International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
Organismos internacionales y campo educativo: ideas político pedagógicas entre 1976 Y 1989.
2011 | |
campo intelectual políticas pedagógicas organismos internacionales perspectiva comparada producción discursiva intellectual field pedagogical policies international organizations comparative perspective discursive production |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636
https://hdl.handle.net/10895/3852 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714093191168 |
---|---|
author | Causa, Matías |
author_facet | Causa, Matías |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Causa, Matías |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:58Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:58Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2011-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article analyzes the content, concepts, issues and problems that characterized the discursive production of international organizations -as a sector constituting the intellectual field of education and as a contribution to recent history in this field- from the perspective of the study of political and pedagogical ideas. It studies, in empirical terms and from a comparative perspective, two major productions for Latin America and the Caribbean carried out by a group of international organizations: the Development and Education Project in Latin America and the Caribbean (CEPAL-UNESCO-UNDP) between 1976 and 1981, and the Major Project of Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO) between 1981 and 1989. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Desde una perspectiva del estudio de las ideas políticopedagógicas,el artículo explora los contenidos, conceptos, temas y problemáticas quecaracterizaron la producción discursiva de los organismos internacionales como segmento constitutivo del campo intelectual de la educación y como una contribución a la historia reciente en este campo. En términos empíricos se estudian, desde una perspectiva comparada, dos producciones fundamentales para América Latina y el Caribe llevados a cabo por un conjunto de organismos internacionales: el Proyecto Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe (UNESCO-CEPAL-PNUD) entre 1976 y 1981 y el Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe (UNESCO) entre 1981 y 1989. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636 10.22235/pe.v4i1.636 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3852 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636/635 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v4i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | intellectual field pedagogical policies international organizations comparative perspective discursive production |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | campo intelectual políticas pedagógicas organismos internacionales perspectiva comparada producción discursiva |
dc.title.none.fl_str_mv | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. Organismos internacionales y campo educativo: ideas político pedagógicas entre 1976 Y 1989. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article analyzes the content, concepts, issues and problems that characterized the discursive production of international organizations -as a sector constituting the intellectual field of education and as a contribution to recent history in this field- from the perspective of the study of political and pedagogical ideas. It studies, in empirical terms and from a comparative perspective, two major productions for Latin America and the Caribbean carried out by a group of international organizations: the Development and Education Project in Latin America and the Caribbean (CEPAL-UNESCO-UNDP) between 1976 and 1981, and the Major Project of Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO) between 1981 and 1989. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_0efd5ab977a1557c739cf78a7e8ce21b |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v4i1.636 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3852 |
publishDate | 2011 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Causa, Matías2011-11-302023-09-13T12:55:58Z2023-09-13T12:55:58Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63610.22235/pe.v4i1.636https://hdl.handle.net/10895/3852Abstract. This article analyzes the content, concepts, issues and problems that characterized the discursive production of international organizations -as a sector constituting the intellectual field of education and as a contribution to recent history in this field- from the perspective of the study of political and pedagogical ideas. It studies, in empirical terms and from a comparative perspective, two major productions for Latin America and the Caribbean carried out by a group of international organizations: the Development and Education Project in Latin America and the Caribbean (CEPAL-UNESCO-UNDP) between 1976 and 1981, and the Major Project of Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO) between 1981 and 1989.Resumen. Desde una perspectiva del estudio de las ideas políticopedagógicas,el artículo explora los contenidos, conceptos, temas y problemáticas quecaracterizaron la producción discursiva de los organismos internacionales como segmento constitutivo del campo intelectual de la educación y como una contribución a la historia reciente en este campo. En términos empíricos se estudian, desde una perspectiva comparada, dos producciones fundamentales para América Latina y el Caribe llevados a cabo por un conjunto de organismos internacionales: el Proyecto Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe (UNESCO-CEPAL-PNUD) entre 1976 y 1981 y el Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe (UNESCO) entre 1981 y 1989.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636/635Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 139-1591688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycampo intelectualpolíticas pedagógicasorganismos internacionalesperspectiva comparadaproducción discursivaintellectual fieldpedagogical policiesinternational organizationscomparative perspectivediscursive productionInternational organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.Organismos internacionales y campo educativo: ideas político pedagógicas entre 1976 Y 1989.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38522023-09-13 09:55:58.268oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3852Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:58LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. Causa, Matías campo intelectual políticas pedagógicas organismos internacionales perspectiva comparada producción discursiva intellectual field pedagogical policies international organizations comparative perspective discursive production |
status_str | publishedVersion |
title | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. |
title_full | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. |
title_fullStr | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. |
title_full_unstemmed | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. |
title_short | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. |
title_sort | International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989. |
topic | campo intelectual políticas pedagógicas organismos internacionales perspectiva comparada producción discursiva intellectual field pedagogical policies international organizations comparative perspective discursive production |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636 https://hdl.handle.net/10895/3852 |