New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
Nuevos excluidos en el sistema educacional chileno: problemas y desafíos
2019 | |
educational inclusion exclusion educational system challenges inclusión educativa exclusión sistema educacional desafíos |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766
https://hdl.handle.net/10895/3952 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713896058880 |
---|---|
author | Cornejo Espejo, Juan |
author_facet | Cornejo Espejo, Juan |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Cornejo Espejo, Juan |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:09Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:09Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-02-18 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The article is a critical reflection on the scope and challenges of educational inclusion, since the subject has been focused almost exclusively on the attention of students with special educational needs. The other excluded groups in the school traditionally have been omitted, invisibilized or silenced, reason why its irruption in scene supposes new challenges. The article is divided into three parts: The first problematizes the meanings and implications of educational inclusion. The second questions integration projects that promote the assimilation, normalization and invisibility of differences. The third part sketches some ideas that bet on the deconstruction of the paradigms that support the exclusion as a requirement for an authentic educational inclusion. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El artículo es una reflexión crítica acerca de los alcances y desafíos de la inclusión educativa, ya que esta se ha centrado casi exclusivamente en la atención de estudiantes con necesidades educativas especiales. Los otros grupos excluidos en la escuela tradicionalmente han sido omitidos, invisibilizados o silenciados, motivo por el cual su irrupción en escena supone nuevos retos. El artículo está dividido en tres partes: la primera problematiza los significados e implicancias de la inclusión educativa. La segunda cuestiona los proyectos integradores que promueven la asimilación, normalización e invisibilización de las diferencias. En la tercera parte se esbozan algunas ideas que apuestan por la deconstrucción de los paradigmas que sustentan la exclusión en tanto exigencia para una auténtica inclusión educativa. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766 10.22235/pe.v12i1.1766 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3952 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766/1703 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | educational inclusion exclusion educational system challenges |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | inclusión educativa exclusión sistema educacional desafíos |
dc.title.none.fl_str_mv | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges Nuevos excluidos en el sistema educacional chileno: problemas y desafíos |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The article is a critical reflection on the scope and challenges of educational inclusion, since the subject has been focused almost exclusively on the attention of students with special educational needs. The other excluded groups in the school traditionally have been omitted, invisibilized or silenced, reason why its irruption in scene supposes new challenges. The article is divided into three parts: The first problematizes the meanings and implications of educational inclusion. The second questions integration projects that promote the assimilation, normalization and invisibility of differences. The third part sketches some ideas that bet on the deconstruction of the paradigms that support the exclusion as a requirement for an authentic educational inclusion. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_2b9281d425c9d0d1b4b863ed3ccd4e22 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i1.1766 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3952 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Cornejo Espejo, Juan2019-02-182023-09-13T12:57:09Z2023-09-13T12:57:09Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/176610.22235/pe.v12i1.1766https://hdl.handle.net/10895/3952The article is a critical reflection on the scope and challenges of educational inclusion, since the subject has been focused almost exclusively on the attention of students with special educational needs. The other excluded groups in the school traditionally have been omitted, invisibilized or silenced, reason why its irruption in scene supposes new challenges. The article is divided into three parts: The first problematizes the meanings and implications of educational inclusion. The second questions integration projects that promote the assimilation, normalization and invisibility of differences. The third part sketches some ideas that bet on the deconstruction of the paradigms that support the exclusion as a requirement for an authentic educational inclusion.El artículo es una reflexión crítica acerca de los alcances y desafíos de la inclusión educativa, ya que esta se ha centrado casi exclusivamente en la atención de estudiantes con necesidades educativas especiales. Los otros grupos excluidos en la escuela tradicionalmente han sido omitidos, invisibilizados o silenciados, motivo por el cual su irrupción en escena supone nuevos retos. El artículo está dividido en tres partes: la primera problematiza los significados e implicancias de la inclusión educativa. La segunda cuestiona los proyectos integradores que promueven la asimilación, normalización e invisibilización de las diferencias. En la tercera parte se esbozan algunas ideas que apuestan por la deconstrucción de los paradigmas que sustentan la exclusión en tanto exigencia para una auténtica inclusión educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766/1703Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 28-481688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducational inclusionexclusioneducational systemchallengesinclusión educativaexclusiónsistema educacionaldesafíosNew Excluded in the Chilean Educational System: Problems and ChallengesNuevos excluidos en el sistema educacional chileno: problemas y desafíosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39522023-09-13 09:57:09.932oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3952Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:09LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges Cornejo Espejo, Juan educational inclusion exclusion educational system challenges inclusión educativa exclusión sistema educacional desafíos |
status_str | publishedVersion |
title | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges |
title_full | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges |
title_fullStr | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges |
title_full_unstemmed | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges |
title_short | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges |
title_sort | New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges |
topic | educational inclusion exclusion educational system challenges inclusión educativa exclusión sistema educacional desafíos |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766 https://hdl.handle.net/10895/3952 |