Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science

Competencia mediática organizacional: Una revisión sistemática de literatura científica en Web of Science

García Montero, Ana Carine - Aguaded, Ignacio - Ferrés, Joan
Detalles Bibliográficos
2017
organizational media competence
media competence
social media competence
social media and organizations
systematic review of scientific literature
Web of Science
competencia mediática organizacional
competencia mediática
medios sociales y organizacionales
revisión sistemática de literatura científica
Web of Science
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1497
https://hdl.handle.net/10895/3490
Acceso abierto
_version_ 1815178701487210496
author García Montero, Ana Carine
author2 Aguaded, Ignacio
Ferrés, Joan
author2_role author
author
author_facet García Montero, Ana Carine
Aguaded, Ignacio
Ferrés, Joan
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv García Montero, Ana Carine
Aguaded, Ignacio
Ferrés, Joan
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:38Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:38Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-10
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article analyses the results of a systematic review of scientific literature, carried out in the ISI WOS database, with the objective of answering two questions: Do scientific articles of impact on media competence include the organizational dimension? And, if they do, in what ways does the organizational dimension gain evidence? The search was performed between 2007 and 2017, from the descriptor “media* competenc*”, refined by “organization*”. From a total of 169 articles, and after applying some inclusion and exclusion criteria, it resulted in a corpus of three articles of impact. This shows that the fields of communication and education do not consider the organizational aspect in the development of media competence and that the selected articles of other areas focus only on competences for the use of social media. It is concluded that there is a broad path to develop researches that considers the organizational dimension in the development of media competence.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo analiza el resultado de una revisión sistemática de literatura científica, realizada en la base de datos ISI WOS, con el objetivo de responder a dos preguntas: ¿Los artículos científicos de impacto sobre competencia mediática incluyen la dimensión organizacional? Y, si lo hacen, ¿desde qué aspectos se pone en evidencia la dimensión organizacional? La búsqueda fue realizada entre los años 2007-2017, a partir del descriptor “media* competenc*”, refinada por “organization*”. De un total de 169 artículos, y tras aplicar algunos criterios de inclusión y exclusión, resultó en un corpus de tres artículos de impacto. Esto muestra que en los campos de la comunicación y de la educación no se considera el aspecto organizacional en el desarrollo de la competencia mediática y que los artículos seleccionados en otros campos solo se centran en competencias para el uso de medios sociales. Se concluye que existe un camino amplio para desarrollar investigaciones que consideren la dimensión organizacional en el desarrollo de la competencia mediática.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1497
10.22235/d.v0i27.1497
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3490
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1497/1531
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 27 (2017): Dixit; 74-87
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 27 (2017): Dixit; 74-87
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i27
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 27 (2017): Dixit; 74-87
dc.subject.en-US.fl_str_mv organizational media competence
media competence
social media competence
social media and organizations
systematic review of scientific literature
Web of Science
dc.subject.es-ES.fl_str_mv competencia mediática organizacional
competencia mediática
medios sociales y organizacionales
revisión sistemática de literatura científica
Web of Science
dc.title.none.fl_str_mv Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
Competencia mediática organizacional: Una revisión sistemática de literatura científica en Web of Science
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article analyses the results of a systematic review of scientific literature, carried out in the ISI WOS database, with the objective of answering two questions: Do scientific articles of impact on media competence include the organizational dimension? And, if they do, in what ways does the organizational dimension gain evidence? The search was performed between 2007 and 2017, from the descriptor “media* competenc*”, refined by “organization*”. From a total of 169 articles, and after applying some inclusion and exclusion criteria, it resulted in a corpus of three articles of impact. This shows that the fields of communication and education do not consider the organizational aspect in the development of media competence and that the selected articles of other areas focus only on competences for the use of social media. It is concluded that there is a broad path to develop researches that considers the organizational dimension in the development of media competence.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_00e2541d6341385dfeb40860aa26c246
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i27.1497
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3490
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling García Montero, Ana CarineAguaded, IgnacioFerrés, Joan2017-11-102023-09-12T19:14:38Z2023-09-12T19:14:38Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/149710.22235/d.v0i27.1497https://hdl.handle.net/10895/3490This article analyses the results of a systematic review of scientific literature, carried out in the ISI WOS database, with the objective of answering two questions: Do scientific articles of impact on media competence include the organizational dimension? And, if they do, in what ways does the organizational dimension gain evidence? The search was performed between 2007 and 2017, from the descriptor “media* competenc*”, refined by “organization*”. From a total of 169 articles, and after applying some inclusion and exclusion criteria, it resulted in a corpus of three articles of impact. This shows that the fields of communication and education do not consider the organizational aspect in the development of media competence and that the selected articles of other areas focus only on competences for the use of social media. It is concluded that there is a broad path to develop researches that considers the organizational dimension in the development of media competence.Este artículo analiza el resultado de una revisión sistemática de literatura científica, realizada en la base de datos ISI WOS, con el objetivo de responder a dos preguntas: ¿Los artículos científicos de impacto sobre competencia mediática incluyen la dimensión organizacional? Y, si lo hacen, ¿desde qué aspectos se pone en evidencia la dimensión organizacional? La búsqueda fue realizada entre los años 2007-2017, a partir del descriptor “media* competenc*”, refinada por “organization*”. De un total de 169 artículos, y tras aplicar algunos criterios de inclusión y exclusión, resultó en un corpus de tres artículos de impacto. Esto muestra que en los campos de la comunicación y de la educación no se considera el aspecto organizacional en el desarrollo de la competencia mediática y que los artículos seleccionados en otros campos solo se centran en competencias para el uso de medios sociales. Se concluye que existe un camino amplio para desarrollar investigaciones que consideren la dimensión organizacional en el desarrollo de la competencia mediática.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1497/1531Dixit; No. 27 (2017): Dixit; 74-87Dixit; Núm. 27 (2017): Dixit; 74-87Dixit; N.º 27 (2017): Dixit; 74-870797-36911688-349710.22235/d.v0i27reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayorganizational media competencemedia competencesocial media competencesocial media and organizationssystematic review of scientific literatureWeb of Sciencecompetencia mediática organizacionalcompetencia mediáticamedios sociales y organizacionalesrevisión sistemática de literatura científicaWeb of ScienceOrganizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of ScienceCompetencia mediática organizacional: Una revisión sistemática de literatura científica en Web of Scienceinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/34902023-09-12 16:14:38.516oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3490Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:38LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
García Montero, Ana Carine
organizational media competence
media competence
social media competence
social media and organizations
systematic review of scientific literature
Web of Science
competencia mediática organizacional
competencia mediática
medios sociales y organizacionales
revisión sistemática de literatura científica
Web of Science
status_str publishedVersion
title Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
title_full Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
title_fullStr Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
title_full_unstemmed Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
title_short Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
title_sort Organizational Media Competence: A Systematic Review of Scientific Literature in Web of Science
topic organizational media competence
media competence
social media competence
social media and organizations
systematic review of scientific literature
Web of Science
competencia mediática organizacional
competencia mediática
medios sociales y organizacionales
revisión sistemática de literatura científica
Web of Science
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1497
https://hdl.handle.net/10895/3490