Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
Factores socioeconómicos del hogar en la elección del tipo de gestión del establecimiento educativo en Argentina
2021 | |
probability school regime primary education secondary education socioeconomic stratification Argentina probabilidad gestión escolar educación primaria educación secundaria estratificación socioeconómica Argentina |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472
https://hdl.handle.net/10895/3989 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178715834875904 |
---|---|
author | Segnana, Juan |
author2 | Adrogué, Cecilia |
author2_role | author |
author_facet | Segnana, Juan Adrogué, Cecilia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Segnana, Juan Adrogué, Cecilia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:26Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:26Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2021-05-20 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The proportion of students enrolled in private schools has been increasing during the past years in Argentina, even for households with fewer socioeconomic resources. Thus, the study of educational segregation and its related factors have gained importance in economic research. This paper analyzes the influence of household socioeconomic factors on the probability that children attend a public or private school at both the primary and secondary levels in Argentina. It also shows the composition of the primary and secondary school student body according to the educational level of the head of household and the social class to which the household belongs, using data from the Permanent Household Survey for Argentina. The results are in line with complementary findings in the literature. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | En los últimos años se observa un incremento en la proporción de alumnos en instituciones de gestión privada en la educación básica Argentina, inclusive entre los hogares de menor nivel socioeconómico. Esto pone en agenda el tema de la segregación educativa y de cuáles son los factores que inciden en ella. En este trabajo se analiza la influencia de los factores socioeconómicos del hogar en la probabilidad de que los hijos asistan a un establecimiento de gestión pública o privada tanto de nivel primario como secundario en Argentina. También se muestra la composición del alumnado de nivel primario y secundario según el nivel educativo del jefe de hogar y la clase social a la que ese hogar pertenece haciendo uso de los datos de la Encuesta Permanente de Hogares para Argentina. Los resultados van en línea con hallazgos complementarios de la literatura de educación. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472 10.22235/pe.v14i1.2472 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3989 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472/2346 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v14i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | probability school regime primary education secondary education socioeconomic stratification Argentina |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | probabilidad gestión escolar educación primaria educación secundaria estratificación socioeconómica Argentina |
dc.title.none.fl_str_mv | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina Factores socioeconómicos del hogar en la elección del tipo de gestión del establecimiento educativo en Argentina |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The proportion of students enrolled in private schools has been increasing during the past years in Argentina, even for households with fewer socioeconomic resources. Thus, the study of educational segregation and its related factors have gained importance in economic research. This paper analyzes the influence of household socioeconomic factors on the probability that children attend a public or private school at both the primary and secondary levels in Argentina. It also shows the composition of the primary and secondary school student body according to the educational level of the head of household and the social class to which the household belongs, using data from the Permanent Household Survey for Argentina. The results are in line with complementary findings in the literature. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_263762db06d6ddb493e7395bd63a6698 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v14i1.2472 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3989 |
publishDate | 2021 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2021 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Segnana, JuanAdrogué, Cecilia2021-05-202023-09-13T12:57:26Z2023-09-13T12:57:26Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/247210.22235/pe.v14i1.2472https://hdl.handle.net/10895/3989The proportion of students enrolled in private schools has been increasing during the past years in Argentina, even for households with fewer socioeconomic resources. Thus, the study of educational segregation and its related factors have gained importance in economic research. This paper analyzes the influence of household socioeconomic factors on the probability that children attend a public or private school at both the primary and secondary levels in Argentina. It also shows the composition of the primary and secondary school student body according to the educational level of the head of household and the social class to which the household belongs, using data from the Permanent Household Survey for Argentina. The results are in line with complementary findings in the literature.En los últimos años se observa un incremento en la proporción de alumnos en instituciones de gestión privada en la educación básica Argentina, inclusive entre los hogares de menor nivel socioeconómico. Esto pone en agenda el tema de la segregación educativa y de cuáles son los factores que inciden en ella. En este trabajo se analiza la influencia de los factores socioeconómicos del hogar en la probabilidad de que los hijos asistan a un establecimiento de gestión pública o privada tanto de nivel primario como secundario en Argentina. También se muestra la composición del alumnado de nivel primario y secundario según el nivel educativo del jefe de hogar y la clase social a la que ese hogar pertenece haciendo uso de los datos de la Encuesta Permanente de Hogares para Argentina. Los resultados van en línea con hallazgos complementarios de la literatura de educación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472/2346Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-1261688-74681688-528710.22235/pe.v14i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayprobabilityschool regimeprimary educationsecondary educationsocioeconomic stratificationArgentinaprobabilidadgestión escolareducación primariaeducación secundariaestratificación socioeconómicaArgentinaHousehold Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in ArgentinaFactores socioeconómicos del hogar en la elección del tipo de gestión del establecimiento educativo en Argentinainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39892023-09-13 09:57:26.545oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3989Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:26LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina Segnana, Juan probability school regime primary education secondary education socioeconomic stratification Argentina probabilidad gestión escolar educación primaria educación secundaria estratificación socioeconómica Argentina |
status_str | publishedVersion |
title | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina |
title_full | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina |
title_fullStr | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina |
title_full_unstemmed | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina |
title_short | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina |
title_sort | Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina |
topic | probability school regime primary education secondary education socioeconomic stratification Argentina probabilidad gestión escolar educación primaria educación secundaria estratificación socioeconómica Argentina |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472 https://hdl.handle.net/10895/3989 |