"Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"
Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile
2018 | |
Educational System Civic Education Democracy Student Organization Student Participation Sistema Educativo Educación ciudadana Democracia Organización de estudiantes Participación estudiantil |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630
https://hdl.handle.net/10895/3939 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178716016279552 |
---|---|
author | Castillo Riquelme, Victor |
author2 | Rodríguez Garcés, Carlos Escalona Burgos, Juan |
author2_role | author author |
author_facet | Castillo Riquelme, Victor Rodríguez Garcés, Carlos Escalona Burgos, Juan |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Castillo Riquelme, Victor Rodríguez Garcés, Carlos Escalona Burgos, Juan |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:05Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:05Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2018-07-13 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This article analyzes, through official databases of the Chilean Ministry of Education, Citizen Participation and Training as a criterion of educational quality, comparing indices and statistics according to the establishment to which the 8th grade students in Chile attend. The findings account for statistically significant differences in the dimensions of Democratic Living, Sense of Belonging and Participation. Although Participation and Citizenship Training are one of the fundamental objectives of the school, their manifestation does not escape the dynamics of social reproduction installed in the educational system. It is worrying that the strengthening of democracy and civic behaviour of students is limited to the type of school they attend. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este artículo analiza, a través de bases de datos oficiales del Ministerio de Educación de Chile, la Participación y Formación Ciudadana como criterio de calidad educativa, comparando índices y estadísticas según establecimiento al que concurren los estudiantes de 8° básico en Chile. Los hallazgos dan cuenta de diferencias estadísticamente significativas en las dimensiones de Vida Democrática, Sentido de Pertenencia y Participación. Si bien Participación y Formación Ciudadana constituyen uno de los objetivos fundamentales de la escuela, su manifestación no escapa a la dinámica de reproducción social instalada en el sistema educativo. Resulta preocupante que el fortalecimiento de la democracia y del comportamiento cívico de los estudiantes esté circunscrito al tipo de establecimiento que asisten. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630 10.22235/pe.v11i2.1630 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3939 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630/1608 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2018 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v11i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Educational System Civic Education Democracy Student Organization Student Participation |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Sistema Educativo Educación ciudadana Democracia Organización de estudiantes Participación estudiantil |
dc.title.none.fl_str_mv | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This article analyzes, through official databases of the Chilean Ministry of Education, Citizen Participation and Training as a criterion of educational quality, comparing indices and statistics according to the establishment to which the 8th grade students in Chile attend. The findings account for statistically significant differences in the dimensions of Democratic Living, Sense of Belonging and Participation. Although Participation and Citizenship Training are one of the fundamental objectives of the school, their manifestation does not escape the dynamics of social reproduction installed in the educational system. It is worrying that the strengthening of democracy and civic behaviour of students is limited to the type of school they attend. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_1025a0d75ad8bf41c38a45f83f768b6d |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v11i2.1630 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3939 |
publishDate | 2018 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2018 Páginas de Educación |
spelling | Castillo Riquelme, VictorRodríguez Garcés, CarlosEscalona Burgos, Juan2018-07-132023-09-13T12:57:05Z2023-09-13T12:57:05Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/163010.22235/pe.v11i2.1630https://hdl.handle.net/10895/3939This article analyzes, through official databases of the Chilean Ministry of Education, Citizen Participation and Training as a criterion of educational quality, comparing indices and statistics according to the establishment to which the 8th grade students in Chile attend. The findings account for statistically significant differences in the dimensions of Democratic Living, Sense of Belonging and Participation. Although Participation and Citizenship Training are one of the fundamental objectives of the school, their manifestation does not escape the dynamics of social reproduction installed in the educational system. It is worrying that the strengthening of democracy and civic behaviour of students is limited to the type of school they attend.Este artículo analiza, a través de bases de datos oficiales del Ministerio de Educación de Chile, la Participación y Formación Ciudadana como criterio de calidad educativa, comparando índices y estadísticas según establecimiento al que concurren los estudiantes de 8° básico en Chile. Los hallazgos dan cuenta de diferencias estadísticamente significativas en las dimensiones de Vida Democrática, Sentido de Pertenencia y Participación. Si bien Participación y Formación Ciudadana constituyen uno de los objetivos fundamentales de la escuela, su manifestación no escapa a la dinámica de reproducción social instalada en el sistema educativo. Resulta preocupante que el fortalecimiento de la democracia y del comportamiento cívico de los estudiantes esté circunscrito al tipo de establecimiento que asisten.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630/1608Derechos de autor 2018 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 108-129Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 108-1291688-74681688-528710.22235/pe.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayEducational SystemCivic EducationDemocracyStudent OrganizationStudent ParticipationSistema EducativoEducación ciudadanaDemocraciaOrganización de estudiantesParticipación estudiantil"Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile"Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chileinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39392023-09-13 09:57:05.5oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3939Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:05LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" Castillo Riquelme, Victor Educational System Civic Education Democracy Student Organization Student Participation Sistema Educativo Educación ciudadana Democracia Organización de estudiantes Participación estudiantil |
status_str | publishedVersion |
title | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" |
title_full | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" |
title_fullStr | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" |
title_full_unstemmed | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" |
title_short | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" |
title_sort | "Participation, Democratic Life and Sense of Belonging" "according to type of educational institution in Chile" |
topic | Educational System Civic Education Democracy Student Organization Student Participation Sistema Educativo Educación ciudadana Democracia Organización de estudiantes Participación estudiantil |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1630 https://hdl.handle.net/10895/3939 |