Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s

Exploraciones industriales y autorales en las películas de Chilefilms realizadas por directores argentinos en los años 40

Kelly-Hopfenblatt, Alejandro
Detalles Bibliográficos
2020
classic latin american cinema
film industry
trashumance
modernity
Chilefilms
cine clásico latinoamericano
industria cinematográfica
trashumancia
modernidad
Chilefilms
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005
Acceso abierto
_version_ 1815178702899642368
author Kelly-Hopfenblatt, Alejandro
author_facet Kelly-Hopfenblatt, Alejandro
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Kelly-Hopfenblatt, Alejandro
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-26
dc.description.en-US.fl_txt_mv In the decade of 1940 different Latin American countries developed national film industries whose activities implied a constant tension between nationalistic intentions and cosmopolitan productions. Chilefilms is a noteworthy case of study due to its history and some of the movies it produced, mainly two film directed by Argentine filmmakers: La casa está vacía, by Carlos Schlieper, and La dama de la muerte, by Carlos Hugo Christensen. Taking these productions as a starting point, this article looks into historiography’s traditional concepts in order to propose alternative approaches that will enrichen Latin American classical cinema studies. Therefore, their divergences with classical cinema are considered through their time-space construction and their narrative lines, focusing on their detour from generic and authorial traditions.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Durante la década de 1940 distintos países latinoamericanos desarrollaron industrias cinematográficas nacionales en procesos que implicaron una marcada tensión entre los impulsos nacionalistas de sus intenciones y las improntas cosmopolitas de sus producciones. El caso de Chilefilms resulta de gran interés tanto por la historia de su producción como por las características de algunas de sus realizaciones, especialmente dos películas realizadas por directores argentinos: La casa está vacía, de Carlos Schlieper, y La dama de la muerte, de Carlos Hugo Christensen. Este artículo propone reconsiderar, a partir de estos films, los conceptos utilizados tradicionalmente por la historiografía para postular una aproximación alternativa que enriquezca los estudios de la historia fílmica latinoamericana. Para ello se plantea indagar en las divergencias que supusieron con respecto al cine clásico, a partir de un análisis de su construcción espacio-temporal y sus ejes narrativos para resaltar sus desvíos de tradiciones genéricas y autorales.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005
10.22235/d.vi32.2005
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005/2026
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 32 (2020): Dixit; 16-32
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 32 (2020): Dixit; 16-32
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.vi32
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 32 (2020): Dixit; 16-32
dc.subject.en-US.fl_str_mv classic latin american cinema
film industry
trashumance
modernity
Chilefilms
dc.subject.es-ES.fl_str_mv cine clásico latinoamericano
industria cinematográfica
trashumancia
modernidad
Chilefilms
dc.title.none.fl_str_mv Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
Exploraciones industriales y autorales en las películas de Chilefilms realizadas por directores argentinos en los años 40
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In the decade of 1940 different Latin American countries developed national film industries whose activities implied a constant tension between nationalistic intentions and cosmopolitan productions. Chilefilms is a noteworthy case of study due to its history and some of the movies it produced, mainly two film directed by Argentine filmmakers: La casa está vacía, by Carlos Schlieper, and La dama de la muerte, by Carlos Hugo Christensen. Taking these productions as a starting point, this article looks into historiography’s traditional concepts in order to propose alternative approaches that will enrichen Latin American classical cinema studies. Therefore, their divergences with classical cinema are considered through their time-space construction and their narrative lines, focusing on their detour from generic and authorial traditions.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_0ff28f390f03f2a1489d7a29a9ba3d1e
identifier_str_mv 10.22235/d.vi32.2005
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3544
publishDate 2020
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Kelly-Hopfenblatt, Alejandro2020-03-26https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/200510.22235/d.vi32.2005In the decade of 1940 different Latin American countries developed national film industries whose activities implied a constant tension between nationalistic intentions and cosmopolitan productions. Chilefilms is a noteworthy case of study due to its history and some of the movies it produced, mainly two film directed by Argentine filmmakers: La casa está vacía, by Carlos Schlieper, and La dama de la muerte, by Carlos Hugo Christensen. Taking these productions as a starting point, this article looks into historiography’s traditional concepts in order to propose alternative approaches that will enrichen Latin American classical cinema studies. Therefore, their divergences with classical cinema are considered through their time-space construction and their narrative lines, focusing on their detour from generic and authorial traditions.Durante la década de 1940 distintos países latinoamericanos desarrollaron industrias cinematográficas nacionales en procesos que implicaron una marcada tensión entre los impulsos nacionalistas de sus intenciones y las improntas cosmopolitas de sus producciones. El caso de Chilefilms resulta de gran interés tanto por la historia de su producción como por las características de algunas de sus realizaciones, especialmente dos películas realizadas por directores argentinos: La casa está vacía, de Carlos Schlieper, y La dama de la muerte, de Carlos Hugo Christensen. Este artículo propone reconsiderar, a partir de estos films, los conceptos utilizados tradicionalmente por la historiografía para postular una aproximación alternativa que enriquezca los estudios de la historia fílmica latinoamericana. Para ello se plantea indagar en las divergencias que supusieron con respecto al cine clásico, a partir de un análisis de su construcción espacio-temporal y sus ejes narrativos para resaltar sus desvíos de tradiciones genéricas y autorales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005/2026Derechos de autor 2020 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 32 (2020): Dixit; 16-32Dixit; Núm. 32 (2020): Dixit; 16-32Dixit; N.º 32 (2020): Dixit; 16-320797-36911688-349710.22235/d.vi32reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayclassic latin american cinemafilm industrytrashumancemodernityChilefilmscine clásico latinoamericanoindustria cinematográficatrashumanciamodernidadChilefilmsIndustrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940sExploraciones industriales y autorales en las películas de Chilefilms realizadas por directores argentinos en los años 40info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35442024-08-25 20:11:04.395oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3544Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:04LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
Kelly-Hopfenblatt, Alejandro
classic latin american cinema
film industry
trashumance
modernity
Chilefilms
cine clásico latinoamericano
industria cinematográfica
trashumancia
modernidad
Chilefilms
status_str publishedVersion
title Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
title_full Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
title_fullStr Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
title_full_unstemmed Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
title_short Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
title_sort Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
topic classic latin american cinema
film industry
trashumance
modernity
Chilefilms
cine clásico latinoamericano
industria cinematográfica
trashumancia
modernidad
Chilefilms
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005