"Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"

Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile

Castillo Riquelme, Victor - Rodríguez Garcés, Carlos - Escalona Burgos, Juan
Detalles Bibliográficos
2018
Educational System
Civic Education
Democracy
Student Organization
Student Participation
Sistema Educativo
Educación ciudadana
Democracia
Organización de estudiantes
Participación estudiantil
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630
https://hdl.handle.net/10895/3939
Acceso abierto
_version_ 1815178716016279552
author Castillo Riquelme, Victor
author2 Rodríguez Garcés, Carlos
Escalona Burgos, Juan
author2_role author
author
author_facet Castillo Riquelme, Victor
Rodríguez Garcés, Carlos
Escalona Burgos, Juan
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Castillo Riquelme, Victor
Rodríguez Garcés, Carlos
Escalona Burgos, Juan
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:05Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-13
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article analyzes, through official databases of the Chilean Ministry of Education, Citizen Participation and Training as a criterion of educational quality, comparing indices and statistics according to the establishment to which the 8th grade students in Chile attend. The findings account for statistically significant differences in the dimensions of Democratic Living, Sense of Belonging and Participation. Although Participation and Citizenship Training are one of the fundamental objectives of the school, their manifestation does not escape the dynamics of social reproduction installed in the educational system. It is worrying that the strengthening of democracy and civic behaviour of students is limited to the type of school they attend.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo analiza, a través de bases de datos oficiales del Ministerio de Educación de Chile,  la Participación y Formación Ciudadana como criterio de calidad educativa, comparando índices y estadísticas según establecimiento al que concurren los estudiantes  de  8°  básico  en  Chile.  Los  hallazgos  dan  cuenta  de  diferencias estadísticamente significativas en las dimensiones de Vida Democrática, Sentido de Pertenencia y Participación. Si bien Participación y Formación Ciudadana constituyen uno de los objetivos fundamentales de la escuela, su manifestación no escapa a la dinámica de reproducción social instalada en el sistema educativo. Resulta preocupante que el fortalecimiento de la democracia y del comportamiento cívico de los estudiantes esté circunscrito al tipo de establecimiento que asisten.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630
10.22235/pe.v11i2.1630
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3939
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630/1608
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v11i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational System
Civic Education
Democracy
Student Organization
Student Participation
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Sistema Educativo
Educación ciudadana
Democracia
Organización de estudiantes
Participación estudiantil
dc.title.none.fl_str_mv "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article analyzes, through official databases of the Chilean Ministry of Education, Citizen Participation and Training as a criterion of educational quality, comparing indices and statistics according to the establishment to which the 8th grade students in Chile attend. The findings account for statistically significant differences in the dimensions of Democratic Living, Sense of Belonging and Participation. Although Participation and Citizenship Training are one of the fundamental objectives of the school, their manifestation does not escape the dynamics of social reproduction installed in the educational system. It is worrying that the strengthening of democracy and civic behaviour of students is limited to the type of school they attend.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_1025a0d75ad8bf41c38a45f83f768b6d
identifier_str_mv 10.22235/pe.v11i2.1630
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3939
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Páginas de Educación
spelling Castillo Riquelme, VictorRodríguez Garcés, CarlosEscalona Burgos, Juan2018-07-132023-09-13T12:57:05Z2023-09-13T12:57:05Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/163010.22235/pe.v11i2.1630https://hdl.handle.net/10895/3939This article analyzes, through official databases of the Chilean Ministry of Education, Citizen Participation and Training as a criterion of educational quality, comparing indices and statistics according to the establishment to which the 8th grade students in Chile attend. The findings account for statistically significant differences in the dimensions of Democratic Living, Sense of Belonging and Participation. Although Participation and Citizenship Training are one of the fundamental objectives of the school, their manifestation does not escape the dynamics of social reproduction installed in the educational system. It is worrying that the strengthening of democracy and civic behaviour of students is limited to the type of school they attend.Este artículo analiza, a través de bases de datos oficiales del Ministerio de Educación de Chile,  la Participación y Formación Ciudadana como criterio de calidad educativa, comparando índices y estadísticas según establecimiento al que concurren los estudiantes  de  8°  básico  en  Chile.  Los  hallazgos  dan  cuenta  de  diferencias estadísticamente significativas en las dimensiones de Vida Democrática, Sentido de Pertenencia y Participación. Si bien Participación y Formación Ciudadana constituyen uno de los objetivos fundamentales de la escuela, su manifestación no escapa a la dinámica de reproducción social instalada en el sistema educativo. Resulta preocupante que el fortalecimiento de la democracia y del comportamiento cívico de los estudiantes esté circunscrito al tipo de establecimiento que asisten.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630/1608Derechos de autor 2018 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 108-1291688-74681688-528710.22235/pe.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayEducational SystemCivic EducationDemocracyStudent OrganizationStudent ParticipationSistema EducativoEducación ciudadanaDemocraciaOrganización de estudiantesParticipación estudiantil"Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chileinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39392023-09-13 09:57:05.5oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3939Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:05LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
Castillo Riquelme, Victor
Educational System
Civic Education
Democracy
Student Organization
Student Participation
Sistema Educativo
Educación ciudadana
Democracia
Organización de estudiantes
Participación estudiantil
status_str publishedVersion
title "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
title_full "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
title_fullStr "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
title_full_unstemmed "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
title_short "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
title_sort "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
topic Educational System
Civic Education
Democracy
Student Organization
Student Participation
Sistema Educativo
Educación ciudadana
Democracia
Organización de estudiantes
Participación estudiantil
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630
https://hdl.handle.net/10895/3939