Teaching and authority figures
Figuras de autoridad y enseñanza
2010 | |
authority discursive configurations teaching modern curriculum autoridad configuraciones discursivas enseñanza didáctica moderna |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661
https://hdl.handle.net/10895/3863 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713691586560 |
---|---|
author | Dogliotti, Paola |
author_facet | Dogliotti, Paola |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Dogliotti, Paola |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:03Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2010-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This paper examines the different discourses of authority present in discursive configurations of the Modern Curriculum. It starts from a theoretical and methodological perspective of teaching with affectations of poststructuralist discourse analysis of Pêcheux and Lacanian psychoanalysis. The study particularly highlights the difference between the positions of authority that are woven from speeches that postulate the linearity between teaching and learning and those that are displayed from the impossibility of that transparency. In the first, the authority figure is shown in terms of absolute determination between the first and the second word, while in the second, this is impossible. It is considered that this second position allows a more complex analysis of the authority relations that are woven between the teacher and the learner and put the centre of this relationship in the mediation with Knowledge. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Este trabajo analiza los diferentes discursos de autoridad presentes en las configuraciones discursivas de la Didáctica Moderna. Se parte desde una perspectiva teórico-metodológica de la enseñanza con afectaciones del análisis de discurso posestructuralista de Pêcheux y del psicoanálisis lacaniano. Se destaca especialmente en este estudio la diferencia entre las posiciones de autoridad que se tejen desde discursividades que postulan la linealidad entre la enseñanza y el aprendizaje y las que se visualizan desde la imposibilidad de esta transparencia. En la primera, la figura de autoridad se muestra en términos de absoluta determinación entre el primer y segundo vocablo; en la segunda, esto es imposible. Se considera que esta segunda posición permite complejizar el análisis de las relaciones de autoridad que se tejen entre el enseñante y el enseñado y pone el centro de esta relación en la mediación con el Saber. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661 10.22235/pe.v3i1.661 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3863 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661/661 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2010 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v3i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | authority discursive configurations teaching modern curriculum |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | autoridad configuraciones discursivas enseñanza didáctica moderna |
dc.title.none.fl_str_mv | Teaching and authority figures Figuras de autoridad y enseñanza |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This paper examines the different discourses of authority present in discursive configurations of the Modern Curriculum. It starts from a theoretical and methodological perspective of teaching with affectations of poststructuralist discourse analysis of Pêcheux and Lacanian psychoanalysis. The study particularly highlights the difference between the positions of authority that are woven from speeches that postulate the linearity between teaching and learning and those that are displayed from the impossibility of that transparency. In the first, the authority figure is shown in terms of absolute determination between the first and the second word, while in the second, this is impossible. It is considered that this second position allows a more complex analysis of the authority relations that are woven between the teacher and the learner and put the centre of this relationship in the mediation with Knowledge. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_22ed20dc91d16c15adff2ba1e6677f2c |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v3i1.661 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3863 |
publishDate | 2010 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2010 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Dogliotti, Paola2010-11-302023-09-13T12:56:03Z2023-09-13T12:56:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/66110.22235/pe.v3i1.661https://hdl.handle.net/10895/3863Abstract. This paper examines the different discourses of authority present in discursive configurations of the Modern Curriculum. It starts from a theoretical and methodological perspective of teaching with affectations of poststructuralist discourse analysis of Pêcheux and Lacanian psychoanalysis. The study particularly highlights the difference between the positions of authority that are woven from speeches that postulate the linearity between teaching and learning and those that are displayed from the impossibility of that transparency. In the first, the authority figure is shown in terms of absolute determination between the first and the second word, while in the second, this is impossible. It is considered that this second position allows a more complex analysis of the authority relations that are woven between the teacher and the learner and put the centre of this relationship in the mediation with Knowledge.Resumen. Este trabajo analiza los diferentes discursos de autoridad presentes en las configuraciones discursivas de la Didáctica Moderna. Se parte desde una perspectiva teórico-metodológica de la enseñanza con afectaciones del análisis de discurso posestructuralista de Pêcheux y del psicoanálisis lacaniano. Se destaca especialmente en este estudio la diferencia entre las posiciones de autoridad que se tejen desde discursividades que postulan la linealidad entre la enseñanza y el aprendizaje y las que se visualizan desde la imposibilidad de esta transparencia. En la primera, la figura de autoridad se muestra en términos de absoluta determinación entre el primer y segundo vocablo; en la segunda, esto es imposible. Se considera que esta segunda posición permite complejizar el análisis de las relaciones de autoridad que se tejen entre el enseñante y el enseñado y pone el centro de esta relación en la mediación con el Saber.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661/661Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 105-116Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 105-1161688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayauthoritydiscursive configurationsteachingmodern curriculumautoridadconfiguraciones discursivasenseñanzadidáctica modernaTeaching and authority figuresFiguras de autoridad y enseñanzainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38632023-09-13 09:56:03.876oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3863Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Teaching and authority figures Dogliotti, Paola authority discursive configurations teaching modern curriculum autoridad configuraciones discursivas enseñanza didáctica moderna |
status_str | publishedVersion |
title | Teaching and authority figures |
title_full | Teaching and authority figures |
title_fullStr | Teaching and authority figures |
title_full_unstemmed | Teaching and authority figures |
title_short | Teaching and authority figures |
title_sort | Teaching and authority figures |
topic | authority discursive configurations teaching modern curriculum autoridad configuraciones discursivas enseñanza didáctica moderna |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/661 https://hdl.handle.net/10895/3863 |