Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.

Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina.

Ravela, Pedro
Detalles Bibliográficos
2009
evaluación del aprendizaje
calificaciones
educación primaria
América Latina
learning assessment
grades
primary school
Latin America
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703
https://hdl.handle.net/10895/3880
Acceso abierto
_version_ 1815178715856896000
author Ravela, Pedro
author_facet Ravela, Pedro
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Ravela, Pedro
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:24Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:24Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article is aimed at discussing three central aspects in the assessment practice into the classroom: a) the instructions proposed by teachers to students for assessing their learning; b) the kind of feedback that they give to their students; and, c) the use of grades. The discussion is based, on the one hand, on the study of literature on the subject and, on the other hand, on a large bank of information collected within the framework of a research done in classrooms of 6th grade of Primary School in eight Latin American countries. The purpose of the article is to illustrate, with empirical evidence, three main problems in the assessment practices: the decontextualized and purely school nature of the assessment activities, the lack of feedbacks of educative nature, and the arbitrariness and lack of meaning of grades.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. El propósito del artículo es discutir tres aspectos centrales de la práctica de la evaluación en el aula: a) las consignas que los maestros proponen a los alumnos para evaluar su aprendizaje; b) el tipo de devolución que realizan a sus estudiantes; y, c) el uso de las calificaciones. La discusión se apoya, por un lado, en una revisión de literatura sobre el tema y, por otro, en un amplio banco de información recogida en el marco de una investigación realizada en aulas de 6° grado de Primaria en ocho países de América Latina. El artículo ilustra, con evidencia empírica, tres problemas principales de las prácticas de evaluación: el carácter puramente escolar y descontextualizado de las actividades de evaluación, la ausencia de devoluciones de carácter formativa y la arbitrariedad y falta de significado de las calificaciones.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703
10.22235/pe.v2i1.703
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3880
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703/694
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2009 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v2i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89
dc.subject.en-US.fl_str_mv learning assessment
grades
primary school
Latin America
dc.subject.es-ES.fl_str_mv evaluación del aprendizaje
calificaciones
educación primaria
América Latina
dc.title.none.fl_str_mv Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article is aimed at discussing three central aspects in the assessment practice into the classroom: a) the instructions proposed by teachers to students for assessing their learning; b) the kind of feedback that they give to their students; and, c) the use of grades. The discussion is based, on the one hand, on the study of literature on the subject and, on the other hand, on a large bank of information collected within the framework of a research done in classrooms of 6th grade of Primary School in eight Latin American countries. The purpose of the article is to illustrate, with empirical evidence, three main problems in the assessment practices: the decontextualized and purely school nature of the assessment activities, the lack of feedbacks of educative nature, and the arbitrariness and lack of meaning of grades.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_08e4688772903e359a3955070087e3ce
identifier_str_mv 10.22235/pe.v2i1.703
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3880
publishDate 2009
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2009 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Ravela, Pedro2009-11-302023-09-13T12:56:24Z2023-09-13T12:56:24Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70310.22235/pe.v2i1.703https://hdl.handle.net/10895/3880Abstract. This article is aimed at discussing three central aspects in the assessment practice into the classroom: a) the instructions proposed by teachers to students for assessing their learning; b) the kind of feedback that they give to their students; and, c) the use of grades. The discussion is based, on the one hand, on the study of literature on the subject and, on the other hand, on a large bank of information collected within the framework of a research done in classrooms of 6th grade of Primary School in eight Latin American countries. The purpose of the article is to illustrate, with empirical evidence, three main problems in the assessment practices: the decontextualized and purely school nature of the assessment activities, the lack of feedbacks of educative nature, and the arbitrariness and lack of meaning of grades.Resumen. El propósito del artículo es discutir tres aspectos centrales de la práctica de la evaluación en el aula: a) las consignas que los maestros proponen a los alumnos para evaluar su aprendizaje; b) el tipo de devolución que realizan a sus estudiantes; y, c) el uso de las calificaciones. La discusión se apoya, por un lado, en una revisión de literatura sobre el tema y, por otro, en un amplio banco de información recogida en el marco de una investigación realizada en aulas de 6° grado de Primaria en ocho países de América Latina. El artículo ilustra, con evidencia empírica, tres problemas principales de las prácticas de evaluación: el carácter puramente escolar y descontextualizado de las actividades de evaluación, la ausencia de devoluciones de carácter formativa y la arbitrariedad y falta de significado de las calificaciones.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703/694Derechos de autor 2009 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 49-89Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 49-891688-74681688-528710.22235/pe.v2i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayevaluación del aprendizajecalificacioneseducación primariaAmérica Latinalearning assessmentgradesprimary schoolLatin AmericaInstructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.Consignas, devoluciones y calificaciones: los problemas de la evaluación en las aulas de educación primaria en América Latina.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38802023-09-13 09:56:24.782oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3880Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:24LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
Ravela, Pedro
evaluación del aprendizaje
calificaciones
educación primaria
América Latina
learning assessment
grades
primary school
Latin America
status_str publishedVersion
title Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
title_full Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
title_fullStr Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
title_full_unstemmed Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
title_short Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
title_sort Instructions, Feedback and Grades: Problems of Assessment in Primary School Classrooms in Latin America.
topic evaluación del aprendizaje
calificaciones
educación primaria
América Latina
learning assessment
grades
primary school
Latin America
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/703
https://hdl.handle.net/10895/3880