A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS

UN ESTUDIO DE LA REPRESENTACIÓN SOCIAL «DE LA LEY» ENTRE LOS ADOLESCENTES

Masclet, Johanne
Detalles Bibliográficos
2009
Derecho
adolescentes
representación social
Law
teenager
social representation
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/135
https://hdl.handle.net/10895/2849
Acceso abierto
_version_ 1815178697567633408
author Masclet, Johanne
author_facet Masclet, Johanne
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Masclet, Johanne
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The current social context brings arround the subject of the relationship between teenagers and the Law. At the beginning of the last century, Piaget already sought to understand it through the study of the moral judgment of the child.  Since then, work on the subject did not cease evolving.  For this study we connected Law and Psychology and we studied the social representation of Law on three different populations: secondary school pupils, high school teachers and lawyers. We put forward the assumption that, depending on their context and social experience, sample’s social representations of Law shall contribute to distinguishing between them as well as between different levels of contents or structure. The sample of this study is composed of 338 subjects distributed as follows: 196 high school students of 3rd year, 78 high school teachers, 64 lawyers. From the methodological point of view, we chose to use the Aixoise School’s theory of central core, adapted for our research. A word association method, containing the phrase “the Law” was used in order to collect our data. Subsequently, the row/frequency method (Rods, 1972; Abric, 2003) imposed itself for the implementation. Finally, using the Jaccard index, we attempted to understand the structure of the social representations.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El actual contexto social nos lleva a plantear la temática de la relación existente entre los adolescentes y la ley. A comienzos del siglo pasado, Piaget intentó comprenderla por medio del estudio del juicio moral en el niño. Desde entonces, los trabajos sobre el tema no han cesado de evolucionar. Para este estudio relacionamos Ley/Derecho y Psicología y hemos estudiado la representación social de la Ley en tres poblaciones: alumnos de secundaria, profesores de secundaria y abogados. Presentamos la hipótesis de que, dependiendo del contexto y experiencia social, las representaciones sociales de la Ley de las diferentes muestras, contribuirán a la diferenciación entre éstas últimas, así como entre diferentes niveles de contenido o estructura. La muestra empleada para este estudio está compuesta por 338 sujetos distribuidos de la siguiente manera: 196 estudiantes de secundaria de 3er año, 78 profesores de secundaria, 64 abogados. Desde el punto de vista metodológico, optamos por emplear la teoría del núcleo central de la escuela Aixois, adaptada para nuestra investigación. Se empleó un método de asociación de palabras, conteniendo la frase “la Ley” para la recogida de datos. El método fila/frecuencia (Cañas, 1972; Abric, 2003) fue el seleccionado para la implementación. Por último, utilizando el índice de Jaccard, intentamos comprender la estructura de las representaciones sociales. 
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/135
10.22235/cp.v3i1.135
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2849
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/135/120
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (1); 29-42
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (1); 29-42
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v3i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (1); 29-42
dc.subject.en-US.fl_str_mv Law
teenager
social representation
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Derecho
adolescentes
representación social
dc.title.none.fl_str_mv A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
UN ESTUDIO DE LA REPRESENTACIÓN SOCIAL «DE LA LEY» ENTRE LOS ADOLESCENTES
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The current social context brings arround the subject of the relationship between teenagers and the Law. At the beginning of the last century, Piaget already sought to understand it through the study of the moral judgment of the child.  Since then, work on the subject did not cease evolving.  For this study we connected Law and Psychology and we studied the social representation of Law on three different populations: secondary school pupils, high school teachers and lawyers. We put forward the assumption that, depending on their context and social experience, sample’s social representations of Law shall contribute to distinguishing between them as well as between different levels of contents or structure. The sample of this study is composed of 338 subjects distributed as follows: 196 high school students of 3rd year, 78 high school teachers, 64 lawyers. From the methodological point of view, we chose to use the Aixoise School’s theory of central core, adapted for our research. A word association method, containing the phrase “the Law” was used in order to collect our data. Subsequently, the row/frequency method (Rods, 1972; Abric, 2003) imposed itself for the implementation. Finally, using the Jaccard index, we attempted to understand the structure of the social representations.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_105d94787f4264d88a99f9dcfbab2262
identifier_str_mv 10.22235/cp.v3i1.135
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2849
publishDate 2009
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Masclet, Johanne2009-05-302023-08-31T18:52:20Z2023-08-31T18:52:20Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/13510.22235/cp.v3i1.135https://hdl.handle.net/10895/2849The current social context brings arround the subject of the relationship between teenagers and the Law. At the beginning of the last century, Piaget already sought to understand it through the study of the moral judgment of the child.  Since then, work on the subject did not cease evolving.  For this study we connected Law and Psychology and we studied the social representation of Law on three different populations: secondary school pupils, high school teachers and lawyers. We put forward the assumption that, depending on their context and social experience, sample’s social representations of Law shall contribute to distinguishing between them as well as between different levels of contents or structure. The sample of this study is composed of 338 subjects distributed as follows: 196 high school students of 3rd year, 78 high school teachers, 64 lawyers. From the methodological point of view, we chose to use the Aixoise School’s theory of central core, adapted for our research. A word association method, containing the phrase “the Law” was used in order to collect our data. Subsequently, the row/frequency method (Rods, 1972; Abric, 2003) imposed itself for the implementation. Finally, using the Jaccard index, we attempted to understand the structure of the social representations.El actual contexto social nos lleva a plantear la temática de la relación existente entre los adolescentes y la ley. A comienzos del siglo pasado, Piaget intentó comprenderla por medio del estudio del juicio moral en el niño. Desde entonces, los trabajos sobre el tema no han cesado de evolucionar. Para este estudio relacionamos Ley/Derecho y Psicología y hemos estudiado la representación social de la Ley en tres poblaciones: alumnos de secundaria, profesores de secundaria y abogados. Presentamos la hipótesis de que, dependiendo del contexto y experiencia social, las representaciones sociales de la Ley de las diferentes muestras, contribuirán a la diferenciación entre éstas últimas, así como entre diferentes niveles de contenido o estructura. La muestra empleada para este estudio está compuesta por 338 sujetos distribuidos de la siguiente manera: 196 estudiantes de secundaria de 3er año, 78 profesores de secundaria, 64 abogados. Desde el punto de vista metodológico, optamos por emplear la teoría del núcleo central de la escuela Aixois, adaptada para nuestra investigación. Se empleó un método de asociación de palabras, conteniendo la frase “la Ley” para la recogida de datos. El método fila/frecuencia (Cañas, 1972; Abric, 2003) fue el seleccionado para la implementación. Por último, utilizando el índice de Jaccard, intentamos comprender la estructura de las representaciones sociales. application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/135/120Derechos de autor 2009 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (1); 29-42Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (1); 29-42Ciencias Psicológicas; 2009; Volumen 3 (1); 29-421688-422110.22235/cp.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayDerechoadolescentesrepresentación socialLawteenagersocial representationA STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERSUN ESTUDIO DE LA REPRESENTACIÓN SOCIAL «DE LA LEY» ENTRE LOS ADOLESCENTESinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28492023-08-31 15:52:20.505oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2849Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:20LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
Masclet, Johanne
Derecho
adolescentes
representación social
Law
teenager
social representation
status_str publishedVersion
title A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
title_full A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
title_fullStr A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
title_full_unstemmed A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
title_short A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
title_sort A STUDY OF THE SOCIAL REPRESENTATION OF «THE LAW» AMONG TEENAGERS
topic Derecho
adolescentes
representación social
Law
teenager
social representation
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/135
https://hdl.handle.net/10895/2849