Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?

¿Qué matemática se enseña en aulas de sexto año de Primaria en escuelas de Latinoamérica?

Picaroni, Beatriz - Loureiro, Graciela
Detalles Bibliográficos
2010
enseñanza
primaria
matemática
latinoamérica
teaching
elementary school
mathematics
latin America
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657
https://hdl.handle.net/10895/3860
Acceso abierto
_version_ 1815178712620990464
author Picaroni, Beatriz
author2 Loureiro, Graciela
author2_role author
author_facet Picaroni, Beatriz
Loureiro, Graciela
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Picaroni, Beatriz
Loureiro, Graciela
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:02Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article describes the main characteristics of math teaching used by 160 Latin-American teachers working with students in the last grade of elementary school in 2008. Mainly, the starting point is the analysis of more than 2500 photographs of activities proposed to evaluate children’ performance in the subject and is complemented with information gathered in some interviews made in depth by teachers. The authors study in depth didactic approaches and conceptions that guide the education provided by teachers and account for the existence of an important gap between said approaches and the needs for mathematical education in the current world.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. En este artículo se describen las características principales de la enseñanza de la matemática desarrollada por 160 maestros latinoamericanos trabajando con alumnos del último año de la escolaridad primaria en 2008. Fundamentalmente, se parte del análisis de más de 2500 registros fotográficos de actividades propuestas para evaluar el desempeño de los niños en la disciplina y se complementa con información recabada en algunas de las entrevistas en profundidad realizadas a los docentes. Las autoras profundizan en los enfoques y concepciones didácticos que orientan la enseñanza impartida por los docentes y dan cuenta sobre la existencia de una brecha importante entre dichos enfoques y las necesidades de la educación matemática en el mundo actual.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657
10.22235/pe.v3i1.657
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3860
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657/658
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v3i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60
dc.subject.en-US.fl_str_mv teaching
elementary school
mathematics
latin America
dc.subject.es-ES.fl_str_mv enseñanza
primaria
matemática
latinoamérica
dc.title.none.fl_str_mv Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
¿Qué matemática se enseña en aulas de sexto año de Primaria en escuelas de Latinoamérica?
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article describes the main characteristics of math teaching used by 160 Latin-American teachers working with students in the last grade of elementary school in 2008. Mainly, the starting point is the analysis of more than 2500 photographs of activities proposed to evaluate children’ performance in the subject and is complemented with information gathered in some interviews made in depth by teachers. The authors study in depth didactic approaches and conceptions that guide the education provided by teachers and account for the existence of an important gap between said approaches and the needs for mathematical education in the current world.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_00fa1e8998b17ee5b19b0b2a53782a5f
identifier_str_mv 10.22235/pe.v3i1.657
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3860
publishDate 2010
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Picaroni, BeatrizLoureiro, Graciela2010-11-302023-09-13T12:56:02Z2023-09-13T12:56:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/65710.22235/pe.v3i1.657https://hdl.handle.net/10895/3860Abstract. This article describes the main characteristics of math teaching used by 160 Latin-American teachers working with students in the last grade of elementary school in 2008. Mainly, the starting point is the analysis of more than 2500 photographs of activities proposed to evaluate children’ performance in the subject and is complemented with information gathered in some interviews made in depth by teachers. The authors study in depth didactic approaches and conceptions that guide the education provided by teachers and account for the existence of an important gap between said approaches and the needs for mathematical education in the current world.Resumen. En este artículo se describen las características principales de la enseñanza de la matemática desarrollada por 160 maestros latinoamericanos trabajando con alumnos del último año de la escolaridad primaria en 2008. Fundamentalmente, se parte del análisis de más de 2500 registros fotográficos de actividades propuestas para evaluar el desempeño de los niños en la disciplina y se complementa con información recabada en algunas de las entrevistas en profundidad realizadas a los docentes. Las autoras profundizan en los enfoques y concepciones didácticos que orientan la enseñanza impartida por los docentes y dan cuenta sobre la existencia de una brecha importante entre dichos enfoques y las necesidades de la educación matemática en el mundo actual.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657/658Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 29-601688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayenseñanzaprimariamatemáticalatinoaméricateachingelementary schoolmathematicslatin AmericaWhich mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?¿Qué matemática se enseña en aulas de sexto año de Primaria en escuelas de Latinoamérica?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38602023-09-13 09:56:02.794oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3860Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
Picaroni, Beatriz
enseñanza
primaria
matemática
latinoamérica
teaching
elementary school
mathematics
latin America
status_str publishedVersion
title Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
title_full Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
title_fullStr Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
title_full_unstemmed Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
title_short Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
title_sort Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
topic enseñanza
primaria
matemática
latinoamérica
teaching
elementary school
mathematics
latin America
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657
https://hdl.handle.net/10895/3860