Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina.
2009 | |
evaluación del aprendizaje calificaciones educación primaria América Latina learning assessment grades primary school Latin America |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703
https://hdl.handle.net/10895/3880 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178715856896000 |
---|---|
author | Ravela, Pedro |
author_facet | Ravela, Pedro |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Ravela, Pedro |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:24Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:24Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2009-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article is aimed at discussing three central aspects in the assessment practice into the classroom: a) the instructions proposed by teachers to students for assessing their learning; b) the kind of feedback that they give to their students; and, c) the use of grades. The discussion is based, on the one hand, on the study of literature on the subject and, on the other hand, on a large bank of information collected within the framework of a research done in classrooms of 6th grade of Primary School in eight Latin American countries. The purpose of the article is to illustrate, with empirical evidence, three main problems in the assessment practices: the decontextualized and purely school nature of the assessment activities, the lack of feedbacks of educative nature, and the arbitrariness and lack of meaning of grades. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. El propósito del artículo es discutir tres aspectos centrales de la práctica de la evaluación en el aula: a) las consignas que los maestros proponen a los alumnos para evaluar su aprendizaje; b) el tipo de devolución que realizan a sus estudiantes; y, c) el uso de las calificaciones. La discusión se apoya, por un lado, en una revisión de literatura sobre el tema y, por otro, en un amplio banco de información recogida en el marco de una investigación realizada en aulas de 6° grado de Primaria en ocho países de América Latina. El artículo ilustra, con evidencia empírica, tres problemas principales de las prácticas de evaluación: el carácter puramente escolar y descontextualizado de las actividades de evaluación, la ausencia de devoluciones de carácter formativa y la arbitrariedad y falta de significado de las calificaciones. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703 10.22235/pe.v2i1.703 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3880 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703/694 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2009 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v2i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | learning assessment grades primary school Latin America |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | evaluación del aprendizaje calificaciones educación primaria América Latina |
dc.title.none.fl_str_mv | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article is aimed at discussing three central aspects in the assessment practice into the classroom: a) the instructions proposed by teachers to students for assessing their learning; b) the kind of feedback that they give to their students; and, c) the use of grades. The discussion is based, on the one hand, on the study of literature on the subject and, on the other hand, on a large bank of information collected within the framework of a research done in classrooms of 6th grade of Primary School in eight Latin American countries. The purpose of the article is to illustrate, with empirical evidence, three main problems in the assessment practices: the decontextualized and purely school nature of the assessment activities, the lack of feedbacks of educative nature, and the arbitrariness and lack of meaning of grades. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_08e4688772903e359a3955070087e3ce |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v2i1.703 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3880 |
publishDate | 2009 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2009 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Ravela, Pedro2009-11-302023-09-13T12:56:24Z2023-09-13T12:56:24Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70310.22235/pe.v2i1.703https://hdl.handle.net/10895/3880Abstract. This article is aimed at discussing three central aspects in the assessment practice into the classroom: a) the instructions proposed by teachers to students for assessing their learning; b) the kind of feedback that they give to their students; and, c) the use of grades. The discussion is based, on the one hand, on the study of literature on the subject and, on the other hand, on a large bank of information collected within the framework of a research done in classrooms of 6th grade of Primary School in eight Latin American countries. The purpose of the article is to illustrate, with empirical evidence, three main problems in the assessment practices: the decontextualized and purely school nature of the assessment activities, the lack of feedbacks of educative nature, and the arbitrariness and lack of meaning of grades.Resumen. El propósito del artículo es discutir tres aspectos centrales de la práctica de la evaluación en el aula: a) las consignas que los maestros proponen a los alumnos para evaluar su aprendizaje; b) el tipo de devolución que realizan a sus estudiantes; y, c) el uso de las calificaciones. La discusión se apoya, por un lado, en una revisión de literatura sobre el tema y, por otro, en un amplio banco de información recogida en el marco de una investigación realizada en aulas de 6° grado de Primaria en ocho países de América Latina. El artículo ilustra, con evidencia empírica, tres problemas principales de las prácticas de evaluación: el carácter puramente escolar y descontextualizado de las actividades de evaluación, la ausencia de devoluciones de carácter formativa y la arbitrariedad y falta de significado de las calificaciones.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703/694Derechos de autor 2009 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 49-891688-74681688-528710.22235/pe.v2i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayevaluación del aprendizajecalificacioneseducación primariaAmérica Latinalearning assessmentgradesprimary schoolLatin AmericaInstructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38802023-09-13 09:56:24.782oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3880Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:24LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. Ravela, Pedro evaluación del aprendizaje calificaciones educación primaria América Latina learning assessment grades primary school Latin America |
status_str | publishedVersion |
title | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. |
title_full | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. |
title_fullStr | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. |
title_full_unstemmed | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. |
title_short | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. |
title_sort | Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America. |
topic | evaluación del aprendizaje calificaciones educación primaria América Latina learning assessment grades primary school Latin America |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703 https://hdl.handle.net/10895/3880 |