Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona

Interacciones digitales en un contexto transnacional: Prácticas comunicativas de estudiantes internacionales en Barcelona

Echauri, Guillermo - Figueras-Maz, Mònica
Detalles Bibliográficos
2021
digital technologies
mediated interactions
international students
digital migration
tecnologías digitales
interacciones mediadas
estudiantes internacionales
migración digital
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471
Acceso abierto
_version_ 1815178702992965632
author Echauri, Guillermo
author2 Figueras-Maz, Mònica
author2_role author
author_facet Echauri, Guillermo
Figueras-Maz, Mònica
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Echauri, Guillermo
Figueras-Maz, Mònica
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-17
dc.description.en-US.fl_txt_mv This paper aims to describe how the digital socialization experience, understood as interaction through social media, of international college students in Barcelona, Spain is composed during their mobility periods. Based on a literature review that addresses concepts such as polymedia or co-presence and through an ethnographic approach, the study describes, in terms of their distribution and disposition or their impact on the nostalgia that young people may suffer, the digital interac-tions that international students maintain both with their home environments and with those they have met at the host site. The conclusions suggests that digital interactions contribute to reducing the impact of the physical and emotional separation that students experience when temporarily living in another country.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo tiene como objetivo describir de qué forma se produce la experiencia digital de socialización —entendida como la interacción mediante redes sociales— por parte de estudiantes universitarios internacionales en Barcelona, España, durante sus periodos de movilidad. Con base en una revisión de la literatura, que aborda conceptos como el de polymedia o copresencia, y a través de un enfoque de corte etnográfico, el estudio describe —en términos como su distribución y disposición o su impacto en la nostalgia que los jóvenes puedan padecer— las interacciones digitales que los estudiantes internacionales sostienen tanto con sus entornos de procedencia como con aquellos que han conocido en el sitio de acogida. Las conclusiones apuntan a que las interacciones digitales contribuyen a reducir el impacto de la separación física y emocional que los estudiantes experimentan al vivir temporalmente en otro país.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471
10.22235/d35.2471
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471/2385
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 35 (2021): Dixit; 71-82
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 71-82
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d35
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 71-82
dc.subject.en-US.fl_str_mv digital technologies
mediated interactions
international students
digital migration
dc.subject.es-ES.fl_str_mv tecnologías digitales
interacciones mediadas
estudiantes internacionales
migración digital
dc.title.none.fl_str_mv Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
Interacciones digitales en un contexto transnacional: Prácticas comunicativas de estudiantes internacionales en Barcelona
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This paper aims to describe how the digital socialization experience, understood as interaction through social media, of international college students in Barcelona, Spain is composed during their mobility periods. Based on a literature review that addresses concepts such as polymedia or co-presence and through an ethnographic approach, the study describes, in terms of their distribution and disposition or their impact on the nostalgia that young people may suffer, the digital interac-tions that international students maintain both with their home environments and with those they have met at the host site. The conclusions suggests that digital interactions contribute to reducing the impact of the physical and emotional separation that students experience when temporarily living in another country.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_2659504977c9604f096d8880f344bc56
identifier_str_mv 10.22235/d35.2471
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3566
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Echauri, GuillermoFigueras-Maz, Mònica2021-11-17https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/247110.22235/d35.2471This paper aims to describe how the digital socialization experience, understood as interaction through social media, of international college students in Barcelona, Spain is composed during their mobility periods. Based on a literature review that addresses concepts such as polymedia or co-presence and through an ethnographic approach, the study describes, in terms of their distribution and disposition or their impact on the nostalgia that young people may suffer, the digital interac-tions that international students maintain both with their home environments and with those they have met at the host site. The conclusions suggests that digital interactions contribute to reducing the impact of the physical and emotional separation that students experience when temporarily living in another country.Este artículo tiene como objetivo describir de qué forma se produce la experiencia digital de socialización —entendida como la interacción mediante redes sociales— por parte de estudiantes universitarios internacionales en Barcelona, España, durante sus periodos de movilidad. Con base en una revisión de la literatura, que aborda conceptos como el de polymedia o copresencia, y a través de un enfoque de corte etnográfico, el estudio describe —en términos como su distribución y disposición o su impacto en la nostalgia que los jóvenes puedan padecer— las interacciones digitales que los estudiantes internacionales sostienen tanto con sus entornos de procedencia como con aquellos que han conocido en el sitio de acogida. Las conclusiones apuntan a que las interacciones digitales contribuyen a reducir el impacto de la separación física y emocional que los estudiantes experimentan al vivir temporalmente en otro país.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471/2385Derechos de autor 2021 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 35 (2021): Dixit; 71-82Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 71-82Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 71-820797-36911688-349710.22235/d35reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydigital technologiesmediated interactionsinternational studentsdigital migrationtecnologías digitalesinteracciones mediadasestudiantes internacionalesmigración digitalDigital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in BarcelonaInteracciones digitales en un contexto transnacional: Prácticas comunicativas de estudiantes internacionales en Barcelonainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35662024-08-25 20:11:41.558oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3566Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:41LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
Echauri, Guillermo
digital technologies
mediated interactions
international students
digital migration
tecnologías digitales
interacciones mediadas
estudiantes internacionales
migración digital
status_str publishedVersion
title Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
title_full Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
title_fullStr Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
title_full_unstemmed Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
title_short Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
title_sort Digital Interactions in a Transnational Context: Communicative Practices of International Students in Barcelona
topic digital technologies
mediated interactions
international students
digital migration
tecnologías digitales
interacciones mediadas
estudiantes internacionales
migración digital
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2471