Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
Interacciones digitales en un contexto transnacional: Prácticas comunicativas de estudiantes internacionales en Barcelona
2021 | |
digital technologies mediated interactions international students digital migration tecnologías digitales interacciones mediadas estudiantes internacionales migración digital |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471 | |
Acceso abierto |
_version_ | 1815178702992965632 |
---|---|
author | Echauri, Guillermo |
author2 | Figueras-Maz, Mònica |
author2_role | author |
author_facet | Echauri, Guillermo Figueras-Maz, Mònica |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Echauri, Guillermo Figueras-Maz, Mònica |
dc.date.none.fl_str_mv | 2021-11-17 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This paper aims to describe how the digital socialization experience, understood as interaction through social media, of international college students in Barcelona, Spain is composed during their mobility periods. Based on a literature review that addresses concepts such as polymedia or co-presence and through an ethnographic approach, the study describes, in terms of their distribution and disposition or their impact on the nostalgia that young people may suffer, the digital interac-tions that international students maintain both with their home environments and with those they have met at the host site. The conclusions suggests that digital interactions contribute to reducing the impact of the physical and emotional separation that students experience when temporarily living in another country. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este artículo tiene como objetivo describir de qué forma se produce la experiencia digital de socialización —entendida como la interacción mediante redes sociales— por parte de estudiantes universitarios internacionales en Barcelona, España, durante sus periodos de movilidad. Con base en una revisión de la literatura, que aborda conceptos como el de polymedia o copresencia, y a través de un enfoque de corte etnográfico, el estudio describe —en términos como su distribución y disposición o su impacto en la nostalgia que los jóvenes puedan padecer— las interacciones digitales que los estudiantes internacionales sostienen tanto con sus entornos de procedencia como con aquellos que han conocido en el sitio de acogida. Las conclusiones apuntan a que las interacciones digitales contribuyen a reducir el impacto de la separación física y emocional que los estudiantes experimentan al vivir temporalmente en otro país. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471 10.22235/d35.2471 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471/2385 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2021 Dixit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Dixit; No. 35 (2021): Dixit; 71-82 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 71-82 |
dc.source.none.fl_str_mv | 0797-3691 1688-3497 10.22235/d35 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 71-82 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | digital technologies mediated interactions international students digital migration |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | tecnologías digitales interacciones mediadas estudiantes internacionales migración digital |
dc.title.none.fl_str_mv | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona Interacciones digitales en un contexto transnacional: Prácticas comunicativas de estudiantes internacionales en Barcelona |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículos |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This paper aims to describe how the digital socialization experience, understood as interaction through social media, of international college students in Barcelona, Spain is composed during their mobility periods. Based on a literature review that addresses concepts such as polymedia or co-presence and through an ethnographic approach, the study describes, in terms of their distribution and disposition or their impact on the nostalgia that young people may suffer, the digital interac-tions that international students maintain both with their home environments and with those they have met at the host site. The conclusions suggests that digital interactions contribute to reducing the impact of the physical and emotional separation that students experience when temporarily living in another country. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_2659504977c9604f096d8880f344bc56 |
identifier_str_mv | 10.22235/d35.2471 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3566 |
publishDate | 2021 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2021 Dixit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Echauri, GuillermoFigueras-Maz, Mònica2021-11-17https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/247110.22235/d35.2471This paper aims to describe how the digital socialization experience, understood as interaction through social media, of international college students in Barcelona, Spain is composed during their mobility periods. Based on a literature review that addresses concepts such as polymedia or co-presence and through an ethnographic approach, the study describes, in terms of their distribution and disposition or their impact on the nostalgia that young people may suffer, the digital interac-tions that international students maintain both with their home environments and with those they have met at the host site. The conclusions suggests that digital interactions contribute to reducing the impact of the physical and emotional separation that students experience when temporarily living in another country.Este artículo tiene como objetivo describir de qué forma se produce la experiencia digital de socialización —entendida como la interacción mediante redes sociales— por parte de estudiantes universitarios internacionales en Barcelona, España, durante sus periodos de movilidad. Con base en una revisión de la literatura, que aborda conceptos como el de polymedia o copresencia, y a través de un enfoque de corte etnográfico, el estudio describe —en términos como su distribución y disposición o su impacto en la nostalgia que los jóvenes puedan padecer— las interacciones digitales que los estudiantes internacionales sostienen tanto con sus entornos de procedencia como con aquellos que han conocido en el sitio de acogida. Las conclusiones apuntan a que las interacciones digitales contribuyen a reducir el impacto de la separación física y emocional que los estudiantes experimentan al vivir temporalmente en otro país.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471/2385Derechos de autor 2021 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 35 (2021): Dixit; 71-82Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 71-82Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 71-820797-36911688-349710.22235/d35reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydigital technologiesmediated interactionsinternational studentsdigital migrationtecnologías digitalesinteracciones mediadasestudiantes internacionalesmigración digitalDigital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in BarcelonaInteracciones digitales en un contexto transnacional: Prácticas comunicativas de estudiantes internacionales en Barcelonainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35662024-08-25 20:11:41.558oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3566Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:41LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona Echauri, Guillermo digital technologies mediated interactions international students digital migration tecnologías digitales interacciones mediadas estudiantes internacionales migración digital |
status_str | publishedVersion |
title | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona |
title_full | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona |
title_fullStr | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona |
title_full_unstemmed | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona |
title_short | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona |
title_sort | Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona |
topic | digital technologies mediated interactions international students digital migration tecnologías digitales interacciones mediadas estudiantes internacionales migración digital |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471 |