Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina

Factores socioeconómicos del hogar en la elección del tipo de gestión del establecimiento educativo en Argentina

Segnana, Juan - Adrogué, Cecilia
Detalles Bibliográficos
2021
probability
school regime
primary education
secondary education
socioeconomic stratification
Argentina
probabilidad
gestión escolar
educación primaria
educación secundaria
estratificación socioeconómica
Argentina
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472
https://hdl.handle.net/10895/3989
Acceso abierto
_version_ 1815178715834875904
author Segnana, Juan
author2 Adrogué, Cecilia
author2_role author
author_facet Segnana, Juan
Adrogué, Cecilia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Segnana, Juan
Adrogué, Cecilia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:26Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:26Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20
dc.description.en-US.fl_txt_mv The proportion of students enrolled in private schools has been increasing during the past years in Argentina, even for households with fewer socioeconomic resources. Thus, the study of educational segregation and its related factors have gained importance in economic research. This paper analyzes the influence of household socioeconomic factors on the probability that children attend a public or private school at both the primary and secondary levels in Argentina. It also shows the composition of the primary and secondary school student body according to the educational level of the head of household and the social class to which the household belongs, using data from the Permanent Household Survey for Argentina. The results are in line with complementary findings in the literature.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En los últimos años se observa un incremento en la proporción de alumnos en instituciones de gestión privada en la educación básica Argentina, inclusive entre los hogares de menor nivel socioeconómico. Esto pone en agenda el tema de la segregación educativa y de cuáles son los factores que inciden en ella. En este trabajo se analiza la influencia de los factores socioeconómicos del hogar en la probabilidad de que los hijos asistan a un establecimiento de gestión pública o privada tanto de nivel primario como secundario en Argentina. También se muestra la composición del alumnado de nivel primario y secundario según el nivel educativo del jefe de hogar y la clase social a la que ese hogar pertenece haciendo uso de los datos de la Encuesta Permanente de Hogares para Argentina. Los resultados van en línea con hallazgos complementarios de la literatura de educación.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472
10.22235/pe.v14i1.2472
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3989
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472/2346
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v14i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126
dc.subject.en-US.fl_str_mv probability
school regime
primary education
secondary education
socioeconomic stratification
Argentina
dc.subject.es-ES.fl_str_mv probabilidad
gestión escolar
educación primaria
educación secundaria
estratificación socioeconómica
Argentina
dc.title.none.fl_str_mv Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
Factores socioeconómicos del hogar en la elección del tipo de gestión del establecimiento educativo en Argentina
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The proportion of students enrolled in private schools has been increasing during the past years in Argentina, even for households with fewer socioeconomic resources. Thus, the study of educational segregation and its related factors have gained importance in economic research. This paper analyzes the influence of household socioeconomic factors on the probability that children attend a public or private school at both the primary and secondary levels in Argentina. It also shows the composition of the primary and secondary school student body according to the educational level of the head of household and the social class to which the household belongs, using data from the Permanent Household Survey for Argentina. The results are in line with complementary findings in the literature.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_263762db06d6ddb493e7395bd63a6698
identifier_str_mv 10.22235/pe.v14i1.2472
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3989
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Segnana, JuanAdrogué, Cecilia2021-05-202023-09-13T12:57:26Z2023-09-13T12:57:26Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/247210.22235/pe.v14i1.2472https://hdl.handle.net/10895/3989The proportion of students enrolled in private schools has been increasing during the past years in Argentina, even for households with fewer socioeconomic resources. Thus, the study of educational segregation and its related factors have gained importance in economic research. This paper analyzes the influence of household socioeconomic factors on the probability that children attend a public or private school at both the primary and secondary levels in Argentina. It also shows the composition of the primary and secondary school student body according to the educational level of the head of household and the social class to which the household belongs, using data from the Permanent Household Survey for Argentina. The results are in line with complementary findings in the literature.En los últimos años se observa un incremento en la proporción de alumnos en instituciones de gestión privada en la educación básica Argentina, inclusive entre los hogares de menor nivel socioeconómico. Esto pone en agenda el tema de la segregación educativa y de cuáles son los factores que inciden en ella. En este trabajo se analiza la influencia de los factores socioeconómicos del hogar en la probabilidad de que los hijos asistan a un establecimiento de gestión pública o privada tanto de nivel primario como secundario en Argentina. También se muestra la composición del alumnado de nivel primario y secundario según el nivel educativo del jefe de hogar y la clase social a la que ese hogar pertenece haciendo uso de los datos de la Encuesta Permanente de Hogares para Argentina. Los resultados van en línea con hallazgos complementarios de la literatura de educación.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472/2346Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-126Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 1 (2021): Páginas de Educación ; 112-1261688-74681688-528710.22235/pe.v14i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayprobabilityschool regimeprimary educationsecondary educationsocioeconomic stratificationArgentinaprobabilidadgestión escolareducación primariaeducación secundariaestratificación socioeconómicaArgentinaHousehold Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in ArgentinaFactores socioeconómicos del hogar en la elección del tipo de gestión del establecimiento educativo en Argentinainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39892023-09-13 09:57:26.545oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3989Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:26LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
Segnana, Juan
probability
school regime
primary education
secondary education
socioeconomic stratification
Argentina
probabilidad
gestión escolar
educación primaria
educación secundaria
estratificación socioeconómica
Argentina
status_str publishedVersion
title Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
title_full Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
title_fullStr Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
title_full_unstemmed Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
title_short Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
title_sort Household Socioeconomic Characteristics on School Regime Choices in Argentina
topic probability
school regime
primary education
secondary education
socioeconomic stratification
Argentina
probabilidad
gestión escolar
educación primaria
educación secundaria
estratificación socioeconómica
Argentina
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2472
https://hdl.handle.net/10895/3989