Teaching and authority figures

Figuras de autoridad y enseñanza

Dogliotti, Paola
Detalles Bibliográficos
2010
authority
discursive configurations
teaching
modern curriculum
autoridad
configuraciones discursivas
enseñanza
didáctica moderna
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661
https://hdl.handle.net/10895/3863
Acceso abierto
_version_ 1815178713691586560
author Dogliotti, Paola
author_facet Dogliotti, Paola
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Dogliotti, Paola
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:03Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This paper examines the different discourses of authority present in discursive configurations of the Modern Curriculum. It starts from a theoretical and methodological perspective of teaching with affectations of poststructuralist discourse analysis of Pêcheux and Lacanian psychoanalysis. The study particularly highlights the difference between the positions of authority that are woven from speeches that postulate the linearity between teaching and learning and those that are displayed from the impossibility of that transparency. In the first, the authority figure is shown in terms of absolute determination between the first and the second word, while in the second, this is impossible. It is considered that this second position allows a more complex analysis of the authority relations that are woven between the teacher and the learner and put the centre of this relationship in the mediation with Knowledge.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Este trabajo analiza los diferentes discursos de autoridad presentes en las configuraciones discursivas de la Didáctica Moderna. Se parte desde una perspectiva teórico-metodológica de la enseñanza con afectaciones del análisis de discurso posestructuralista de Pêcheux y del psicoanálisis lacaniano. Se destaca especialmente en este estudio la diferencia entre las posiciones de autoridad que se tejen desde discursividades que postulan la linealidad entre la enseñanza y el aprendizaje y las que se visualizan desde la imposibilidad de esta transparencia. En la primera, la figura de autoridad se muestra en términos de absoluta determinación entre el primer y segundo vocablo; en la segunda, esto es imposible. Se considera que esta segunda posición permite complejizar el análisis de las relaciones de autoridad que se tejen entre el enseñante y el enseñado y pone el centro de esta relación en la mediación con el Saber.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661
10.22235/pe.v3i1.661
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3863
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661/661
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v3i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116
dc.subject.en-US.fl_str_mv authority
discursive configurations
teaching
modern curriculum
dc.subject.es-ES.fl_str_mv autoridad
configuraciones discursivas
enseñanza
didáctica moderna
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and authority figures
Figuras de autoridad y enseñanza
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This paper examines the different discourses of authority present in discursive configurations of the Modern Curriculum. It starts from a theoretical and methodological perspective of teaching with affectations of poststructuralist discourse analysis of Pêcheux and Lacanian psychoanalysis. The study particularly highlights the difference between the positions of authority that are woven from speeches that postulate the linearity between teaching and learning and those that are displayed from the impossibility of that transparency. In the first, the authority figure is shown in terms of absolute determination between the first and the second word, while in the second, this is impossible. It is considered that this second position allows a more complex analysis of the authority relations that are woven between the teacher and the learner and put the centre of this relationship in the mediation with Knowledge.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_22ed20dc91d16c15adff2ba1e6677f2c
identifier_str_mv 10.22235/pe.v3i1.661
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3863
publishDate 2010
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Dogliotti, Paola2010-11-302023-09-13T12:56:03Z2023-09-13T12:56:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/66110.22235/pe.v3i1.661https://hdl.handle.net/10895/3863Abstract. This paper examines the different discourses of authority present in discursive configurations of the Modern Curriculum. It starts from a theoretical and methodological perspective of teaching with affectations of poststructuralist discourse analysis of Pêcheux and Lacanian psychoanalysis. The study particularly highlights the difference between the positions of authority that are woven from speeches that postulate the linearity between teaching and learning and those that are displayed from the impossibility of that transparency. In the first, the authority figure is shown in terms of absolute determination between the first and the second word, while in the second, this is impossible. It is considered that this second position allows a more complex analysis of the authority relations that are woven between the teacher and the learner and put the centre of this relationship in the mediation with Knowledge.Resumen. Este trabajo analiza los diferentes discursos de autoridad presentes en las configuraciones discursivas de la Didáctica Moderna. Se parte desde una perspectiva teórico-metodológica de la enseñanza con afectaciones del análisis de discurso posestructuralista de Pêcheux y del psicoanálisis lacaniano. Se destaca especialmente en este estudio la diferencia entre las posiciones de autoridad que se tejen desde discursividades que postulan la linealidad entre la enseñanza y el aprendizaje y las que se visualizan desde la imposibilidad de esta transparencia. En la primera, la figura de autoridad se muestra en términos de absoluta determinación entre el primer y segundo vocablo; en la segunda, esto es imposible. Se considera que esta segunda posición permite complejizar el análisis de las relaciones de autoridad que se tejen entre el enseñante y el enseñado y pone el centro de esta relación en la mediación con el Saber.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661/661Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 105-1161688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayauthoritydiscursive configurationsteachingmodern curriculumautoridadconfiguraciones discursivasenseñanzadidáctica modernaTeaching and authority figuresFiguras de autoridad y enseñanzainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38632023-09-13 09:56:03.876oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3863Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Teaching and authority figures
Dogliotti, Paola
authority
discursive configurations
teaching
modern curriculum
autoridad
configuraciones discursivas
enseñanza
didáctica moderna
status_str publishedVersion
title Teaching and authority figures
title_full Teaching and authority figures
title_fullStr Teaching and authority figures
title_full_unstemmed Teaching and authority figures
title_short Teaching and authority figures
title_sort Teaching and authority figures
topic authority
discursive configurations
teaching
modern curriculum
autoridad
configuraciones discursivas
enseñanza
didáctica moderna
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661
https://hdl.handle.net/10895/3863