Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.

Hacia la reforma de la educación media: temas, desafíos y propuestas.

Opertti, Renato
Detalles Bibliográficos
2011
democratización
currículo
competencias
escuela comprehensiva
educación de jóvenes
democratization
curriculum
competences
comprehensive schools
youth education
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630
https://hdl.handle.net/10895/3846
Acceso abierto
_version_ 1815178713813221376
author Opertti, Renato
author_facet Opertti, Renato
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Opertti, Renato
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:55Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:55Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article analyzes the key role and the relevance of secondary education in the educational systems and within the agenda of Education For All (EFA). It outlines some of the main issues and challenges with regard to access, modes and curricula on offer. Likewise and taking into account conclusions from international studies, it highlights the need of assuming new strategic directions and a change of perspective considering challenges around curriculum within a strategy of an inclusive education reform. It also points out criteria for the design of a curricular reform which considers the development of competences in upper secondary education. The document concludes by raising some key questions and outlining three proposals to contribute to encourage the discussion about processes of educational and curricular change in secondary education.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Este artículo parte de la consideración del rol clave y la relevancia de la educación media en los sistemas educativos y en la agenda de Educación para Todos. Se subrayan algunos de los principales temas y desafíos en términos de acceso, modalidades y ofertas curriculares. Tomando en cuenta conclusiones obtenidas de estudios internacionales, se destaca la necesidad de adoptar nuevas direcciones estratégicas y un cambio de perspectiva considerando a los desafíos en torno al currículo dentro de una estrategia de reforma educativa inclusiva. Asimismo, el documento plantea criterios para el diseño de una reforma curricular que considere el desarrollo de las competencias en la educación media superior. El documento concluye con algunas preguntas entendidas como claves y el esbozo de tres propuestas para contribuir a animar la discusión sobre los procesos de cambio educativo y curricular en la educación media.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630
10.22235/pe.v4i1.630
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3846
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630/629
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v4i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32
dc.subject.en-US.fl_str_mv democratization
curriculum
competences
comprehensive schools
youth education
dc.subject.es-ES.fl_str_mv democratización
currículo
competencias
escuela comprehensiva
educación de jóvenes
dc.title.none.fl_str_mv Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
Hacia la reforma de la educación media: temas, desafíos y propuestas.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article analyzes the key role and the relevance of secondary education in the educational systems and within the agenda of Education For All (EFA). It outlines some of the main issues and challenges with regard to access, modes and curricula on offer. Likewise and taking into account conclusions from international studies, it highlights the need of assuming new strategic directions and a change of perspective considering challenges around curriculum within a strategy of an inclusive education reform. It also points out criteria for the design of a curricular reform which considers the development of competences in upper secondary education. The document concludes by raising some key questions and outlining three proposals to contribute to encourage the discussion about processes of educational and curricular change in secondary education.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_0242af2e9866f9ac863280ffcdcdcebc
identifier_str_mv 10.22235/pe.v4i1.630
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3846
publishDate 2011
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2011 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Opertti, Renato2011-11-302023-09-13T12:55:55Z2023-09-13T12:55:55Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/63010.22235/pe.v4i1.630https://hdl.handle.net/10895/3846Abstract. This article analyzes the key role and the relevance of secondary education in the educational systems and within the agenda of Education For All (EFA). It outlines some of the main issues and challenges with regard to access, modes and curricula on offer. Likewise and taking into account conclusions from international studies, it highlights the need of assuming new strategic directions and a change of perspective considering challenges around curriculum within a strategy of an inclusive education reform. It also points out criteria for the design of a curricular reform which considers the development of competences in upper secondary education. The document concludes by raising some key questions and outlining three proposals to contribute to encourage the discussion about processes of educational and curricular change in secondary education.Resumen. Este artículo parte de la consideración del rol clave y la relevancia de la educación media en los sistemas educativos y en la agenda de Educación para Todos. Se subrayan algunos de los principales temas y desafíos en términos de acceso, modalidades y ofertas curriculares. Tomando en cuenta conclusiones obtenidas de estudios internacionales, se destaca la necesidad de adoptar nuevas direcciones estratégicas y un cambio de perspectiva considerando a los desafíos en torno al currículo dentro de una estrategia de reforma educativa inclusiva. Asimismo, el documento plantea criterios para el diseño de una reforma curricular que considere el desarrollo de las competencias en la educación media superior. El documento concluye con algunas preguntas entendidas como claves y el esbozo de tres propuestas para contribuir a animar la discusión sobre los procesos de cambio educativo y curricular en la educación media.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630/629Derechos de autor 2011 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 4 No. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32Páginas de Educación; Vol. 4 Núm. 1 (2011): Páginas de Educación; 11-32Páginas de Educación ; Vol. 4 N.º 1 (2011): Páginas de Educación; 11-321688-74681688-528710.22235/pe.v4i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydemocratizacióncurrículocompetenciasescuela comprehensivaeducación de jóvenesdemocratizationcurriculumcompetencescomprehensive schoolsyouth educationTowards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.Hacia la reforma de la educación media: temas, desafíos y propuestas.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38462023-09-13 09:55:55.283oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3846Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:55LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
Opertti, Renato
democratización
currículo
competencias
escuela comprehensiva
educación de jóvenes
democratization
curriculum
competences
comprehensive schools
youth education
status_str publishedVersion
title Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
title_full Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
title_fullStr Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
title_full_unstemmed Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
title_short Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
title_sort Towards Secondary Education reform: issues, challenges and proposals.
topic democratización
currículo
competencias
escuela comprehensiva
educación de jóvenes
democratization
curriculum
competences
comprehensive schools
youth education
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/630
https://hdl.handle.net/10895/3846