New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges

Nuevos excluidos en el sistema educacional chileno: problemas y desafíos

Cornejo Espejo, Juan
Detalles Bibliográficos
2019
educational inclusion
exclusion
educational system
challenges
inclusión educativa
exclusión
sistema educacional
desafíos
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766
https://hdl.handle.net/10895/3952
Acceso abierto
_version_ 1815178713896058880
author Cornejo Espejo, Juan
author_facet Cornejo Espejo, Juan
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Cornejo Espejo, Juan
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:09Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-18
dc.description.en-US.fl_txt_mv The article is a critical reflection on the scope and challenges of educational inclusion, since the subject has been focused almost exclusively on the attention of students with special educational needs. The other excluded groups in the school traditionally have been omitted, invisibilized or silenced, reason why its irruption in scene supposes new challenges. The article is divided into three parts: The first problematizes the meanings and implications of educational inclusion. The second questions integration projects that promote the assimilation, normalization and invisibility of differences. The third part sketches some ideas that bet on the deconstruction of the paradigms that support the exclusion as a requirement for an authentic educational inclusion.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El artículo es una reflexión crítica acerca de los alcances y desafíos de la inclusión educativa, ya que esta se ha centrado casi exclusivamente en la atención de estudiantes con necesidades educativas especiales. Los otros grupos excluidos en la escuela tradicionalmente han sido omitidos, invisibilizados o silenciados, motivo por el cual su irrupción en escena supone nuevos retos. El artículo está dividido en tres partes: la primera problematiza los significados e implicancias de la inclusión educativa. La segunda cuestiona los proyectos integradores que promueven la asimilación, normalización e invisibilización de las diferencias. En la tercera parte se esbozan algunas ideas que apuestan por la deconstrucción de los paradigmas que sustentan la exclusión en tanto exigencia para una auténtica inclusión educativa.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766
10.22235/pe.v12i1.1766
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3952
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766/1703
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48
dc.subject.en-US.fl_str_mv educational inclusion
exclusion
educational system
challenges
dc.subject.es-ES.fl_str_mv inclusión educativa
exclusión
sistema educacional
desafíos
dc.title.none.fl_str_mv New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
Nuevos excluidos en el sistema educacional chileno: problemas y desafíos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The article is a critical reflection on the scope and challenges of educational inclusion, since the subject has been focused almost exclusively on the attention of students with special educational needs. The other excluded groups in the school traditionally have been omitted, invisibilized or silenced, reason why its irruption in scene supposes new challenges. The article is divided into three parts: The first problematizes the meanings and implications of educational inclusion. The second questions integration projects that promote the assimilation, normalization and invisibility of differences. The third part sketches some ideas that bet on the deconstruction of the paradigms that support the exclusion as a requirement for an authentic educational inclusion.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_2b9281d425c9d0d1b4b863ed3ccd4e22
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i1.1766
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3952
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Cornejo Espejo, Juan2019-02-182023-09-13T12:57:09Z2023-09-13T12:57:09Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/176610.22235/pe.v12i1.1766https://hdl.handle.net/10895/3952The article is a critical reflection on the scope and challenges of educational inclusion, since the subject has been focused almost exclusively on the attention of students with special educational needs. The other excluded groups in the school traditionally have been omitted, invisibilized or silenced, reason why its irruption in scene supposes new challenges. The article is divided into three parts: The first problematizes the meanings and implications of educational inclusion. The second questions integration projects that promote the assimilation, normalization and invisibility of differences. The third part sketches some ideas that bet on the deconstruction of the paradigms that support the exclusion as a requirement for an authentic educational inclusion.El artículo es una reflexión crítica acerca de los alcances y desafíos de la inclusión educativa, ya que esta se ha centrado casi exclusivamente en la atención de estudiantes con necesidades educativas especiales. Los otros grupos excluidos en la escuela tradicionalmente han sido omitidos, invisibilizados o silenciados, motivo por el cual su irrupción en escena supone nuevos retos. El artículo está dividido en tres partes: la primera problematiza los significados e implicancias de la inclusión educativa. La segunda cuestiona los proyectos integradores que promueven la asimilación, normalización e invisibilización de las diferencias. En la tercera parte se esbozan algunas ideas que apuestan por la deconstrucción de los paradigmas que sustentan la exclusión en tanto exigencia para una auténtica inclusión educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766/1703Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 28-48Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 28-481688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducational inclusionexclusioneducational systemchallengesinclusión educativaexclusiónsistema educacionaldesafíosNew Excluded in the Chilean Educational System: Problems and ChallengesNuevos excluidos en el sistema educacional chileno: problemas y desafíosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39522023-09-13 09:57:09.932oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3952Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:09LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
Cornejo Espejo, Juan
educational inclusion
exclusion
educational system
challenges
inclusión educativa
exclusión
sistema educacional
desafíos
status_str publishedVersion
title New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
title_full New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
title_fullStr New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
title_full_unstemmed New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
title_short New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
title_sort New Excluded in the Chilean Educational System: Problems and Challenges
topic educational inclusion
exclusion
educational system
challenges
inclusión educativa
exclusión
sistema educacional
desafíos
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1766
https://hdl.handle.net/10895/3952