Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude

Comprensión de textos expositivos académicos en e-book Reader y en papel: influencia del conocimiento previo de dominio y la aptitud verbal

Piovano, Silvia - Irrazabal, Natalia - Burin, Débora I.
Detalles Bibliográficos
2018
E-book Reader
reading comprehension
expository texts
verbal aptitude
metacognition
E-book Reader
comprensión lectora
textos expositivos
aptitud verbal
metacognición
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1680
https://hdl.handle.net/10895/3027
Acceso abierto
_version_ 1815178697793077248
author Piovano, Silvia
author2 Irrazabal, Natalia
Burin, Débora I.
author2_role author
author
author_facet Piovano, Silvia
Irrazabal, Natalia
Burin, Débora I.
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Piovano, Silvia
Irrazabal, Natalia
Burin, Débora I.
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:38Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:53:38Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-22
dc.description.en-US.fl_txt_mv In a study involving 102 university students, reading comprehension of printed academic texts versus e-book Reader format was compared. Effects of specific previous domain knowledge and verbal ability were examined. Students’ attitudes towards the e-book Reader before and after the experiment were also investigated. Results suggest that the e-book Reader would benefit more competent readers, and that it could promote greater metacognitive activity in comprehension processes. Also, attitudes towards the e-book Readerchanged after the experience, although self-evaluation judgments showed that the printed format is still preferred.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En un estudio del que participaron 102 estudiantes universitarios, se comparó la comprensión en la lectura de textos expositivos académicos impresos versus en formato de e-book Reader. Se examinaron los efectos del soporte, del conocimiento específico de dominio previo del lector y la aptitud verbal. Asimismo se indagaron las actitudes de los estudiantes hacia los soportes textuales antes y después de la experiencia. Los resultados sugieren que el e-book Reader beneficiaría a los lectores competentes, y/o que podría promover mayor actividad metacognitiva en los procesos de comprensión. Asimismo, las opiniones hacia el e-book Reader cambiaron después de la experiencia, aunque los juicios de autoevaluación evidenciaron que se sigue prefiriendo el formato impreso.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1680
10.22235/cp.v12i2.1680
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3027
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1680/1654
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguay
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 177-185
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 177-185
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v12i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 177-185
dc.subject.en-US.fl_str_mv E-book Reader
reading comprehension
expository texts
verbal aptitude
metacognition
dc.subject.es-ES.fl_str_mv E-book Reader
comprensión lectora
textos expositivos
aptitud verbal
metacognición
dc.title.none.fl_str_mv Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
Comprensión de textos expositivos académicos en e-book Reader y en papel: influencia del conocimiento previo de dominio y la aptitud verbal
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In a study involving 102 university students, reading comprehension of printed academic texts versus e-book Reader format was compared. Effects of specific previous domain knowledge and verbal ability were examined. Students’ attitudes towards the e-book Reader before and after the experiment were also investigated. Results suggest that the e-book Reader would benefit more competent readers, and that it could promote greater metacognitive activity in comprehension processes. Also, attitudes towards the e-book Readerchanged after the experience, although self-evaluation judgments showed that the printed format is still preferred.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_1aa836026e2ac3f66661b714a49764e1
identifier_str_mv 10.22235/cp.v12i2.1680
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3027
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguay
spelling Piovano, SilviaIrrazabal, NataliaBurin, Débora I.2018-10-222023-08-31T18:53:38Z2023-08-31T18:53:38Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/168010.22235/cp.v12i2.1680https://hdl.handle.net/10895/3027In a study involving 102 university students, reading comprehension of printed academic texts versus e-book Reader format was compared. Effects of specific previous domain knowledge and verbal ability were examined. Students’ attitudes towards the e-book Reader before and after the experiment were also investigated. Results suggest that the e-book Reader would benefit more competent readers, and that it could promote greater metacognitive activity in comprehension processes. Also, attitudes towards the e-book Readerchanged after the experience, although self-evaluation judgments showed that the printed format is still preferred.En un estudio del que participaron 102 estudiantes universitarios, se comparó la comprensión en la lectura de textos expositivos académicos impresos versus en formato de e-book Reader. Se examinaron los efectos del soporte, del conocimiento específico de dominio previo del lector y la aptitud verbal. Asimismo se indagaron las actitudes de los estudiantes hacia los soportes textuales antes y después de la experiencia. Los resultados sugieren que el e-book Reader beneficiaría a los lectores competentes, y/o que podría promover mayor actividad metacognitiva en los procesos de comprensión. Asimismo, las opiniones hacia el e-book Reader cambiaron después de la experiencia, aunque los juicios de autoevaluación evidenciaron que se sigue prefiriendo el formato impreso.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1680/1654Derechos de autor 2018 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 177-185Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 177-185Ciencias Psicológicas; 2018, Volumen 12 (2); 177-1851688-422110.22235/cp.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayE-book Readerreading comprehensionexpository textsverbal aptitudemetacognitionE-book Readercomprensión lectoratextos expositivosaptitud verbalmetacogniciónComprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitudeComprensión de textos expositivos académicos en e-book Reader y en papel: influencia del conocimiento previo de dominio y la aptitud verbalinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/30272023-08-31 15:53:38.519oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3027Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:53:38LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
Piovano, Silvia
E-book Reader
reading comprehension
expository texts
verbal aptitude
metacognition
E-book Reader
comprensión lectora
textos expositivos
aptitud verbal
metacognición
status_str publishedVersion
title Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
title_full Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
title_fullStr Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
title_full_unstemmed Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
title_short Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
title_sort Comprehension of academic expository texts in e-book Reader vs. paper: influence of prior domain knowledge and verbal aptitude
topic E-book Reader
reading comprehension
expository texts
verbal aptitude
metacognition
E-book Reader
comprensión lectora
textos expositivos
aptitud verbal
metacognición
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/1680
https://hdl.handle.net/10895/3027