AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old

LA REGULACIÓN AFECTIVA EN LA CONFORMACIÓN DE LA PERSONALIDAD. Estudio en escolares de 5 a 8 años

Miller, Delfina
Detalles Bibliográficos
2013
affective regulation
childhood
personality
regulación afectiva
infancia
personalidad
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1093
https://hdl.handle.net/10895/2960
Acceso abierto
_version_ 1815178694662029312
author Miller, Delfina
author_facet Miller, Delfina
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Miller, Delfina
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:12Z
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The present study seeks to deepen in affect regulation and its impact on the organization of personality, from a psychoanalytical perspective, based on both conceptual and empirical research. A qualitative-quantitative design was employed, on a sample of 82 montevidean children, belonging to three different socio-economic groups (low, medium and high) with a mean age of 6.2 years; 64% of them were   males. The study showed a high prevalence of emotionally dysregulated children (18.9%), from the most disadvantaged socioeconomic environment (78.5%)  part of single parent families, with background of psychiatric disorders.According to this thesis, emotional dysregulation is associated with important developmental disturbances related specially to sleep, learning processes and the acquisition of skills and empathy.Children with emotional dysregulation show very low positive affect and practically do not display any signs of fear or sadness both while playing and in their psychophysiological reactions.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo profundiza, desde la perspectiva psicoanalítica, en la regulación afectiva y su incidencia en la organización de la personalidad,  a partir de una investigación tanto  conceptual como empírica. Se utilizó un diseño cuanti-cualitativo, sobre una muestra de 82 niños montevideanos, provenientes de tres medios socioeconómicos  diferentes (alto, medio, bajo), La media de edad fue 6,2 años, con una prevalencia del 64% de varones. En la muestra se evidenció una alta prevalencia (18,9%) de niños con  disregulación, provenientes en su mayoría del medio socioeconómico más carenciado (78,5%), de familias monoparentales y con antecedentes psiquiátricos.  Según este estudio, la disregulación se asocia a importantes alteraciones en el desarrollo  especialmente sueño, aprendizaje, adquisición de hábitos y empatía,  generando dificultades en todas las áreas de desarrollo. Los niños con disregulación afectiva evidencian muy escasos afectos positivos y prácticamente no muestran miedo ni tristeza, tanto en sus juegos como en sus reacciones psicofisiológicas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1093
10.22235/cp.v7i1.1093
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2960
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1093/1075
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2013 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2013; Volumen 7 (1); 7-23
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2013; Volumen 7 (1); 7-23
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v7i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2013; Volumen 7 (1); 7-23
dc.subject.en-US.fl_str_mv affective regulation
childhood
personality
dc.subject.es-ES.fl_str_mv regulación afectiva
infancia
personalidad
dc.title.none.fl_str_mv AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
LA REGULACIÓN AFECTIVA EN LA CONFORMACIÓN DE LA PERSONALIDAD. Estudio en escolares de 5 a 8 años
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The present study seeks to deepen in affect regulation and its impact on the organization of personality, from a psychoanalytical perspective, based on both conceptual and empirical research. A qualitative-quantitative design was employed, on a sample of 82 montevidean children, belonging to three different socio-economic groups (low, medium and high) with a mean age of 6.2 years; 64% of them were   males. The study showed a high prevalence of emotionally dysregulated children (18.9%), from the most disadvantaged socioeconomic environment (78.5%)  part of single parent families, with background of psychiatric disorders.According to this thesis, emotional dysregulation is associated with important developmental disturbances related specially to sleep, learning processes and the acquisition of skills and empathy.Children with emotional dysregulation show very low positive affect and practically do not display any signs of fear or sadness both while playing and in their psychophysiological reactions.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_322a172c072c3973e051b129ff799cc3
identifier_str_mv 10.22235/cp.v7i1.1093
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2960
publishDate 2013
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2013 Universidad Católica del Uruguay
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Miller, Delfina2013-05-302023-08-31T18:53:12Z2023-08-31T18:53:12Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/109310.22235/cp.v7i1.1093https://hdl.handle.net/10895/2960The present study seeks to deepen in affect regulation and its impact on the organization of personality, from a psychoanalytical perspective, based on both conceptual and empirical research. A qualitative-quantitative design was employed, on a sample of 82 montevidean children, belonging to three different socio-economic groups (low, medium and high) with a mean age of 6.2 years; 64% of them were   males. The study showed a high prevalence of emotionally dysregulated children (18.9%), from the most disadvantaged socioeconomic environment (78.5%)  part of single parent families, with background of psychiatric disorders.According to this thesis, emotional dysregulation is associated with important developmental disturbances related specially to sleep, learning processes and the acquisition of skills and empathy.Children with emotional dysregulation show very low positive affect and practically do not display any signs of fear or sadness both while playing and in their psychophysiological reactions.Este trabajo profundiza, desde la perspectiva psicoanalítica, en la regulación afectiva y su incidencia en la organización de la personalidad,  a partir de una investigación tanto  conceptual como empírica. Se utilizó un diseño cuanti-cualitativo, sobre una muestra de 82 niños montevideanos, provenientes de tres medios socioeconómicos  diferentes (alto, medio, bajo), La media de edad fue 6,2 años, con una prevalencia del 64% de varones. En la muestra se evidenció una alta prevalencia (18,9%) de niños con  disregulación, provenientes en su mayoría del medio socioeconómico más carenciado (78,5%), de familias monoparentales y con antecedentes psiquiátricos.  Según este estudio, la disregulación se asocia a importantes alteraciones en el desarrollo  especialmente sueño, aprendizaje, adquisición de hábitos y empatía,  generando dificultades en todas las áreas de desarrollo. Los niños con disregulación afectiva evidencian muy escasos afectos positivos y prácticamente no muestran miedo ni tristeza, tanto en sus juegos como en sus reacciones psicofisiológicas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1093/1075Derechos de autor 2013 Universidad Católica del Uruguayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2013; Volumen 7 (1); 7-23Ciencias Psicológicas; 2013; Volumen 7 (1); 7-23Ciencias Psicológicas; 2013; Volumen 7 (1); 7-231688-422110.22235/cp.v7i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayaffective regulationchildhoodpersonalityregulación afectivainfanciapersonalidadAFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years oldLA REGULACIÓN AFECTIVA EN LA CONFORMACIÓN DE LA PERSONALIDAD. Estudio en escolares de 5 a 8 añosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29602023-08-31 15:53:12.717oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2960Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:12LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
Miller, Delfina
affective regulation
childhood
personality
regulación afectiva
infancia
personalidad
status_str publishedVersion
title AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
title_full AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
title_fullStr AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
title_full_unstemmed AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
title_short AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
title_sort AFFECT AND ITS REGULATION IN PERSONALITY ORGANIZATION. Study on school children, five to eight years old
topic affective regulation
childhood
personality
regulación afectiva
infancia
personalidad
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1093
https://hdl.handle.net/10895/2960