Law of Vehicle License: ¿progress or setback?
Ley de Patentes de Rodados: ¿avance o retroceso?
2016 | |
motor vehicles transportation tax law municipal law tax decrees departmental government constitutional law principle of departmental autonomy transporte automotor derecho tributario derecho municipal decretos tributarios gobierno departamental derecho constitucional principio de autonomía departamental |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/804
https://hdl.handle.net/10895/4068 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178718434295808 |
---|---|
author | Ruocco, Graciela |
author_facet | Ruocco, Graciela |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Ruocco, Graciela |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T13:11:00Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T13:11:00Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-01-29 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. Article No. 1 of Law No.18.456 (Motor Vehicles. Registration Rules), is selfnominated as an interpretive rule of the Constitution which establishes the authority of the Departmental Governments to enact and administer the remedies provided for in art. 297 of the Constitution and limits this authority “geographically by the operative events occurred in their own jurisdiction”. Through this paper we intend to unravel whether the above mention provision may be interpreted, or if instead it imposes a limitation on the departmental taxing authority, which is not derived from the Constitution, and therefore leads to a real damage in departmental autonomy. We intend to draw attention on the role of the Supreme Court of Justice as a Constitutional Court, as related to an action for damage on autonomy (art. 283) and in reference to the declaration of inconstitutionality of departmental laws and decrees enforced as laws in their jurisdiction (arts. 256 et seq). Behind these conflicts, as organizational as they may seem, there is in essence an issue of human rights. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen.El artículo 1.o de la ley n.o 18456 (Vehículos Automotores. Normas sobre su Empadronamiento) se autocalifica como norma interpretativa del texto constitucional que establece la potestad de los gobiernos departamentales de decretar y administrar los recursos establecidos en el artículo 297 de la Constitución y la limita “geográficamente por los hechos generadores ocurridos en su propia jurisdicción”. El presente trabajo pretende desentrañar si la referida disposición tiene naturaleza interpretativa o si, por el contrario, establece una limitación a la potestad tributaria departamentalque no surge del texto constitucional, y por tanto conduce a una verdadera lesión a la autonomía departamental. Pretendemos con ello llamar la atención sobre el papel de la Suprema Corte de Justicia como juez constitucional, tanto en lo que se relaciona con laacción por lesión de autonomía (artículo 283) como en lo referido a la declaración de inconstitucionalidad de las leyes y de los decretos departamentales con fuerza de ley en su jurisdicción (artículos 256 ss.). Detrás de estos conflictos, por más organizacionales que puedan parecer, hay en el fondo un tema de derechos humanos. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/804 10.22235/rd.v0i6.804 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/4068 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/804/798 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2016 Revista de Derecho |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Revista de Derecho; No. 6 (2011): Revista de Derecho; 201-230 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Revista de Derecho; Núm. 6 (2011): Revista de Derecho; 201-230 |
dc.source.none.fl_str_mv | 2393-6193 1510-3714 10.22235/rd.v0i6 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Revista de Derecho; N.º 6 (2011): Revista de Derecho; 201-230 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | motor vehicles transportation tax law municipal law tax decrees departmental government constitutional law principle of departmental autonomy |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | transporte automotor derecho tributario derecho municipal decretos tributarios gobierno departamental derecho constitucional principio de autonomía departamental |
dc.title.none.fl_str_mv | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? Ley de Patentes de Rodados: ¿avance o retroceso? |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. Article No. 1 of Law No.18.456 (Motor Vehicles. Registration Rules), is selfnominated as an interpretive rule of the Constitution which establishes the authority of the Departmental Governments to enact and administer the remedies provided for in art. 297 of the Constitution and limits this authority “geographically by the operative events occurred in their own jurisdiction”. Through this paper we intend to unravel whether the above mention provision may be interpreted, or if instead it imposes a limitation on the departmental taxing authority, which is not derived from the Constitution, and therefore leads to a real damage in departmental autonomy. We intend to draw attention on the role of the Supreme Court of Justice as a Constitutional Court, as related to an action for damage on autonomy (art. 283) and in reference to the declaration of inconstitutionality of departmental laws and decrees enforced as laws in their jurisdiction (arts. 256 et seq). Behind these conflicts, as organizational as they may seem, there is in essence an issue of human rights. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_14a4e72597558f0e29ab404cc6be897d |
identifier_str_mv | 10.22235/rd.v0i6.804 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4068 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2016 Revista de Derecho |
spelling | Ruocco, Graciela2016-01-292023-09-13T13:11:00Z2023-09-13T13:11:00Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/80410.22235/rd.v0i6.804https://hdl.handle.net/10895/4068Abstract. Article No. 1 of Law No.18.456 (Motor Vehicles. Registration Rules), is selfnominated as an interpretive rule of the Constitution which establishes the authority of the Departmental Governments to enact and administer the remedies provided for in art. 297 of the Constitution and limits this authority “geographically by the operative events occurred in their own jurisdiction”. Through this paper we intend to unravel whether the above mention provision may be interpreted, or if instead it imposes a limitation on the departmental taxing authority, which is not derived from the Constitution, and therefore leads to a real damage in departmental autonomy. We intend to draw attention on the role of the Supreme Court of Justice as a Constitutional Court, as related to an action for damage on autonomy (art. 283) and in reference to the declaration of inconstitutionality of departmental laws and decrees enforced as laws in their jurisdiction (arts. 256 et seq). Behind these conflicts, as organizational as they may seem, there is in essence an issue of human rights.Resumen.El artículo 1.o de la ley n.o 18456 (Vehículos Automotores. Normas sobre su Empadronamiento) se autocalifica como norma interpretativa del texto constitucional que establece la potestad de los gobiernos departamentales de decretar y administrar los recursos establecidos en el artículo 297 de la Constitución y la limita “geográficamente por los hechos generadores ocurridos en su propia jurisdicción”. El presente trabajo pretende desentrañar si la referida disposición tiene naturaleza interpretativa o si, por el contrario, establece una limitación a la potestad tributaria departamentalque no surge del texto constitucional, y por tanto conduce a una verdadera lesión a la autonomía departamental. Pretendemos con ello llamar la atención sobre el papel de la Suprema Corte de Justicia como juez constitucional, tanto en lo que se relaciona con laacción por lesión de autonomía (artículo 283) como en lo referido a la declaración de inconstitucionalidad de las leyes y de los decretos departamentales con fuerza de ley en su jurisdicción (artículos 256 ss.). Detrás de estos conflictos, por más organizacionales que puedan parecer, hay en el fondo un tema de derechos humanos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/804/798Derechos de autor 2016 Revista de Derechoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRevista de Derecho; No. 6 (2011): Revista de Derecho; 201-230Revista de Derecho; Núm. 6 (2011): Revista de Derecho; 201-230Revista de Derecho; N.º 6 (2011): Revista de Derecho; 201-2302393-61931510-371410.22235/rd.v0i6reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaymotor vehicles transportationtax lawmunicipal lawtax decreesdepartmental governmentconstitutional lawprinciple of departmental autonomytransporte automotorderecho tributarioderecho municipaldecretos tributariosgobierno departamentalderecho constitucionalprincipio de autonomía departamentalLaw of Vehicle License: ¿progress or setback?Ley de Patentes de Rodados: ¿avance o retroceso?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/40682023-09-13 10:11:00.978oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4068Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T13:11LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? Ruocco, Graciela motor vehicles transportation tax law municipal law tax decrees departmental government constitutional law principle of departmental autonomy transporte automotor derecho tributario derecho municipal decretos tributarios gobierno departamental derecho constitucional principio de autonomía departamental |
status_str | publishedVersion |
title | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? |
title_full | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? |
title_fullStr | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? |
title_full_unstemmed | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? |
title_short | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? |
title_sort | Law of Vehicle License: ¿progress or setback? |
topic | motor vehicles transportation tax law municipal law tax decrees departmental government constitutional law principle of departmental autonomy transporte automotor derecho tributario derecho municipal decretos tributarios gobierno departamental derecho constitucional principio de autonomía departamental |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/804 https://hdl.handle.net/10895/4068 |