Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie

Hacia una concepción compleja de la serialización televisiva en Latinoamérica: un análisis semiótico de Luis Miguel, la serie

Gómez Ponce, Ariel
Detalles Bibliográficos
2019
television series
cultural genres
soap opera
serial narratives
Bakhtin
Luis Miguel
series televisivas
géneros culturales
telenovela
narrativas seriadas
Bajtín
Luis Miguel
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1744
https://hdl.handle.net/10895/3521
Acceso abierto
_version_ 1815178704077193216
author Gómez Ponce, Ariel
author_facet Gómez Ponce, Ariel
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Gómez Ponce, Ariel
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:54Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-22
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article aims to reflect on the way in which the phenomenon of serialization is defined in contemporary culture and to deepen the study of massive narratives that, in semiotic terms, lack univocal theoretical approaches. Based on Mikhail Bakhtin's transdisciplinary project, a theory framework is put in place to observe the current phenomenon of serial fictions in Latin America with a view that transcends genres and disarticulates form-content dichotomies and closed classifications. The case for analysis is Luis Miguel, the series (2018), a production that challenges the limits of contemporary television series by erasing the frontiers of traditional forms. Analyzing current television products in terms of a "generic uniqueness" allows an understanding of the compositional operations of these narratives, as well as the way in which they engage in increasingly less normative exchanges with other areas of culture.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo se propone reflexionar acerca del modo en que se define el fenómeno de la serialización en la cultura contemporánea y profundizar en el estudio de narrativas masivas que, en clave semiótica, carecen de aproximaciones teóricas unívocas. Con base en el proyecto transdisciplinar de Mijaíl Bajtín, se entabla un marco teórico para observar el fenómeno actual de las ficciones seriadas en Latinoamérica con una mirada superadora de los géneros, que desarticule las dicotomías de forma-contenido y las clasificaciones clausuradas. Se selecciona como caso de análisis la ficción Luis Miguel, la serie (2018), una producción que cuestiona los límites de la serie televisiva contemporánea al borrar las fronteras de las formas tradicionales. Analizar los productos televisivos actuales en términos de una “unicidad genérica” permite comprender las operaciones compositivas de estas narrativas, así como la forma en que estas entablan intercambios cada vez menos normativizados con otras parcelas de la cultura.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1744
10.22235/d.v0i30.1744
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3521
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1744/1745
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 22-39
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 22-39
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i30
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 22-39
dc.subject.en-US.fl_str_mv television series
cultural genres
soap opera
serial narratives
Bakhtin
Luis Miguel
dc.subject.es-ES.fl_str_mv series televisivas
géneros culturales
telenovela
narrativas seriadas
Bajtín
Luis Miguel
dc.title.none.fl_str_mv Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
Hacia una concepción compleja de la serialización televisiva en Latinoamérica: un análisis semiótico de Luis Miguel, la serie
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article aims to reflect on the way in which the phenomenon of serialization is defined in contemporary culture and to deepen the study of massive narratives that, in semiotic terms, lack univocal theoretical approaches. Based on Mikhail Bakhtin's transdisciplinary project, a theory framework is put in place to observe the current phenomenon of serial fictions in Latin America with a view that transcends genres and disarticulates form-content dichotomies and closed classifications. The case for analysis is Luis Miguel, the series (2018), a production that challenges the limits of contemporary television series by erasing the frontiers of traditional forms. Analyzing current television products in terms of a "generic uniqueness" allows an understanding of the compositional operations of these narratives, as well as the way in which they engage in increasingly less normative exchanges with other areas of culture.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_29dc6809b46fc78ef2b83bf774079786
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i30.1744
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3521
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Gómez Ponce, Ariel2019-04-222023-09-12T19:14:54Z2023-09-12T19:14:54Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/174410.22235/d.v0i30.1744https://hdl.handle.net/10895/3521This article aims to reflect on the way in which the phenomenon of serialization is defined in contemporary culture and to deepen the study of massive narratives that, in semiotic terms, lack univocal theoretical approaches. Based on Mikhail Bakhtin's transdisciplinary project, a theory framework is put in place to observe the current phenomenon of serial fictions in Latin America with a view that transcends genres and disarticulates form-content dichotomies and closed classifications. The case for analysis is Luis Miguel, the series (2018), a production that challenges the limits of contemporary television series by erasing the frontiers of traditional forms. Analyzing current television products in terms of a "generic uniqueness" allows an understanding of the compositional operations of these narratives, as well as the way in which they engage in increasingly less normative exchanges with other areas of culture.Este artículo se propone reflexionar acerca del modo en que se define el fenómeno de la serialización en la cultura contemporánea y profundizar en el estudio de narrativas masivas que, en clave semiótica, carecen de aproximaciones teóricas unívocas. Con base en el proyecto transdisciplinar de Mijaíl Bajtín, se entabla un marco teórico para observar el fenómeno actual de las ficciones seriadas en Latinoamérica con una mirada superadora de los géneros, que desarticule las dicotomías de forma-contenido y las clasificaciones clausuradas. Se selecciona como caso de análisis la ficción Luis Miguel, la serie (2018), una producción que cuestiona los límites de la serie televisiva contemporánea al borrar las fronteras de las formas tradicionales. Analizar los productos televisivos actuales en términos de una “unicidad genérica” permite comprender las operaciones compositivas de estas narrativas, así como la forma en que estas entablan intercambios cada vez menos normativizados con otras parcelas de la cultura.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1744/1745Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 22-39Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 22-39Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 22-390797-36911688-349710.22235/d.v0i30reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaytelevision seriescultural genressoap operaserial narrativesBakhtinLuis Miguelseries televisivasgéneros culturalestelenovelanarrativas seriadasBajtínLuis MiguelTowards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serieHacia una concepción compleja de la serialización televisiva en Latinoamérica: un análisis semiótico de Luis Miguel, la serieinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35212023-09-12 16:14:54.466oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3521Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:54LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
Gómez Ponce, Ariel
television series
cultural genres
soap opera
serial narratives
Bakhtin
Luis Miguel
series televisivas
géneros culturales
telenovela
narrativas seriadas
Bajtín
Luis Miguel
status_str publishedVersion
title Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
title_full Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
title_fullStr Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
title_full_unstemmed Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
title_short Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
title_sort Towards a complex conception of television serialization in Latin America: A semiotic analysis of Luis Miguel, la serie
topic television series
cultural genres
soap opera
serial narratives
Bakhtin
Luis Miguel
series televisivas
géneros culturales
telenovela
narrativas seriadas
Bajtín
Luis Miguel
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1744
https://hdl.handle.net/10895/3521