Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom
EL COACHING: UNA FORMA PARA FORTALECER EL PROFESIONALISMO DEL DOCENTE EN EL AULA
2016 | |
profesionalismo desempeño práctica pedagógica coaching professionalism performance teaching practice coaching |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1294
https://hdl.handle.net/10895/3907 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713613991936 |
---|---|
author | Zegarra Huamán, Raúl Jesús |
author2 | Velázquez Tejeda, Miriam Encaranción |
author2_role | author |
author_facet | Zegarra Huamán, Raúl Jesús Velázquez Tejeda, Miriam Encaranción |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Zegarra Huamán, Raúl Jesús Velázquez Tejeda, Miriam Encaranción |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:48Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:48Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-12-02 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Professionalism of teachers integrates the knowledge and skills for the satisfactory performance of the educational activity to be achieved with permanent improvement to maintain efficiency in the development of teaching-learning process. Methodologically it is based on the qualitative approach applied educational type. Were applied methods for diagnostic, techniques and tools that enabled us to confirm the reality that demonstrates the act of teachers in rural areas of Peru and its performance in the teaching - learning process. The systematization of the related scientific, theoretical and methodological helped design the program based learning Coaching - ABC, to strengthen the professionalism of teachers in the performance of pedagogical practice in the classroom. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El profesionalismo del docente integra conocimientos y habilidades para el desempeño eficiente de la actividad pedagógica en el desarrollo del proceso de enseñanza–aprendizaje. Es una investigación educacional que se fundamenta en una perspectiva integradora, que conjuga dialécticamente los métodos cuantitativos y cualitativos para el estudio y análisis del fenómeno educativo en todas sus dimensiones. Como parte del diagnóstico, se aplicaron métodos e instrumentos que permitieron constatar la realidad del actuar de los docentes de las zonas rurales del Perú en el desempeño del proceso de enseñanza–aprendizaje. La sistematización de los referentes científicos, teóricos y metodológicos permitió triangular los datos y como conclusión esencial, diseñar un programa de aprendizaje basado en el coaching para fortalecer el profesionalismo del docente desde la autorreflexión sobre su desempeño en la práctica pedagógica del aula. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1294 10.22235/pe.v9i2.1294 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3907 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1294/1312 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 156-189 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 156-189 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v9i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 156-189 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | professionalism performance teaching practice coaching |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | profesionalismo desempeño práctica pedagógica coaching |
dc.title.none.fl_str_mv | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom EL COACHING: UNA FORMA PARA FORTALECER EL PROFESIONALISMO DEL DOCENTE EN EL AULA |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Professionalism of teachers integrates the knowledge and skills for the satisfactory performance of the educational activity to be achieved with permanent improvement to maintain efficiency in the development of teaching-learning process. Methodologically it is based on the qualitative approach applied educational type. Were applied methods for diagnostic, techniques and tools that enabled us to confirm the reality that demonstrates the act of teachers in rural areas of Peru and its performance in the teaching - learning process. The systematization of the related scientific, theoretical and methodological helped design the program based learning Coaching - ABC, to strengthen the professionalism of teachers in the performance of pedagogical practice in the classroom. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_338389425eadf2f458120cac91d18f1a |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v9i2.1294 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3907 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
spelling | Zegarra Huamán, Raúl JesúsVelázquez Tejeda, Miriam Encaranción2016-12-022023-09-13T12:56:48Z2023-09-13T12:56:48Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/129410.22235/pe.v9i2.1294https://hdl.handle.net/10895/3907Professionalism of teachers integrates the knowledge and skills for the satisfactory performance of the educational activity to be achieved with permanent improvement to maintain efficiency in the development of teaching-learning process. Methodologically it is based on the qualitative approach applied educational type. Were applied methods for diagnostic, techniques and tools that enabled us to confirm the reality that demonstrates the act of teachers in rural areas of Peru and its performance in the teaching - learning process. The systematization of the related scientific, theoretical and methodological helped design the program based learning Coaching - ABC, to strengthen the professionalism of teachers in the performance of pedagogical practice in the classroom.El profesionalismo del docente integra conocimientos y habilidades para el desempeño eficiente de la actividad pedagógica en el desarrollo del proceso de enseñanza–aprendizaje. Es una investigación educacional que se fundamenta en una perspectiva integradora, que conjuga dialécticamente los métodos cuantitativos y cualitativos para el estudio y análisis del fenómeno educativo en todas sus dimensiones. Como parte del diagnóstico, se aplicaron métodos e instrumentos que permitieron constatar la realidad del actuar de los docentes de las zonas rurales del Perú en el desempeño del proceso de enseñanza–aprendizaje. La sistematización de los referentes científicos, teóricos y metodológicos permitió triangular los datos y como conclusión esencial, diseñar un programa de aprendizaje basado en el coaching para fortalecer el profesionalismo del docente desde la autorreflexión sobre su desempeño en la práctica pedagógica del aula.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1294/1312Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 156-189Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 156-189Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 156-1891688-74681688-528710.22235/pe.v9i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayprofesionalismodesempeñopráctica pedagógicacoachingprofessionalismperformanceteaching practicecoachingCoaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroomEL COACHING: UNA FORMA PARA FORTALECER EL PROFESIONALISMO DEL DOCENTE EN EL AULAinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39072023-09-13 09:56:48.773oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3907Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:48LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom Zegarra Huamán, Raúl Jesús profesionalismo desempeño práctica pedagógica coaching professionalism performance teaching practice coaching |
status_str | publishedVersion |
title | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom |
title_full | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom |
title_fullStr | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom |
title_full_unstemmed | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom |
title_short | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom |
title_sort | Coaching: a way to strengthen the professionalism of teachers in the classroom |
topic | profesionalismo desempeño práctica pedagógica coaching professionalism performance teaching practice coaching |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1294 https://hdl.handle.net/10895/3907 |