The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools

EL INVOLUCRAMIENTO DE LAS FAMILIAS EN LA EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS. CUATRO REFLEXIONES PARA FORTALECER LA RELACIÓN ENTRE FAMILIAS Y ESCUELAS

Razeto, Alicia
Detalles Bibliográficos
2016
relación escuela-padres
desempeño educativo
familia
educación
Relation school-parents
student performance
family
education
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1298
https://hdl.handle.net/10895/3911
Acceso abierto
_version_ 1815178716473458688
author Razeto, Alicia
author_facet Razeto, Alicia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Razeto, Alicia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:51Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-02
dc.description.en-US.fl_txt_mv This essay contributes four reflections to show the relevancy that has the involvement of the families in the educational system, understanding it as a variable of the quality of the education and, to undertaking policies and programs to strengthen the relation between the families and the schools. The worn out reflections consist of the following ones: i) to act of the families influences the success or educational failure of the children; ii) the vulnerable families are in disadvantage from the point of view of his aptitude to support the education of his children and of relating to the school; iii) the state values the participation of the families in the education, though the unfolded initiatives are insufficient and are out of date; iv) it is not necessary to depart from zero: international studies deliver recommendations to strengthen the relation between families and schools.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este ensayo aporta cuatro reflexiones para visibilizar la relevancia que tiene el involucramiento de las familias en el sistema educativo, como una variable de la calidad de la educación, y emprender políticas y programas que fortalezcan la relación entre las familias y las escuelas. Las reflexiones son: i) el actuar de las familias influye en el desempeño educativo de los niños; ii) las familias vulnerables están en desventaja desde el punto de vista de su capacidad para apoyar la educación de sus hijos y de relacionarse con la escuela; iii) el Estado valora la participación de las familias en la educación, aunque las iniciativas desplegadas son insuficientes y están desactualizadas; iv) no hay que partir de cero: estudios internacionales entregan recomendaciones para fortalecer la relación entre familias y escuelas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1298
10.22235/pe.v9i2.1298
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3911
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1298/1313
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 190-216
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 190-216
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v9i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 190-216
dc.subject.en-US.fl_str_mv Relation school-parents
student performance
family
education
dc.subject.es-ES.fl_str_mv relación escuela-padres
desempeño educativo
familia
educación
dc.title.none.fl_str_mv The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
EL INVOLUCRAMIENTO DE LAS FAMILIAS EN LA EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS. CUATRO REFLEXIONES PARA FORTALECER LA RELACIÓN ENTRE FAMILIAS Y ESCUELAS
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This essay contributes four reflections to show the relevancy that has the involvement of the families in the educational system, understanding it as a variable of the quality of the education and, to undertaking policies and programs to strengthen the relation between the families and the schools. The worn out reflections consist of the following ones: i) to act of the families influences the success or educational failure of the children; ii) the vulnerable families are in disadvantage from the point of view of his aptitude to support the education of his children and of relating to the school; iii) the state values the participation of the families in the education, though the unfolded initiatives are insufficient and are out of date; iv) it is not necessary to depart from zero: international studies deliver recommendations to strengthen the relation between families and schools.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_1a3a00e9dbf8e41be0d2b974198011d0
identifier_str_mv 10.22235/pe.v9i2.1298
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3911
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
spelling Razeto, Alicia2016-12-022023-09-13T12:56:51Z2023-09-13T12:56:51Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/129810.22235/pe.v9i2.1298https://hdl.handle.net/10895/3911This essay contributes four reflections to show the relevancy that has the involvement of the families in the educational system, understanding it as a variable of the quality of the education and, to undertaking policies and programs to strengthen the relation between the families and the schools. The worn out reflections consist of the following ones: i) to act of the families influences the success or educational failure of the children; ii) the vulnerable families are in disadvantage from the point of view of his aptitude to support the education of his children and of relating to the school; iii) the state values the participation of the families in the education, though the unfolded initiatives are insufficient and are out of date; iv) it is not necessary to depart from zero: international studies deliver recommendations to strengthen the relation between families and schools.Este ensayo aporta cuatro reflexiones para visibilizar la relevancia que tiene el involucramiento de las familias en el sistema educativo, como una variable de la calidad de la educación, y emprender políticas y programas que fortalezcan la relación entre las familias y las escuelas. Las reflexiones son: i) el actuar de las familias influye en el desempeño educativo de los niños; ii) las familias vulnerables están en desventaja desde el punto de vista de su capacidad para apoyar la educación de sus hijos y de relacionarse con la escuela; iii) el Estado valora la participación de las familias en la educación, aunque las iniciativas desplegadas son insuficientes y están desactualizadas; iv) no hay que partir de cero: estudios internacionales entregan recomendaciones para fortalecer la relación entre familias y escuelas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1298/1313Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 2 (2016): Páginas de Educación; 190-216Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 2 (2016): Páginas de Educación; 190-216Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 2 (2016): Páginas de Educación; 190-2161688-74681688-528710.22235/pe.v9i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayrelación escuela-padresdesempeño educativofamiliaeducaciónRelation school-parentsstudent performancefamilyeducationThe parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schoolsEL INVOLUCRAMIENTO DE LAS FAMILIAS EN LA EDUCACIÓN DE LOS NIÑOS. CUATRO REFLEXIONES PARA FORTALECER LA RELACIÓN ENTRE FAMILIAS Y ESCUELASinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39112023-09-13 09:56:51.28oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3911Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:51LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
Razeto, Alicia
relación escuela-padres
desempeño educativo
familia
educación
Relation school-parents
student performance
family
education
status_str publishedVersion
title The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
title_full The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
title_fullStr The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
title_full_unstemmed The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
title_short The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
title_sort The parent involvement in the education of the children. Four reflections to strengthen the relation between families and schools
topic relación escuela-padres
desempeño educativo
familia
educación
Relation school-parents
student performance
family
education
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1298
https://hdl.handle.net/10895/3911