Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
El problema, ¿está en la casa? Relaciones personales y exclusión educativa en la Ciudad de Buenos Aires (2001-2010)
2019 | |
dropout inequality vulnerability poverty exclusión escolar desigualdad vulnerabilidad pobreza |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768
https://hdl.handle.net/10895/3953 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713955827712 |
---|---|
author | De Grande, Pablo |
author_facet | De Grande, Pablo |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | De Grande, Pablo |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:10Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:10Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-02-25 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This article analyzes the evolution of the determinants of exclusion from secondary school in the City of Buenos Aires in the 2001-2010. Using census data, probability models has been estimated using logistic regressions to estimate the weight of relational, individual and residential factors for the educational trajectories for young people in the City of Buenos Aires. As main results highlights: the wide variability of the chances of dropping out in relation to the position of the person in the household; the sensibility of such chances to the presence of babies and toddlers in the households; the decreasing elasticity of the scholar drop out in regard to material conditions of the habitat, services and goods of the households. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | En este artículo se analizan los cambios en los condicionantes de la exclusión educativa para la educación media en la Ciudad de Buenos Aires en el período 2001-2010. A partir de información censal, se estimaron modelos de probabilidades por regresiones logísticas, que permitieron cuantificar el peso relativo de los factores relacionales, individuales y residenciales en las situaciones educativas de los jóvenes de la ciudad. Como principales resultados se destacan la alta variabilidad de las chances de asistencia escolar en función de la relación de los jóvenes con la jefatura del hogar, la sensibilidad a la presencia de niños pequeños en los hogares y la decreciente elasticidad de la asistencia con respecto a las condiciones materiales de hábitat, bienes y servicios de las viviendas. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768 10.22235/pe.v12i1.1768 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3953 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768/1702 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | dropout inequality vulnerability poverty |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | exclusión escolar desigualdad vulnerabilidad pobreza |
dc.title.none.fl_str_mv | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) El problema, ¿está en la casa? Relaciones personales y exclusión educativa en la Ciudad de Buenos Aires (2001-2010) |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This article analyzes the evolution of the determinants of exclusion from secondary school in the City of Buenos Aires in the 2001-2010. Using census data, probability models has been estimated using logistic regressions to estimate the weight of relational, individual and residential factors for the educational trajectories for young people in the City of Buenos Aires. As main results highlights: the wide variability of the chances of dropping out in relation to the position of the person in the household; the sensibility of such chances to the presence of babies and toddlers in the households; the decreasing elasticity of the scholar drop out in regard to material conditions of the habitat, services and goods of the households. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_37ef91f6e45e5fb056fcad7c0e52f09c |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i1.1768 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3953 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | De Grande, Pablo2019-02-252023-09-13T12:57:10Z2023-09-13T12:57:10Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/176810.22235/pe.v12i1.1768https://hdl.handle.net/10895/3953This article analyzes the evolution of the determinants of exclusion from secondary school in the City of Buenos Aires in the 2001-2010. Using census data, probability models has been estimated using logistic regressions to estimate the weight of relational, individual and residential factors for the educational trajectories for young people in the City of Buenos Aires. As main results highlights: the wide variability of the chances of dropping out in relation to the position of the person in the household; the sensibility of such chances to the presence of babies and toddlers in the households; the decreasing elasticity of the scholar drop out in regard to material conditions of the habitat, services and goods of the households.En este artículo se analizan los cambios en los condicionantes de la exclusión educativa para la educación media en la Ciudad de Buenos Aires en el período 2001-2010. A partir de información censal, se estimaron modelos de probabilidades por regresiones logísticas, que permitieron cuantificar el peso relativo de los factores relacionales, individuales y residenciales en las situaciones educativas de los jóvenes de la ciudad. Como principales resultados se destacan la alta variabilidad de las chances de asistencia escolar en función de la relación de los jóvenes con la jefatura del hogar, la sensibilidad a la presencia de niños pequeños en los hogares y la decreciente elasticidad de la asistencia con respecto a las condiciones materiales de hábitat, bienes y servicios de las viviendas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768/1702Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 49-741688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydropoutinequalityvulnerabilitypovertyexclusión escolardesigualdadvulnerabilidadpobrezaIs the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)El problema, ¿está en la casa? Relaciones personales y exclusión educativa en la Ciudad de Buenos Aires (2001-2010)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39532023-09-13 09:57:10.519oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3953Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:10LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) De Grande, Pablo dropout inequality vulnerability poverty exclusión escolar desigualdad vulnerabilidad pobreza |
status_str | publishedVersion |
title | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) |
title_full | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) |
title_fullStr | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) |
title_full_unstemmed | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) |
title_short | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) |
title_sort | Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010) |
topic | dropout inequality vulnerability poverty exclusión escolar desigualdad vulnerabilidad pobreza |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768 https://hdl.handle.net/10895/3953 |