Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
Hacia la reforma de la educación media: temas, desafíos y propuestas.
2011 | |
democratización currículo competencias escuela comprehensiva educación de jóvenes democratization curriculum competences comprehensive schools youth education |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630
https://hdl.handle.net/10895/3846 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713813221376 |
---|---|
author | Opertti, Renato |
author_facet | Opertti, Renato |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Opertti, Renato |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:55Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:55:55Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2011-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article analyzes the key role and the relevance of secondary education in the educational systems and within the agenda of Education For All (EFA). It outlines some of the main issues and challenges with regard to access, modes and curricula on offer. Likewise and taking into account conclusions from international studies, it highlights the need of assuming new strategic directions and a change of perspective considering challenges around curriculum within a strategy of an inclusive education reform. It also points out criteria for the design of a curricular reform which considers the development of competences in upper secondary education. The document concludes by raising some key questions and outlining three proposals to contribute to encourage the discussion about processes of educational and curricular change in secondary education. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Este artículo parte de la consideración del rol clave y la relevancia de la educación media en los sistemas educativos y en la agenda de Educación para Todos. Se subrayan algunos de los principales temas y desafíos en términos de acceso, modalidades y ofertas curriculares. Tomando en cuenta conclusiones obtenidas de estudios internacionales, se destaca la necesidad de adoptar nuevas direcciones estratégicas y un cambio de perspectiva considerando a los desafíos en torno al currículo dentro de una estrategia de reforma educativa inclusiva. Asimismo, el documento plantea criterios para el diseño de una reforma curricular que considere el desarrollo de las competencias en la educación media superior. El documento concluye con algunas preguntas entendidas como claves y el esbozo de tres propuestas para contribuir a animar la discusión sobre los procesos de cambio educativo y curricular en la educación media. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630 10.22235/pe.v4i1.630 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3846 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630/629 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v4i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | democratization curriculum competences comprehensive schools youth education |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | democratización currículo competencias escuela comprehensiva educación de jóvenes |
dc.title.none.fl_str_mv | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. Hacia la reforma de la educación media: temas, desafíos y propuestas. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article analyzes the key role and the relevance of secondary education in the educational systems and within the agenda of Education For All (EFA). It outlines some of the main issues and challenges with regard to access, modes and curricula on offer. Likewise and taking into account conclusions from international studies, it highlights the need of assuming new strategic directions and a change of perspective considering challenges around curriculum within a strategy of an inclusive education reform. It also points out criteria for the design of a curricular reform which considers the development of competences in upper secondary education. The document concludes by raising some key questions and outlining three proposals to contribute to encourage the discussion about processes of educational and curricular change in secondary education. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_0242af2e9866f9ac863280ffcdcdcebc |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v4i1.630 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3846 |
publishDate | 2011 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2011 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Opertti, Renato2011-11-302023-09-13T12:55:55Z2023-09-13T12:55:55Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63010.22235/pe.v4i1.630https://hdl.handle.net/10895/3846Abstract. This article analyzes the key role and the relevance of secondary education in the educational systems and within the agenda of Education For All (EFA). It outlines some of the main issues and challenges with regard to access, modes and curricula on offer. Likewise and taking into account conclusions from international studies, it highlights the need of assuming new strategic directions and a change of perspective considering challenges around curriculum within a strategy of an inclusive education reform. It also points out criteria for the design of a curricular reform which considers the development of competences in upper secondary education. The document concludes by raising some key questions and outlining three proposals to contribute to encourage the discussion about processes of educational and curricular change in secondary education.Resumen. Este artículo parte de la consideración del rol clave y la relevancia de la educación media en los sistemas educativos y en la agenda de Educación para Todos. Se subrayan algunos de los principales temas y desafíos en términos de acceso, modalidades y ofertas curriculares. Tomando en cuenta conclusiones obtenidas de estudios internacionales, se destaca la necesidad de adoptar nuevas direcciones estratégicas y un cambio de perspectiva considerando a los desafíos en torno al currículo dentro de una estrategia de reforma educativa inclusiva. Asimismo, el documento plantea criterios para el diseño de una reforma curricular que considere el desarrollo de las competencias en la educación media superior. El documento concluye con algunas preguntas entendidas como claves y el esbozo de tres propuestas para contribuir a animar la discusión sobre los procesos de cambio educativo y curricular en la educación media.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630/629Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 11-321688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydemocratizacióncurrículocompetenciasescuela comprehensivaeducación de jóvenesdemocratizationcurriculumcompetencescomprehensive schoolsyouth educationTowards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.Hacia la reforma de la educación media: temas, desafíos y propuestas.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38462023-09-13 09:55:55.283oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3846Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:55LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. Opertti, Renato democratización currículo competencias escuela comprehensiva educación de jóvenes democratization curriculum competences comprehensive schools youth education |
status_str | publishedVersion |
title | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. |
title_full | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. |
title_fullStr | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. |
title_full_unstemmed | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. |
title_short | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. |
title_sort | Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals. |
topic | democratización currículo competencias escuela comprehensiva educación de jóvenes democratization curriculum competences comprehensive schools youth education |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630 https://hdl.handle.net/10895/3846 |