Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)

Crónica del cine silente mexicano: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)

Torres San Martín, Patricia
Detalles Bibliográficos
2016
historiografía
cine silente mexicano
crónica de cine
cultura fílmica
mujeres mexicanas
historiography
Mexican silent films
cinema chronicle
film culture
Mexican women
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1170
https://hdl.handle.net/10895/3455
Acceso abierto
_version_ 1815178698855284736
author Torres San Martín, Patricia
author_facet Torres San Martín, Patricia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Torres San Martín, Patricia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:21Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:21Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-13
dc.description.en-US.fl_txt_mv This text aims to rescue and evaluate the Mexican Silent Film´s chronicles published by Elena Sánchez Valenzuela between 1919 and 1929. It does so through an historiographic perspective and as a first approach to the women´s history and the film culture that led to the readers of the newspapers in the Mexican capital of these years. To the women´s history, because the particular case of Sánchez Valenzuela is linked to a career attached to a society in which a patriarchal ideology prevailed. To the silent Mexican´s film history, because it points on the cinema conception as art, spectacle and cultural industry, and to the culture film for better knowing if Sánchez Valenzuela´s work as a cinema chronicler contributed to the audience’s better appreciation of cinema. As a method, this work uses documental research and content analysis.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo de este artículo es rescatar y evaluar la crónica del cine silente mexicano que publicó Elena Sánchez Valenzuela entre 1919 y 1929, desde una visión historiográfica y como un primer acercamiento a la historia de las mujeres y a la cultura fílmica que derivó en los lectores de los diarios de la capital mexicana de estos años. A la historia de las mujeres, porque el caso particular de Sánchez Valenzuela se vincula a una trayectoria profesional adscrita a una sociedad en la que prevalecía una ideología patriarcal. A la historia del cine silente mexicano, porque apunta sobre la concepción que se tenía del cine como arte, espectáculo e industria cultural, y a la cultura fílmica para indagar si el trabajo de Sánchez Valenzuela contribuyó a que el público tuviera una mejor apreciación del cine. Como método, se utilizan las técnicas de la investigación documental y el análisis de contenido.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1170
10.22235/d.v0i24.1170
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3455
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1170/1509
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 24 (2016): Dixit; 70-90
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 24 (2016): Dixit; 70-90
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i24
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 24 (2016): Dixit; 70-90
dc.subject.en-US.fl_str_mv historiography
Mexican silent films
cinema chronicle
film culture
Mexican women
dc.subject.es-ES.fl_str_mv historiografía
cine silente mexicano
crónica de cine
cultura fílmica
mujeres mexicanas
dc.title.none.fl_str_mv Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
Crónica del cine silente mexicano: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This text aims to rescue and evaluate the Mexican Silent Film´s chronicles published by Elena Sánchez Valenzuela between 1919 and 1929. It does so through an historiographic perspective and as a first approach to the women´s history and the film culture that led to the readers of the newspapers in the Mexican capital of these years. To the women´s history, because the particular case of Sánchez Valenzuela is linked to a career attached to a society in which a patriarchal ideology prevailed. To the silent Mexican´s film history, because it points on the cinema conception as art, spectacle and cultural industry, and to the culture film for better knowing if Sánchez Valenzuela´s work as a cinema chronicler contributed to the audience’s better appreciation of cinema. As a method, this work uses documental research and content analysis.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_345536444b473830fefa585e70494840
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i24.1170
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3455
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Torres San Martín, Patricia2016-06-132023-09-12T19:14:21Z2023-09-12T19:14:21Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/117010.22235/d.v0i24.1170https://hdl.handle.net/10895/3455This text aims to rescue and evaluate the Mexican Silent Film´s chronicles published by Elena Sánchez Valenzuela between 1919 and 1929. It does so through an historiographic perspective and as a first approach to the women´s history and the film culture that led to the readers of the newspapers in the Mexican capital of these years. To the women´s history, because the particular case of Sánchez Valenzuela is linked to a career attached to a society in which a patriarchal ideology prevailed. To the silent Mexican´s film history, because it points on the cinema conception as art, spectacle and cultural industry, and to the culture film for better knowing if Sánchez Valenzuela´s work as a cinema chronicler contributed to the audience’s better appreciation of cinema. As a method, this work uses documental research and content analysis.El objetivo de este artículo es rescatar y evaluar la crónica del cine silente mexicano que publicó Elena Sánchez Valenzuela entre 1919 y 1929, desde una visión historiográfica y como un primer acercamiento a la historia de las mujeres y a la cultura fílmica que derivó en los lectores de los diarios de la capital mexicana de estos años. A la historia de las mujeres, porque el caso particular de Sánchez Valenzuela se vincula a una trayectoria profesional adscrita a una sociedad en la que prevalecía una ideología patriarcal. A la historia del cine silente mexicano, porque apunta sobre la concepción que se tenía del cine como arte, espectáculo e industria cultural, y a la cultura fílmica para indagar si el trabajo de Sánchez Valenzuela contribuyó a que el público tuviera una mejor apreciación del cine. Como método, se utilizan las técnicas de la investigación documental y el análisis de contenido.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1170/1509Dixit; No. 24 (2016): Dixit; 70-90Dixit; Núm. 24 (2016): Dixit; 70-90Dixit; N.º 24 (2016): Dixit; 70-900797-36911688-349710.22235/d.v0i24reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayhistoriografíacine silente mexicanocrónica de cinecultura fílmicamujeres mexicanashistoriographyMexican silent filmscinema chroniclefilm cultureMexican womenMexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)Crónica del cine silente mexicano: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/34552023-09-12 16:14:21.4oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3455Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
Torres San Martín, Patricia
historiografía
cine silente mexicano
crónica de cine
cultura fílmica
mujeres mexicanas
historiography
Mexican silent films
cinema chronicle
film culture
Mexican women
status_str publishedVersion
title Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
title_full Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
title_fullStr Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
title_full_unstemmed Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
title_short Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
title_sort Mexican Silent Film’s Chronicle: Elena Sánchez Valenzuela (1919-1929)
topic historiografía
cine silente mexicano
crónica de cine
cultura fílmica
mujeres mexicanas
historiography
Mexican silent films
cinema chronicle
film culture
Mexican women
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1170
https://hdl.handle.net/10895/3455