New ways of teaching, new ways of evaluating.

Nuevas formas de enseñar, nuevas formas de evaluar.

Leymonié Sáenz, Julia
Detalles Bibliográficos
2008
educación superior
evaluación
comprensión
aprendizaje
higher education
evaluation
understanding
learning
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/710
https://hdl.handle.net/10895/3886
Acceso abierto
_version_ 1815178713651740672
author Leymonié Sáenz, Julia
author_facet Leymonié Sáenz, Julia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Leymonié Sáenz, Julia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:28Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:28Z
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article is intended to call to reflection about the ways of teaching that we are using in the university and, in consequence, the ways of evaluating in times in which the society demands from the education university graduates that may be creative, autonomous, able to take decisions and to face new and different challenges. It proposes to re-think teaching practices and their adjustment for the training of new skills for university graduates that are requested by the current society. The aim is to address the classroom evaluation as an ongoing and training process included in the situation of educational action, and where diagnosis and feedback functions are prioritized. This way of addressing evaluation is postulated as essential when intending to achieve that students may develop in-depth and long-lasting learning. Some suggestions are given in order to approach the process of ongoing assessment and to design suitable instruments.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. En este artículo se pretende invitar a la reflexión acerca de las formas que estamos empleando en la universidad para enseñar y, en consecuencia, para evaluar en momentos en que la sociedad le demanda a la educación egresados universitarios creativos, autónomos, capaces de tomar decisiones y de enfrentarse a nuevos y variados desafíos. Se plantea repensar las prácticas docentes y suadecuación a la formación de las nuevas competencias para egresados universitarios que exige la sociedad actual. El propósito es abordar la evaluación de aula como un proceso continuo y formativo, que se encuentra integrado a la situación de acción didáctica, y donde las funciones de diagnóstico y retroalimentación se encuentran jerarquizadas. Este abordaje de la evaluación se postula como imprescindible si se pretende lograr que los estudiantes desarrollen aprendizajes profundos y duraderos. Se presentan algunas sugerencias para encarar el proceso de valoración continua y diseñar instrumentos apropiados.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/710
10.22235/pe.v1i1.710
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3886
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/710/700
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 19-34
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 19-34
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v1i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 19-34
dc.subject.en-US.fl_str_mv higher education
evaluation
understanding
learning
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación superior
evaluación
comprensión
aprendizaje
dc.title.none.fl_str_mv New ways of teaching, new ways of evaluating.
Nuevas formas de enseñar, nuevas formas de evaluar.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article is intended to call to reflection about the ways of teaching that we are using in the university and, in consequence, the ways of evaluating in times in which the society demands from the education university graduates that may be creative, autonomous, able to take decisions and to face new and different challenges. It proposes to re-think teaching practices and their adjustment for the training of new skills for university graduates that are requested by the current society. The aim is to address the classroom evaluation as an ongoing and training process included in the situation of educational action, and where diagnosis and feedback functions are prioritized. This way of addressing evaluation is postulated as essential when intending to achieve that students may develop in-depth and long-lasting learning. Some suggestions are given in order to approach the process of ongoing assessment and to design suitable instruments.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_04db53061ad49af59c963e83cdb34871
identifier_str_mv 10.22235/pe.v1i1.710
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3886
publishDate 2008
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Leymonié Sáenz, Julia2008-11-302023-09-13T12:56:28Z2023-09-13T12:56:28Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71010.22235/pe.v1i1.710https://hdl.handle.net/10895/3886Abstract. This article is intended to call to reflection about the ways of teaching that we are using in the university and, in consequence, the ways of evaluating in times in which the society demands from the education university graduates that may be creative, autonomous, able to take decisions and to face new and different challenges. It proposes to re-think teaching practices and their adjustment for the training of new skills for university graduates that are requested by the current society. The aim is to address the classroom evaluation as an ongoing and training process included in the situation of educational action, and where diagnosis and feedback functions are prioritized. This way of addressing evaluation is postulated as essential when intending to achieve that students may develop in-depth and long-lasting learning. Some suggestions are given in order to approach the process of ongoing assessment and to design suitable instruments.Resumen. En este artículo se pretende invitar a la reflexión acerca de las formas que estamos empleando en la universidad para enseñar y, en consecuencia, para evaluar en momentos en que la sociedad le demanda a la educación egresados universitarios creativos, autónomos, capaces de tomar decisiones y de enfrentarse a nuevos y variados desafíos. Se plantea repensar las prácticas docentes y suadecuación a la formación de las nuevas competencias para egresados universitarios que exige la sociedad actual. El propósito es abordar la evaluación de aula como un proceso continuo y formativo, que se encuentra integrado a la situación de acción didáctica, y donde las funciones de diagnóstico y retroalimentación se encuentran jerarquizadas. Este abordaje de la evaluación se postula como imprescindible si se pretende lograr que los estudiantes desarrollen aprendizajes profundos y duraderos. Se presentan algunas sugerencias para encarar el proceso de valoración continua y diseñar instrumentos apropiados.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/710/700Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 19-34Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 19-34Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 19-341688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducación superiorevaluacióncomprensiónaprendizajehigher educationevaluationunderstandinglearningNew ways of teaching, new ways of evaluating.Nuevas formas de enseñar, nuevas formas de evaluar.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38862023-09-13 09:56:28.613oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3886Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:28LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle New ways of teaching, new ways of evaluating.
Leymonié Sáenz, Julia
educación superior
evaluación
comprensión
aprendizaje
higher education
evaluation
understanding
learning
status_str publishedVersion
title New ways of teaching, new ways of evaluating.
title_full New ways of teaching, new ways of evaluating.
title_fullStr New ways of teaching, new ways of evaluating.
title_full_unstemmed New ways of teaching, new ways of evaluating.
title_short New ways of teaching, new ways of evaluating.
title_sort New ways of teaching, new ways of evaluating.
topic educación superior
evaluación
comprensión
aprendizaje
higher education
evaluation
understanding
learning
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/710
https://hdl.handle.net/10895/3886