International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.

Organismos internacionales y campo educativo: ideas político pedagógicas entre 1976 Y 1989.

Causa, Matías
Detalles Bibliográficos
2011
campo intelectual
políticas pedagógicas
organismos internacionales
perspectiva comparada
producción discursiva
intellectual field
pedagogical policies
international organizations
comparative perspective
discursive production
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636
https://hdl.handle.net/10895/3852
Acceso abierto
_version_ 1815178714093191168
author Causa, Matías
author_facet Causa, Matías
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Causa, Matías
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:58Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article analyzes the content, concepts, issues and problems that characterized the discursive production of international organizations -as a sector constituting the intellectual field of education and as a contribution to recent history in this field- from the perspective of the study of political and pedagogical ideas. It studies, in empirical terms and from a comparative perspective, two major productions for Latin America and the Caribbean carried out by a group of international organizations: the Development and Education Project in Latin America and the Caribbean (CEPAL-UNESCO-UNDP) between 1976 and 1981, and the Major Project of Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO) between 1981 and 1989.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Desde una perspectiva del estudio de las ideas políticopedagógicas,el artículo explora los contenidos, conceptos, temas y problemáticas quecaracterizaron la producción discursiva de los organismos internacionales como segmento constitutivo del campo intelectual de la educación y como una contribución a la historia reciente en este campo. En términos empíricos se estudian, desde una perspectiva comparada, dos producciones fundamentales para América Latina y el Caribe llevados a cabo por un conjunto de organismos internacionales: el Proyecto Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe (UNESCO-CEPAL-PNUD) entre 1976 y 1981 y el Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe (UNESCO) entre 1981 y 1989.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636
10.22235/pe.v4i1.636
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3852
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636/635
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v4i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159
dc.subject.en-US.fl_str_mv intellectual field
pedagogical policies
international organizations
comparative perspective
discursive production
dc.subject.es-ES.fl_str_mv campo intelectual
políticas pedagógicas
organismos internacionales
perspectiva comparada
producción discursiva
dc.title.none.fl_str_mv International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
Organismos internacionales y campo educativo: ideas político pedagógicas entre 1976 Y 1989.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article analyzes the content, concepts, issues and problems that characterized the discursive production of international organizations -as a sector constituting the intellectual field of education and as a contribution to recent history in this field- from the perspective of the study of political and pedagogical ideas. It studies, in empirical terms and from a comparative perspective, two major productions for Latin America and the Caribbean carried out by a group of international organizations: the Development and Education Project in Latin America and the Caribbean (CEPAL-UNESCO-UNDP) between 1976 and 1981, and the Major Project of Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO) between 1981 and 1989.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_0efd5ab977a1557c739cf78a7e8ce21b
identifier_str_mv 10.22235/pe.v4i1.636
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3852
publishDate 2011
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Causa, Matías2011-11-302023-09-13T12:55:58Z2023-09-13T12:55:58Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63610.22235/pe.v4i1.636https://hdl.handle.net/10895/3852Abstract. This article analyzes the content, concepts, issues and problems that characterized the discursive production of international organizations -as a sector constituting the intellectual field of education and as a contribution to recent history in this field- from the perspective of the study of political and pedagogical ideas. It studies, in empirical terms and from a comparative perspective, two major productions for Latin America and the Caribbean carried out by a group of international organizations: the Development and Education Project in Latin America and the Caribbean (CEPAL-UNESCO-UNDP) between 1976 and 1981, and the Major Project of Education in Latin America and the Caribbean (UNESCO) between 1981 and 1989.Resumen. Desde una perspectiva del estudio de las ideas políticopedagógicas,el artículo explora los contenidos, conceptos, temas y problemáticas quecaracterizaron la producción discursiva de los organismos internacionales como segmento constitutivo del campo intelectual de la educación y como una contribución a la historia reciente en este campo. En términos empíricos se estudian, desde una perspectiva comparada, dos producciones fundamentales para América Latina y el Caribe llevados a cabo por un conjunto de organismos internacionales: el Proyecto Desarrollo y Educación en América Latina y el Caribe (UNESCO-CEPAL-PNUD) entre 1976 y 1981 y el Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe (UNESCO) entre 1981 y 1989.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636/635Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 139-159Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 139-1591688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycampo intelectualpolíticas pedagógicasorganismos internacionalesperspectiva comparadaproducción discursivaintellectual fieldpedagogical policiesinternational organizationscomparative perspectivediscursive productionInternational organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.Organismos internacionales y campo educativo: ideas político pedagógicas entre 1976 Y 1989.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38522023-09-13 09:55:58.268oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3852Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:58LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
Causa, Matías
campo intelectual
políticas pedagógicas
organismos internacionales
perspectiva comparada
producción discursiva
intellectual field
pedagogical policies
international organizations
comparative perspective
discursive production
status_str publishedVersion
title International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
title_full International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
title_fullStr International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
title_full_unstemmed International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
title_short International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
title_sort International organizations and education field: political and pedagogical ideas between 1976 and 1989.
topic campo intelectual
políticas pedagógicas
organismos internacionales
perspectiva comparada
producción discursiva
intellectual field
pedagogical policies
international organizations
comparative perspective
discursive production
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/636
https://hdl.handle.net/10895/3852