Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)

El problema, ¿está en la casa? Relaciones personales y exclusión educativa en la Ciudad de Buenos Aires (2001-2010)

De Grande, Pablo
Detalles Bibliográficos
2019
dropout
inequality
vulnerability
poverty
exclusión escolar
desigualdad
vulnerabilidad
pobreza
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768
https://hdl.handle.net/10895/3953
Acceso abierto
_version_ 1815178713955827712
author De Grande, Pablo
author_facet De Grande, Pablo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv De Grande, Pablo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:10Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:10Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-25
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article analyzes the evolution of the determinants of exclusion from secondary school in the City of Buenos Aires in the 2001-2010. Using census data, probability models has been estimated using logistic regressions to estimate the weight of relational, individual and residential factors for the educational trajectories for young people in the City of Buenos Aires. As main results highlights: the wide variability of the chances of dropping out in relation to the position of the person in the household; the sensibility of such chances to the presence of babies and toddlers in the households; the decreasing elasticity of the scholar drop out in regard to material conditions of the habitat, services and goods of the households.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En este artículo se analizan los cambios en los condicionantes de la exclusión educativa para la educación media en la Ciudad de Buenos Aires en el período 2001-2010. A partir de información censal, se estimaron modelos de probabilidades por regresiones logísticas, que permitieron cuantificar el peso relativo de los factores relacionales, individuales y residenciales en las situaciones educativas de los jóvenes de la ciudad. Como principales resultados se destacan la alta variabilidad de las chances de asistencia escolar en función de la relación de los jóvenes con la jefatura del hogar, la sensibilidad a la presencia de niños pequeños en los hogares y la decreciente elasticidad de la asistencia con respecto a las condiciones materiales de hábitat, bienes y servicios de las viviendas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768
10.22235/pe.v12i1.1768
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3953
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768/1702
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74
dc.subject.en-US.fl_str_mv dropout
inequality
vulnerability
poverty
dc.subject.es-ES.fl_str_mv exclusión escolar
desigualdad
vulnerabilidad
pobreza
dc.title.none.fl_str_mv Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
El problema, ¿está en la casa? Relaciones personales y exclusión educativa en la Ciudad de Buenos Aires (2001-2010)
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article analyzes the evolution of the determinants of exclusion from secondary school in the City of Buenos Aires in the 2001-2010. Using census data, probability models has been estimated using logistic regressions to estimate the weight of relational, individual and residential factors for the educational trajectories for young people in the City of Buenos Aires. As main results highlights: the wide variability of the chances of dropping out in relation to the position of the person in the household; the sensibility of such chances to the presence of babies and toddlers in the households; the decreasing elasticity of the scholar drop out in regard to material conditions of the habitat, services and goods of the households.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_37ef91f6e45e5fb056fcad7c0e52f09c
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i1.1768
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3953
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling De Grande, Pablo2019-02-252023-09-13T12:57:10Z2023-09-13T12:57:10Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/176810.22235/pe.v12i1.1768https://hdl.handle.net/10895/3953This article analyzes the evolution of the determinants of exclusion from secondary school in the City of Buenos Aires in the 2001-2010. Using census data, probability models has been estimated using logistic regressions to estimate the weight of relational, individual and residential factors for the educational trajectories for young people in the City of Buenos Aires. As main results highlights: the wide variability of the chances of dropping out in relation to the position of the person in the household; the sensibility of such chances to the presence of babies and toddlers in the households; the decreasing elasticity of the scholar drop out in regard to material conditions of the habitat, services and goods of the households.En este artículo se analizan los cambios en los condicionantes de la exclusión educativa para la educación media en la Ciudad de Buenos Aires en el período 2001-2010. A partir de información censal, se estimaron modelos de probabilidades por regresiones logísticas, que permitieron cuantificar el peso relativo de los factores relacionales, individuales y residenciales en las situaciones educativas de los jóvenes de la ciudad. Como principales resultados se destacan la alta variabilidad de las chances de asistencia escolar en función de la relación de los jóvenes con la jefatura del hogar, la sensibilidad a la presencia de niños pequeños en los hogares y la decreciente elasticidad de la asistencia con respecto a las condiciones materiales de hábitat, bienes y servicios de las viviendas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768/1702Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 49-74Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 49-741688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydropoutinequalityvulnerabilitypovertyexclusión escolardesigualdadvulnerabilidadpobrezaIs the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)El problema, ¿está en la casa? Relaciones personales y exclusión educativa en la Ciudad de Buenos Aires (2001-2010)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39532023-09-13 09:57:10.519oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3953Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:10LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
De Grande, Pablo
dropout
inequality
vulnerability
poverty
exclusión escolar
desigualdad
vulnerabilidad
pobreza
status_str publishedVersion
title Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
title_full Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
title_fullStr Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
title_full_unstemmed Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
title_short Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
title_sort Is the Problem at Home? Personal Relations and Educational Exclusion in the City of Buenos Aires (2001-2010)
topic dropout
inequality
vulnerability
poverty
exclusión escolar
desigualdad
vulnerabilidad
pobreza
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1768
https://hdl.handle.net/10895/3953