Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s
Exploraciones industriales y autorales en las películas de Chilefilms realizadas por directores argentinos en los años 40
2020 | |
classic latin american cinema film industry trashumance modernity Chilefilms cine clásico latinoamericano industria cinematográfica trashumancia modernidad Chilefilms |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005 | |
Acceso abierto |
_version_ | 1815178702899642368 |
---|---|
author | Kelly-Hopfenblatt, Alejandro |
author_facet | Kelly-Hopfenblatt, Alejandro |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Kelly-Hopfenblatt, Alejandro |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-03-26 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | In the decade of 1940 different Latin American countries developed national film industries whose activities implied a constant tension between nationalistic intentions and cosmopolitan productions. Chilefilms is a noteworthy case of study due to its history and some of the movies it produced, mainly two film directed by Argentine filmmakers: La casa está vacía, by Carlos Schlieper, and La dama de la muerte, by Carlos Hugo Christensen. Taking these productions as a starting point, this article looks into historiography’s traditional concepts in order to propose alternative approaches that will enrichen Latin American classical cinema studies. Therefore, their divergences with classical cinema are considered through their time-space construction and their narrative lines, focusing on their detour from generic and authorial traditions. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Durante la década de 1940 distintos países latinoamericanos desarrollaron industrias cinematográficas nacionales en procesos que implicaron una marcada tensión entre los impulsos nacionalistas de sus intenciones y las improntas cosmopolitas de sus producciones. El caso de Chilefilms resulta de gran interés tanto por la historia de su producción como por las características de algunas de sus realizaciones, especialmente dos películas realizadas por directores argentinos: La casa está vacía, de Carlos Schlieper, y La dama de la muerte, de Carlos Hugo Christensen. Este artículo propone reconsiderar, a partir de estos films, los conceptos utilizados tradicionalmente por la historiografía para postular una aproximación alternativa que enriquezca los estudios de la historia fílmica latinoamericana. Para ello se plantea indagar en las divergencias que supusieron con respecto al cine clásico, a partir de un análisis de su construcción espacio-temporal y sus ejes narrativos para resaltar sus desvíos de tradiciones genéricas y autorales. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005 10.22235/d.vi32.2005 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005/2026 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Dixit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Dixit; No. 32 (2020): Dixit; 16-32 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Dixit; Núm. 32 (2020): Dixit; 16-32 |
dc.source.none.fl_str_mv | 0797-3691 1688-3497 10.22235/d.vi32 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Dixit; N.º 32 (2020): Dixit; 16-32 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | classic latin american cinema film industry trashumance modernity Chilefilms |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | cine clásico latinoamericano industria cinematográfica trashumancia modernidad Chilefilms |
dc.title.none.fl_str_mv | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s Exploraciones industriales y autorales en las películas de Chilefilms realizadas por directores argentinos en los años 40 |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículos |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | In the decade of 1940 different Latin American countries developed national film industries whose activities implied a constant tension between nationalistic intentions and cosmopolitan productions. Chilefilms is a noteworthy case of study due to its history and some of the movies it produced, mainly two film directed by Argentine filmmakers: La casa está vacía, by Carlos Schlieper, and La dama de la muerte, by Carlos Hugo Christensen. Taking these productions as a starting point, this article looks into historiography’s traditional concepts in order to propose alternative approaches that will enrichen Latin American classical cinema studies. Therefore, their divergences with classical cinema are considered through their time-space construction and their narrative lines, focusing on their detour from generic and authorial traditions. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_0ff28f390f03f2a1489d7a29a9ba3d1e |
identifier_str_mv | 10.22235/d.vi32.2005 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3544 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Dixit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Kelly-Hopfenblatt, Alejandro2020-03-26https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/200510.22235/d.vi32.2005In the decade of 1940 different Latin American countries developed national film industries whose activities implied a constant tension between nationalistic intentions and cosmopolitan productions. Chilefilms is a noteworthy case of study due to its history and some of the movies it produced, mainly two film directed by Argentine filmmakers: La casa está vacía, by Carlos Schlieper, and La dama de la muerte, by Carlos Hugo Christensen. Taking these productions as a starting point, this article looks into historiography’s traditional concepts in order to propose alternative approaches that will enrichen Latin American classical cinema studies. Therefore, their divergences with classical cinema are considered through their time-space construction and their narrative lines, focusing on their detour from generic and authorial traditions.Durante la década de 1940 distintos países latinoamericanos desarrollaron industrias cinematográficas nacionales en procesos que implicaron una marcada tensión entre los impulsos nacionalistas de sus intenciones y las improntas cosmopolitas de sus producciones. El caso de Chilefilms resulta de gran interés tanto por la historia de su producción como por las características de algunas de sus realizaciones, especialmente dos películas realizadas por directores argentinos: La casa está vacía, de Carlos Schlieper, y La dama de la muerte, de Carlos Hugo Christensen. Este artículo propone reconsiderar, a partir de estos films, los conceptos utilizados tradicionalmente por la historiografía para postular una aproximación alternativa que enriquezca los estudios de la historia fílmica latinoamericana. Para ello se plantea indagar en las divergencias que supusieron con respecto al cine clásico, a partir de un análisis de su construcción espacio-temporal y sus ejes narrativos para resaltar sus desvíos de tradiciones genéricas y autorales.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005/2026Derechos de autor 2020 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 32 (2020): Dixit; 16-32Dixit; Núm. 32 (2020): Dixit; 16-32Dixit; N.º 32 (2020): Dixit; 16-320797-36911688-349710.22235/d.vi32reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayclassic latin american cinemafilm industrytrashumancemodernityChilefilmscine clásico latinoamericanoindustria cinematográficatrashumanciamodernidadChilefilmsIndustrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940sExploraciones industriales y autorales en las películas de Chilefilms realizadas por directores argentinos en los años 40info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35442024-08-25 20:11:04.395oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3544Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:04LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s Kelly-Hopfenblatt, Alejandro classic latin american cinema film industry trashumance modernity Chilefilms cine clásico latinoamericano industria cinematográfica trashumancia modernidad Chilefilms |
status_str | publishedVersion |
title | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s |
title_full | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s |
title_fullStr | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s |
title_full_unstemmed | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s |
title_short | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s |
title_sort | Industrial and authorial explorations in Chilefilms movies made by Argentine directors in the 1940s |
topic | classic latin american cinema film industry trashumance modernity Chilefilms cine clásico latinoamericano industria cinematográfica trashumancia modernidad Chilefilms |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2005 |