Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics

Percepción de los estudiantes de educación básica municipalizados sobre la enseñanza de la matemática

Sepúlveda Obreque, Alejandro - Oyarzún Burgos, Carlos - Díaz-Levicoy, Danilo - Opazo Salvatierra, Margarita
Detalles Bibliográficos
2017
teaching
Mathematics
students
teachers
basic education
enseñanza
matemática
estudiantes
profesores
educación básica
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1425
https://hdl.handle.net/10895/3928
Acceso abierto
_version_ 1815178715711143936
author Sepúlveda Obreque, Alejandro
author2 Oyarzún Burgos, Carlos
Díaz-Levicoy, Danilo
Opazo Salvatierra, Margarita
author2_role author
author
author
author_facet Sepúlveda Obreque, Alejandro
Oyarzún Burgos, Carlos
Díaz-Levicoy, Danilo
Opazo Salvatierra, Margarita
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Sepúlveda Obreque, Alejandro
Oyarzún Burgos, Carlos
Díaz-Levicoy, Danilo
Opazo Salvatierra, Margarita
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:02Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-11
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article focuses in revealing student’s opinions on Mathematics teaching. In order to gather the information, a questionnaire was given to 768 students of seventh and eighth of basic education from Los Lagos (Chile). The results show that students who perceive their teachers as demanding, comprehensive and willing to dialogue, qualify in a positive way their capacity to explain the same subject on a different and interesting way. They see their teachers committed with the learning goals of different topics; they notice their genuine and systematic efforts for their students to learn; they assess positively the student‑teacher interaction since their purpose is the comprehension.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo tiene como propósito conocer la opinión de estudiantes sobre la enseñanza de la matemática. Para ello, se aplicó un cuestionario a 768 estudiantes de séptimo y octavo año de Educación Básica de dos ciudades en la región de Los Lagos (Chile). Los resultados muestran que los estudiantes perciben a sus profesores como exigentes, comprensivos y dispuestos al diálogo, y ponderan de manera positiva las capacidades de estos para explicar una misma materia de manera distinta y presentar los contenidos de forma atrayente. Además, observan que sus profesores se comprometen con el logro de los aprendizajes; advierten sus esfuerzos genuinos y sistemáticos para que los alumnos aprendan y valoran las interacciones profesor‑alumno, pues tienen como objetivo la comprensión de lo enseñado.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1425
10.22235/pe.v10i2.1425
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3928
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1425/1421
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 79-95
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 79-95
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v10i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 79-95
dc.subject.en-US.fl_str_mv teaching
Mathematics
students
teachers
basic education
dc.subject.es-ES.fl_str_mv enseñanza
matemática
estudiantes
profesores
educación básica
dc.title.none.fl_str_mv Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
Percepción de los estudiantes de educación básica municipalizados sobre la enseñanza de la matemática
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article focuses in revealing student’s opinions on Mathematics teaching. In order to gather the information, a questionnaire was given to 768 students of seventh and eighth of basic education from Los Lagos (Chile). The results show that students who perceive their teachers as demanding, comprehensive and willing to dialogue, qualify in a positive way their capacity to explain the same subject on a different and interesting way. They see their teachers committed with the learning goals of different topics; they notice their genuine and systematic efforts for their students to learn; they assess positively the student‑teacher interaction since their purpose is the comprehension.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_053b6ca87f6923478c65b7035c534750
identifier_str_mv 10.22235/pe.v10i2.1425
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3928
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
spelling Sepúlveda Obreque, AlejandroOyarzún Burgos, CarlosDíaz-Levicoy, DaniloOpazo Salvatierra, Margarita2017-10-112023-09-13T12:57:02Z2023-09-13T12:57:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/142510.22235/pe.v10i2.1425https://hdl.handle.net/10895/3928This article focuses in revealing student’s opinions on Mathematics teaching. In order to gather the information, a questionnaire was given to 768 students of seventh and eighth of basic education from Los Lagos (Chile). The results show that students who perceive their teachers as demanding, comprehensive and willing to dialogue, qualify in a positive way their capacity to explain the same subject on a different and interesting way. They see their teachers committed with the learning goals of different topics; they notice their genuine and systematic efforts for their students to learn; they assess positively the student‑teacher interaction since their purpose is the comprehension.Este artículo tiene como propósito conocer la opinión de estudiantes sobre la enseñanza de la matemática. Para ello, se aplicó un cuestionario a 768 estudiantes de séptimo y octavo año de Educación Básica de dos ciudades en la región de Los Lagos (Chile). Los resultados muestran que los estudiantes perciben a sus profesores como exigentes, comprensivos y dispuestos al diálogo, y ponderan de manera positiva las capacidades de estos para explicar una misma materia de manera distinta y presentar los contenidos de forma atrayente. Además, observan que sus profesores se comprometen con el logro de los aprendizajes; advierten sus esfuerzos genuinos y sistemáticos para que los alumnos aprendan y valoran las interacciones profesor‑alumno, pues tienen como objetivo la comprensión de lo enseñado.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1425/1421Derechos de autor 2017 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 79-95Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 79-95Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 79-951688-74681688-528710.22235/pe.v10i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayteachingMathematicsstudentsteachersbasic educationenseñanzamatemáticaestudiantesprofesoreseducación básicaPerception of municipalized elementary school students about the teaching of MathematicsPercepción de los estudiantes de educación básica municipalizados sobre la enseñanza de la matemáticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39282023-09-13 09:57:02.103oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3928Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
Sepúlveda Obreque, Alejandro
teaching
Mathematics
students
teachers
basic education
enseñanza
matemática
estudiantes
profesores
educación básica
status_str publishedVersion
title Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
title_full Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
title_fullStr Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
title_full_unstemmed Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
title_short Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
title_sort Perception of municipalized elementary school students about the teaching of Mathematics
topic teaching
Mathematics
students
teachers
basic education
enseñanza
matemática
estudiantes
profesores
educación básica
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1425
https://hdl.handle.net/10895/3928