ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE
EFECTOS GENERALES DE LAS VARIABLES ACTITUD Y ANSIEDAD SOBRE EL RENDIMIENTO EN MATEMÁTICAS EN ALUMNOS DE EDUCACIÓN SECUNDARIA OBLIGATORIA. IMPLICACIONES PARA LA PRÁCTICA EDUCATIVA
2010 | |
Actitud ansiedad factores rendimiento matemáticas Attitude anxiety factors performance mathematics |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/109
https://hdl.handle.net/10895/2827 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178694365282304 |
---|---|
author | Mato Vázquez, María Dorinda |
author2 | Muñoz Cantero, Jesús Miguel |
author2_role | author |
author_facet | Mato Vázquez, María Dorinda Muñoz Cantero, Jesús Miguel |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Mato Vázquez, María Dorinda Muñoz Cantero, Jesús Miguel |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:07Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:07Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2010-05-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Diverse factors affect the mathematical apprenticeship. However, attitudes are considered one of the most influential variables in student academic outcomes. This paper presents an investigation on the effects of attitude and anxiety on mathematical achievement among secondary education students. Attitude and anxiety were assessed through two different scales in a sample of 1220 students. Data collected were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The authors came to three fundamental conclusions: 1) Attitude showed a positive correlation with grades 2) Anxiety and performance were inversely correlated and 3) Attitude and anxiety were negatively correlated. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Los factores que influyen en el aprendizaje matemático son muy variados. Sin embargo, las actitudes son consideradas una de las variables que ejercen una influencia mayor en los resultados académicos de los estudiantes. Este artículo presenta una investigación sobre los efectos de las variables actitud y ansiedad en el rendimiento matemático de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Para ello se aplica un cuestionario de actitud y otro de ansiedad a una muestra de 1220 alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Se analizan las asociaciones e influencias de las variables (ansiedad y actitud) respecto al rendimiento mediante la correlación de Pearson y el procedimiento de regresión múltiple.Son tres las conclusiones fundamentales: 1) La actitud tiene una correlación positiva con las calificaciones 2) Por el contrario, la ansiedad y el rendimiento tienen una correlación inversa y 3) Actitud y ansiedad correlacionan de forma negativa. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/109 10.22235/cp.v4i1.109 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/2827 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/109/97 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2010 Ciencias Psicológicas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 27-40 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 27-40 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v4i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 27-40 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Attitude anxiety factors performance mathematics |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Actitud ansiedad factores rendimiento matemáticas |
dc.title.none.fl_str_mv | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE EFECTOS GENERALES DE LAS VARIABLES ACTITUD Y ANSIEDAD SOBRE EL RENDIMIENTO EN MATEMÁTICAS EN ALUMNOS DE EDUCACIÓN SECUNDARIA OBLIGATORIA. IMPLICACIONES PARA LA PRÁCTICA EDUCATIVA |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Diverse factors affect the mathematical apprenticeship. However, attitudes are considered one of the most influential variables in student academic outcomes. This paper presents an investigation on the effects of attitude and anxiety on mathematical achievement among secondary education students. Attitude and anxiety were assessed through two different scales in a sample of 1220 students. Data collected were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The authors came to three fundamental conclusions: 1) Attitude showed a positive correlation with grades 2) Anxiety and performance were inversely correlated and 3) Attitude and anxiety were negatively correlated. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_0889d1d0c8fcd123a942a0426012e5c1 |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v4i1.109 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2827 |
publishDate | 2010 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2010 Ciencias Psicológicas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Mato Vázquez, María DorindaMuñoz Cantero, Jesús Miguel2010-05-302023-08-31T18:52:07Z2023-08-31T18:52:07Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/10910.22235/cp.v4i1.109https://hdl.handle.net/10895/2827Diverse factors affect the mathematical apprenticeship. However, attitudes are considered one of the most influential variables in student academic outcomes. This paper presents an investigation on the effects of attitude and anxiety on mathematical achievement among secondary education students. Attitude and anxiety were assessed through two different scales in a sample of 1220 students. Data collected were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. The authors came to three fundamental conclusions: 1) Attitude showed a positive correlation with grades 2) Anxiety and performance were inversely correlated and 3) Attitude and anxiety were negatively correlated.Los factores que influyen en el aprendizaje matemático son muy variados. Sin embargo, las actitudes son consideradas una de las variables que ejercen una influencia mayor en los resultados académicos de los estudiantes. Este artículo presenta una investigación sobre los efectos de las variables actitud y ansiedad en el rendimiento matemático de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Para ello se aplica un cuestionario de actitud y otro de ansiedad a una muestra de 1220 alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Se analizan las asociaciones e influencias de las variables (ansiedad y actitud) respecto al rendimiento mediante la correlación de Pearson y el procedimiento de regresión múltiple.Son tres las conclusiones fundamentales: 1) La actitud tiene una correlación positiva con las calificaciones 2) Por el contrario, la ansiedad y el rendimiento tienen una correlación inversa y 3) Actitud y ansiedad correlacionan de forma negativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/109/97Derechos de autor 2010 Ciencias Psicológicashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 27-40Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 27-40Ciencias Psicológicas; 2010; Volumen 4 (1); 27-401688-422110.22235/cp.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayActitudansiedadfactoresrendimientomatemáticasAttitudeanxietyfactorsperformancemathematicsATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICEEFECTOS GENERALES DE LAS VARIABLES ACTITUD Y ANSIEDAD SOBRE EL RENDIMIENTO EN MATEMÁTICAS EN ALUMNOS DE EDUCACIÓN SECUNDARIA OBLIGATORIA. IMPLICACIONES PARA LA PRÁCTICA EDUCATIVAinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/28272023-08-31 15:52:07.158oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2827Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:07LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE Mato Vázquez, María Dorinda Actitud ansiedad factores rendimiento matemáticas Attitude anxiety factors performance mathematics |
status_str | publishedVersion |
title | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE |
title_full | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE |
title_fullStr | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE |
title_full_unstemmed | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE |
title_short | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE |
title_sort | ATTITUDE AND ANXIETY TOWARDS MATHEMATICS AND STUDENT ACHIEVEMENT IN SECONDARY EDUCATION. IMPLICATIONS FOR EDUCATIONAL PRACTICE |
topic | Actitud ansiedad factores rendimiento matemáticas Attitude anxiety factors performance mathematics |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/109 https://hdl.handle.net/10895/2827 |