Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry.
Colombia, México y Uruguay: el reingreso educativo en clave comparada.
2009 | |
exclusión políticas educativas desarrollo inclusión exclusion educational policies development inclusion |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/702
https://hdl.handle.net/10895/3879 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713584631808 |
---|---|
author | Vaillant, Denise |
author_facet | Vaillant, Denise |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Vaillant, Denise |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:23Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:23Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2009-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. The exclusion of children, adolescents and young people from the education system is a complex issue that requires urgent attention. This concern for educational inclusion justifies the need to study the current policies on the subject. The Education Area of the Eurosocial Program, through the Organization of Ibero-American states (OEI),has fostered the completion of three in-depth studies on basic education re-entry programs, in cities in Colombia, Mexico and Uruguay, where the author of this article was coordinator of the research undertaken. What is the meaning of promoting educative changes enabling the re-entry of children and young people into the education system? How can the educative inclusion be favored? What can be done to develop schools and programs that can really «reach out to» children and young people from vulnerable sectors? These are some of the questions addressed in this article. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. La exclusión de los niños, adolescentes y jóvenes del sistema educativo es un tema complejo que requiere urgente atención. Y esta preocupación por la inclusión educativa justifica la necesidad de investigar las políticas actuales en la materia. He aquí la razón por la cual, el Área de Educación del Programa Eurosocial de la Unión Europea, ha impulsado a través de la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI ) la realización de tres estudios de caso sobre los programas de reingreso a la educación básica en ciudades de Colombia, México y Uruguay. La autora de este artículo fue coordinadora de la investigación realizada y responsable del análisisen clave comparada de la situación estudiada. ¿Qué significa promover cambios educativos que permitan el reingreso de niños y jóvenes al sistema educativo? ¿Cómo favorecer la inclusión educativa? ¿Qué se puede hacer para promover escuelas y desarrollar programas que logren llegar a niños y jóvenes de sectores vulnerables? Éstas son algunas de las cuestiones que la autora aborda en este artículo. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/702 10.22235/pe.v2i1.702 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3879 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/702/693 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2009 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 29-47 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 29-47 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v2i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 29-47 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | exclusion educational policies development inclusion |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | exclusión políticas educativas desarrollo inclusión |
dc.title.none.fl_str_mv | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. Colombia, México y Uruguay: el reingreso educativo en clave comparada. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. The exclusion of children, adolescents and young people from the education system is a complex issue that requires urgent attention. This concern for educational inclusion justifies the need to study the current policies on the subject. The Education Area of the Eurosocial Program, through the Organization of Ibero-American states (OEI),has fostered the completion of three in-depth studies on basic education re-entry programs, in cities in Colombia, Mexico and Uruguay, where the author of this article was coordinator of the research undertaken. What is the meaning of promoting educative changes enabling the re-entry of children and young people into the education system? How can the educative inclusion be favored? What can be done to develop schools and programs that can really «reach out to» children and young people from vulnerable sectors? These are some of the questions addressed in this article. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_19192332a3b9d04b842c3d73c31829a6 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v2i1.702 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3879 |
publishDate | 2009 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2009 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Vaillant, Denise2009-11-302023-09-13T12:56:23Z2023-09-13T12:56:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70210.22235/pe.v2i1.702https://hdl.handle.net/10895/3879Abstract. The exclusion of children, adolescents and young people from the education system is a complex issue that requires urgent attention. This concern for educational inclusion justifies the need to study the current policies on the subject. The Education Area of the Eurosocial Program, through the Organization of Ibero-American states (OEI),has fostered the completion of three in-depth studies on basic education re-entry programs, in cities in Colombia, Mexico and Uruguay, where the author of this article was coordinator of the research undertaken. What is the meaning of promoting educative changes enabling the re-entry of children and young people into the education system? How can the educative inclusion be favored? What can be done to develop schools and programs that can really «reach out to» children and young people from vulnerable sectors? These are some of the questions addressed in this article.Resumen. La exclusión de los niños, adolescentes y jóvenes del sistema educativo es un tema complejo que requiere urgente atención. Y esta preocupación por la inclusión educativa justifica la necesidad de investigar las políticas actuales en la materia. He aquí la razón por la cual, el Área de Educación del Programa Eurosocial de la Unión Europea, ha impulsado a través de la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI ) la realización de tres estudios de caso sobre los programas de reingreso a la educación básica en ciudades de Colombia, México y Uruguay. La autora de este artículo fue coordinadora de la investigación realizada y responsable del análisisen clave comparada de la situación estudiada. ¿Qué significa promover cambios educativos que permitan el reingreso de niños y jóvenes al sistema educativo? ¿Cómo favorecer la inclusión educativa? ¿Qué se puede hacer para promover escuelas y desarrollar programas que logren llegar a niños y jóvenes de sectores vulnerables? Éstas son algunas de las cuestiones que la autora aborda en este artículo.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/702/693Derechos de autor 2009 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 29-47Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 29-47Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 29-471688-74681688-528710.22235/pe.v2i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayexclusiónpolíticas educativasdesarrolloinclusiónexclusioneducational policiesdevelopmentinclusionColombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry.Colombia, México y Uruguay: el reingreso educativo en clave comparada.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38792023-09-13 09:56:24.101oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3879Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:24LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. Vaillant, Denise exclusión políticas educativas desarrollo inclusión exclusion educational policies development inclusion |
status_str | publishedVersion |
title | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. |
title_full | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. |
title_fullStr | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. |
title_full_unstemmed | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. |
title_short | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. |
title_sort | Colombia, Mexico and Uruguay: Comparison of Educative Re-Entry. |
topic | exclusión políticas educativas desarrollo inclusión exclusion educational policies development inclusion |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/702 https://hdl.handle.net/10895/3879 |