta a las exigencias propias de la institución educativa que dirigían. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915 10.22235/pe.v13i1.1915 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3971 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915/2015 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v13i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | directive leadership educational change instructional leadership professional learning communities |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | liderazgo directivo cambio educativo liderazgo instruccional comunidades profesionales de aprendizaje |
dc.title.none.fl_str_mv | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The purpose of this article is to analyze the implications of a Work Plan, designed by the research team, to guide improvement processes that were being developed in the management team of an educational establishment that is part of a University-School Collaboration Network. The plan considered phases based on the revision of the instructional leadership model and the strengthening of leadership competencies based on professional learning communities. A methodological design was followed corresponding to a descriptive study of cases of mixed and transforming method. The results showed that the plan was an experience of accompaniment that provided the management team with a real orientation to change and to the development of capacities to respond to the demands of the educational institution that they directed. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_38b24322b54558c69a8cc5bd5e69a3fc |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v13i1.1915 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3971 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Páginas de Educación |
spelling | Aparicio Molina, CarolinaSepúlveda López, FelipeValverde Huincatripay, XimenaCárdenas Merino, VíctorContreras Sanzana, GladysValenzuela Ravanal, Marcela2020-03-102023-09-13T12:57:15Z2023-09-13T12:57:15Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/191510.22235/pe.v13i1.1915https://hdl.handle.net/10895/3971The purpose of this article is to analyze the implications of a Work Plan, designed by the research team, to guide improvement processes that were being developed in the management team of an educational establishment that is part of a University-School Collaboration Network. The plan considered phases based on the revision of the instructional leadership model and the strengthening of leadership competencies based on professional learning communities. A methodological design was followed corresponding to a descriptive study of cases of mixed and transforming method. The results showed that the plan was an experience of accompaniment that provided the management team with a real orientation to change and to the development of capacities to respond to the demands of the educational institution that they directed. El propósito de este artículo es analizar las implicancias de un Plan de Trabajo, diseñado por el equipo de investigación, para orientar procesos de mejora que se estaban desarrollando en el equipo directivo de un establecimiento educacional integrante de una Red de Colaboración Universidad-Escuela. En el plan se consideraron fases basadas en la revisión del Modelo de Liderazgo Instruccional y el fortalecimiento de las competencias de liderazgo a partir de las comunidades profesionales de aprendizaje. Se siguió un diseño metodológico correspondiente a un estudio descriptivo de casos de método mixto y transformador. Los resultados evidenciaron que el plan fue una experiencia de acompañamiento que facilitó al equipo directivo una real orientación al cambio y al desarrollo de capacidades para dar respuesta a las exigencias propias de la institución educativa que dirigían. application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915/2015Derechos de autor 2020 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 13 No. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41Páginas de Educación; Vol. 13 Núm. 1 (2020): Páginas de Educación; 19-41Páginas de Educación ; Vol. 13 N.º 1 (2020): Páginas de Educación; 19-411688-74681688-528710.22235/pe.v13i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydirective leadershipeducational changeinstructional leadershipprofessional learning communitiesliderazgo directivocambio educativoliderazgo instruccionalcomunidades profesionales de aprendizajeDirective Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University ExperienceLiderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuelainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39712023-09-13 09:57:15.744oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3971Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:15LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience Aparicio Molina, Carolina directive leadership educational change instructional leadership professional learning communities liderazgo directivo cambio educativo liderazgo instruccional comunidades profesionales de aprendizaje |
status_str | publishedVersion |
title | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience |
title_full | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience |
title_fullStr | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience |
title_full_unstemmed | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience |
title_short | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience |
title_sort | Directive Leadership and Educational Change: An Analysis of a Collective School-University Experience |
topic | directive leadership educational change instructional leadership professional learning communities liderazgo directivo cambio educativo liderazgo instruccional comunidades profesionales de aprendizaje |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1915 https://hdl.handle.net/10895/3971 |