Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?
¿Qué matemática se enseña en aulas de sexto año de Primaria en escuelas de Latinoamérica?
2010 | |
enseñanza primaria matemática latinoamérica teaching elementary school mathematics latin America |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657
https://hdl.handle.net/10895/3860 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712620990464 |
---|---|
author | Picaroni, Beatriz |
author2 | Loureiro, Graciela |
author2_role | author |
author_facet | Picaroni, Beatriz Loureiro, Graciela |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Picaroni, Beatriz Loureiro, Graciela |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:02Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:02Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2010-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article describes the main characteristics of math teaching used by 160 Latin-American teachers working with students in the last grade of elementary school in 2008. Mainly, the starting point is the analysis of more than 2500 photographs of activities proposed to evaluate children’ performance in the subject and is complemented with information gathered in some interviews made in depth by teachers. The authors study in depth didactic approaches and conceptions that guide the education provided by teachers and account for the existence of an important gap between said approaches and the needs for mathematical education in the current world. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. En este artículo se describen las características principales de la enseñanza de la matemática desarrollada por 160 maestros latinoamericanos trabajando con alumnos del último año de la escolaridad primaria en 2008. Fundamentalmente, se parte del análisis de más de 2500 registros fotográficos de actividades propuestas para evaluar el desempeño de los niños en la disciplina y se complementa con información recabada en algunas de las entrevistas en profundidad realizadas a los docentes. Las autoras profundizan en los enfoques y concepciones didácticos que orientan la enseñanza impartida por los docentes y dan cuenta sobre la existencia de una brecha importante entre dichos enfoques y las necesidades de la educación matemática en el mundo actual. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657 10.22235/pe.v3i1.657 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3860 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657/658 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2010 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v3i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | teaching elementary school mathematics latin America |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | enseñanza primaria matemática latinoamérica |
dc.title.none.fl_str_mv | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? ¿Qué matemática se enseña en aulas de sexto año de Primaria en escuelas de Latinoamérica? |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article describes the main characteristics of math teaching used by 160 Latin-American teachers working with students in the last grade of elementary school in 2008. Mainly, the starting point is the analysis of more than 2500 photographs of activities proposed to evaluate children’ performance in the subject and is complemented with information gathered in some interviews made in depth by teachers. The authors study in depth didactic approaches and conceptions that guide the education provided by teachers and account for the existence of an important gap between said approaches and the needs for mathematical education in the current world. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_00fa1e8998b17ee5b19b0b2a53782a5f |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v3i1.657 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3860 |
publishDate | 2010 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2010 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Picaroni, BeatrizLoureiro, Graciela2010-11-302023-09-13T12:56:02Z2023-09-13T12:56:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/65710.22235/pe.v3i1.657https://hdl.handle.net/10895/3860Abstract. This article describes the main characteristics of math teaching used by 160 Latin-American teachers working with students in the last grade of elementary school in 2008. Mainly, the starting point is the analysis of more than 2500 photographs of activities proposed to evaluate children’ performance in the subject and is complemented with information gathered in some interviews made in depth by teachers. The authors study in depth didactic approaches and conceptions that guide the education provided by teachers and account for the existence of an important gap between said approaches and the needs for mathematical education in the current world.Resumen. En este artículo se describen las características principales de la enseñanza de la matemática desarrollada por 160 maestros latinoamericanos trabajando con alumnos del último año de la escolaridad primaria en 2008. Fundamentalmente, se parte del análisis de más de 2500 registros fotográficos de actividades propuestas para evaluar el desempeño de los niños en la disciplina y se complementa con información recabada en algunas de las entrevistas en profundidad realizadas a los docentes. Las autoras profundizan en los enfoques y concepciones didácticos que orientan la enseñanza impartida por los docentes y dan cuenta sobre la existencia de una brecha importante entre dichos enfoques y las necesidades de la educación matemática en el mundo actual.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657/658Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 29-60Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 29-601688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayenseñanzaprimariamatemáticalatinoaméricateachingelementary schoolmathematicslatin AmericaWhich mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America?¿Qué matemática se enseña en aulas de sexto año de Primaria en escuelas de Latinoamérica?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38602023-09-13 09:56:02.794oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3860Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? Picaroni, Beatriz enseñanza primaria matemática latinoamérica teaching elementary school mathematics latin America |
status_str | publishedVersion |
title | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? |
title_full | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? |
title_fullStr | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? |
title_full_unstemmed | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? |
title_short | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? |
title_sort | Which mathematics is taught in classrooms of sixth grade in elementary schools in Latin America? |
topic | enseñanza primaria matemática latinoamérica teaching elementary school mathematics latin America |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/657 https://hdl.handle.net/10895/3860 |