The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious.
La presunción de legitimidad del acto administrativo. Un mito innecesario y pernicioso.
2016 | |
administrative law case law administrative act legitimacy of regulations legitimacy presumption efficacy stability derecho administrativo jurisprudencia acto administrativo legitimidad de las normas presunción de legitimidad eficacia estabilidad |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/848
https://hdl.handle.net/10895/4097 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178720172834816 |
---|---|
author | Durán Martínez, Augusto |
author_facet | Durán Martínez, Augusto |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Durán Martínez, Augusto |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T13:11:18Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T13:11:18Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-01-31 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. Extensive case law from the Administrative Contentious Court affirms the legitimacy presumption of administrative acts. In the absence of statutory law drawn up in said respect, the Court bases its rulings on the opinion of MARIENHOFF. MARIENHOFF’s opinion on the subject matter is not at all isolated; many an author support the legitimacy presumption. However, they do so by means of dogmatic statements, lacking any deep delving in the matter, and many times – as it happens in Argentina and Spain – within a statutory framework which imposes the legitimacy presumption. A profound analysis revealsthat the legitimacy presumption is bereft of legal grounds, violates clear general principles of our law, is innecessary for the purposes of drawing the consequences intended and it is harmful, since it favors administrative arbitrations to the detriment of human rights. In sum, the legality presumption is an unnecessary and pernicious myth. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Una larga y constante jurisprudencia del Tribunal de lo Contencioso Administrativoafirma el principio de presunción de legitimidad del acto administrativo. Ante la ausencia de un texto de derecho positivo que consagre tal presunción, el Tribunal se funda en la opinión de MARIENHOFF. La opinión de MARIENHOFF sobre el punto no es por cierto aislada; son muchos los autores que sostienen la presunción de legitimidad; pero en general lo hacen mediante afirmaciones dogmáticas, sin profundizar el tema y, muchas veces —como ocurre en Argentina y España—, en un marco de derecho positivo que impone la presunción de legitimidad. Un examen a fondo de la cuestión revela que la presunción de legitimidad carece de fundamento jurídico, viola claros principios generales de nuestro derecho, es innecesaria a los efectos de extraer las consecuencias que de ella se pretende derivar y es perjudicial, puesto que favorece la arbitrariedad administrativa en detrimento de los derechos humanos. En definitiva, la presunción de legalidad es un mito innecesario y pernicioso. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/848 10.22235/rd.v0i2.848 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/4097 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/848/851 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2016 Revista de Derecho |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Revista de Derecho; No. 2 (2007): Revista de Derecho; 119-151 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Revista de Derecho; Núm. 2 (2007): Revista de Derecho; 119-151 |
dc.source.none.fl_str_mv | 2393-6193 1510-3714 10.22235/rd.v0i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Revista de Derecho; N.º 2 (2007): Revista de Derecho; 119-151 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | administrative law case law administrative act legitimacy of regulations legitimacy presumption efficacy stability |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | derecho administrativo jurisprudencia acto administrativo legitimidad de las normas presunción de legitimidad eficacia estabilidad |
dc.title.none.fl_str_mv | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. La presunción de legitimidad del acto administrativo. Un mito innecesario y pernicioso. |
dc.type.en-US.fl_str_mv | Papers evaluated by peers |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículos evaluados por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.pt-PT.fl_str_mv | Avaliados por pares |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. Extensive case law from the Administrative Contentious Court affirms the legitimacy presumption of administrative acts. In the absence of statutory law drawn up in said respect, the Court bases its rulings on the opinion of MARIENHOFF. MARIENHOFF’s opinion on the subject matter is not at all isolated; many an author support the legitimacy presumption. However, they do so by means of dogmatic statements, lacking any deep delving in the matter, and many times – as it happens in Argentina and Spain – within a statutory framework which imposes the legitimacy presumption. A profound analysis revealsthat the legitimacy presumption is bereft of legal grounds, violates clear general principles of our law, is innecessary for the purposes of drawing the consequences intended and it is harmful, since it favors administrative arbitrations to the detriment of human rights. In sum, the legality presumption is an unnecessary and pernicious myth. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_0cc9a2c583c51e3afbfef8d85e144949 |
identifier_str_mv | 10.22235/rd.v0i2.848 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4097 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2016 Revista de Derecho |
spelling | Durán Martínez, Augusto2016-01-312023-09-13T13:11:18Z2023-09-13T13:11:18Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/84810.22235/rd.v0i2.848https://hdl.handle.net/10895/4097Abstract. Extensive case law from the Administrative Contentious Court affirms the legitimacy presumption of administrative acts. In the absence of statutory law drawn up in said respect, the Court bases its rulings on the opinion of MARIENHOFF. MARIENHOFF’s opinion on the subject matter is not at all isolated; many an author support the legitimacy presumption. However, they do so by means of dogmatic statements, lacking any deep delving in the matter, and many times – as it happens in Argentina and Spain – within a statutory framework which imposes the legitimacy presumption. A profound analysis revealsthat the legitimacy presumption is bereft of legal grounds, violates clear general principles of our law, is innecessary for the purposes of drawing the consequences intended and it is harmful, since it favors administrative arbitrations to the detriment of human rights. In sum, the legality presumption is an unnecessary and pernicious myth.Resumen. Una larga y constante jurisprudencia del Tribunal de lo Contencioso Administrativoafirma el principio de presunción de legitimidad del acto administrativo. Ante la ausencia de un texto de derecho positivo que consagre tal presunción, el Tribunal se funda en la opinión de MARIENHOFF. La opinión de MARIENHOFF sobre el punto no es por cierto aislada; son muchos los autores que sostienen la presunción de legitimidad; pero en general lo hacen mediante afirmaciones dogmáticas, sin profundizar el tema y, muchas veces —como ocurre en Argentina y España—, en un marco de derecho positivo que impone la presunción de legitimidad. Un examen a fondo de la cuestión revela que la presunción de legitimidad carece de fundamento jurídico, viola claros principios generales de nuestro derecho, es innecesaria a los efectos de extraer las consecuencias que de ella se pretende derivar y es perjudicial, puesto que favorece la arbitrariedad administrativa en detrimento de los derechos humanos. En definitiva, la presunción de legalidad es un mito innecesario y pernicioso.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/848/851Derechos de autor 2016 Revista de Derechoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRevista de Derecho; No. 2 (2007): Revista de Derecho; 119-151Revista de Derecho; Núm. 2 (2007): Revista de Derecho; 119-151Revista de Derecho; N.º 2 (2007): Revista de Derecho; 119-1512393-61931510-371410.22235/rd.v0i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayadministrative lawcase lawadministrative actlegitimacy of regulationslegitimacy presumptionefficacystabilityderecho administrativojurisprudenciaacto administrativolegitimidad de las normaspresunción de legitimidadeficaciaestabilidadThe presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious.La presunción de legitimidad del acto administrativo. Un mito innecesario y pernicioso.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPapers evaluated by peersArtículos evaluados por paresAvaliados por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/40972023-09-13 10:11:19.311oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/4097Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T13:11:19LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. Durán Martínez, Augusto administrative law case law administrative act legitimacy of regulations legitimacy presumption efficacy stability derecho administrativo jurisprudencia acto administrativo legitimidad de las normas presunción de legitimidad eficacia estabilidad |
status_str | publishedVersion |
title | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. |
title_full | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. |
title_fullStr | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. |
title_full_unstemmed | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. |
title_short | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. |
title_sort | The presumption of legitimacy of the administrative act. An unnecessary myth and pernicious. |
topic | administrative law case law administrative act legitimacy of regulations legitimacy presumption efficacy stability derecho administrativo jurisprudencia acto administrativo legitimidad de las normas presunción de legitimidad eficacia estabilidad |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadederecho/article/view/848 https://hdl.handle.net/10895/4097 |