YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY

Los jóvenes y las comunidades virtuales. Nuevas maneras de aprendizaje y de participación social en la sociedad digital

Rivera-Vargas, Pablo - Miño-Puigcercós, Raquel
Detalles Bibliográficos
2018
virtual communities
youth
sociocultural learning
ethnography
comunidades virtuales
juventud
aprendizaje sociocultural
etnografía
Inglés
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1554
https://hdl.handle.net/10895/3937
Acceso abierto
_version_ 1815178716416835584
author Rivera-Vargas, Pablo
author2 Miño-Puigcercós, Raquel
author2_role author
author_facet Rivera-Vargas, Pablo
Miño-Puigcercós, Raquel
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Rivera-Vargas, Pablo
Miño-Puigcercós, Raquel
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:04Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:04Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv This paper is based on a research project developed in Spain, where we explored how and what young people learn in virtual communities. Although the term virtual community has been broadly used to approach online social interactions, it has generated several academic debates. Nevertheless, it is a useful term to define a social network made up mostly of young people who share an interest and choose to interact online with others to discuss, exchange, show their creations to the world, and promote certain values. As researchers on Sociology and Education, we find this phenomenon especially intriguing. We wonder why young people engage in virtual communities, why they should spend so much time interacting with others online and what benefits they consider they have. Our hypothesis is that it has to do with a shared sense of belonging to a community and the possibilities young people find to create opportunities to learn with and from each other. The results of this article are based on the analysis of seven case studies conducted in virtual communities, and they address two main questions: what leads young people to participate in virtual communities and how is learning and social participation promoted through virtual communities.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El presente trabajo está basado en un proyecto de investigación llevado a cabo en España, donde exploramos cómo y cuándo los jóvenes aprenden en comunidades virtuales. Aunque el término «comunidad virtual» se ha utilizado ampliamente para abordar interacciones sociales en línea, ha generado varios debates académicos. Sin embargo, es un término útil para definir una red social constituida mayormente por jóvenes que comparten intereses y eligen interactuar en línea con otros para discutir, intercambiar, mostrar sus creaciones con el mundo y promover ciertos valores. Como investigadores de Sociología y Educación, consideramos este fenómeno particularmente intrigante. Nos preguntamos por qué los jóvenes se involucran con las comunidades virtuales, por qué pasan tanto tiempo interactuando con otros en línea y qué beneficios consideran que tiene. Nuestra hipótesis es que guarda relación con un sentido de pertenencia a una comunidad y con las posibilidades que los jóvenes encuentran para crear oportunidades para aprender con otros y de ellos. Los resultados del presente artículo tienen base en el análisis de siete casos de estudio llevados a cabo en comunidades virtuales y pretenden contestar dos preguntas principales: ¿qué lleva a los jóvenes a participar en las comunidades virtuales? y ¿cómo se promueven el aprendizaje y la participación social a través de las comunidades virtuales?
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1554
10.22235/pe.v11i1.1554
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3937
dc.language.iso.none.fl_str_mv eng
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1554/1538
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 No. 1 (2018): Páginas de Educación; 67 - 82
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 1 (2018): Páginas de Educación; 67 - 82
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v11i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 1 (2018): Páginas de Educación; 67 - 82
dc.subject.en-US.fl_str_mv virtual communities
youth
sociocultural learning
ethnography
dc.subject.es-ES.fl_str_mv comunidades virtuales
juventud
aprendizaje sociocultural
etnografía
dc.title.none.fl_str_mv YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
Los jóvenes y las comunidades virtuales. Nuevas maneras de aprendizaje y de participación social en la sociedad digital
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This paper is based on a research project developed in Spain, where we explored how and what young people learn in virtual communities. Although the term virtual community has been broadly used to approach online social interactions, it has generated several academic debates. Nevertheless, it is a useful term to define a social network made up mostly of young people who share an interest and choose to interact online with others to discuss, exchange, show their creations to the world, and promote certain values. As researchers on Sociology and Education, we find this phenomenon especially intriguing. We wonder why young people engage in virtual communities, why they should spend so much time interacting with others online and what benefits they consider they have. Our hypothesis is that it has to do with a shared sense of belonging to a community and the possibilities young people find to create opportunities to learn with and from each other. The results of this article are based on the analysis of seven case studies conducted in virtual communities, and they address two main questions: what leads young people to participate in virtual communities and how is learning and social participation promoted through virtual communities.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_00295c55845e168d1cc8314dd7d4fdf6
identifier_str_mv 10.22235/pe.v11i1.1554
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language eng
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3937
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Páginas de Educación
spelling Rivera-Vargas, PabloMiño-Puigcercós, Raquel2018-04-042023-09-13T12:57:04Z2023-09-13T12:57:04Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/155410.22235/pe.v11i1.1554https://hdl.handle.net/10895/3937This paper is based on a research project developed in Spain, where we explored how and what young people learn in virtual communities. Although the term virtual community has been broadly used to approach online social interactions, it has generated several academic debates. Nevertheless, it is a useful term to define a social network made up mostly of young people who share an interest and choose to interact online with others to discuss, exchange, show their creations to the world, and promote certain values. As researchers on Sociology and Education, we find this phenomenon especially intriguing. We wonder why young people engage in virtual communities, why they should spend so much time interacting with others online and what benefits they consider they have. Our hypothesis is that it has to do with a shared sense of belonging to a community and the possibilities young people find to create opportunities to learn with and from each other. The results of this article are based on the analysis of seven case studies conducted in virtual communities, and they address two main questions: what leads young people to participate in virtual communities and how is learning and social participation promoted through virtual communities.El presente trabajo está basado en un proyecto de investigación llevado a cabo en España, donde exploramos cómo y cuándo los jóvenes aprenden en comunidades virtuales. Aunque el término «comunidad virtual» se ha utilizado ampliamente para abordar interacciones sociales en línea, ha generado varios debates académicos. Sin embargo, es un término útil para definir una red social constituida mayormente por jóvenes que comparten intereses y eligen interactuar en línea con otros para discutir, intercambiar, mostrar sus creaciones con el mundo y promover ciertos valores. Como investigadores de Sociología y Educación, consideramos este fenómeno particularmente intrigante. Nos preguntamos por qué los jóvenes se involucran con las comunidades virtuales, por qué pasan tanto tiempo interactuando con otros en línea y qué beneficios consideran que tiene. Nuestra hipótesis es que guarda relación con un sentido de pertenencia a una comunidad y con las posibilidades que los jóvenes encuentran para crear oportunidades para aprender con otros y de ellos. Los resultados del presente artículo tienen base en el análisis de siete casos de estudio llevados a cabo en comunidades virtuales y pretenden contestar dos preguntas principales: ¿qué lleva a los jóvenes a participar en las comunidades virtuales? y ¿cómo se promueven el aprendizaje y la participación social a través de las comunidades virtuales?application/pdfengUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1554/1538Derechos de autor 2018 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 11 No. 1 (2018): Páginas de Educación; 67 - 82Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 1 (2018): Páginas de Educación; 67 - 82Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 1 (2018): Páginas de Educación; 67 - 821688-74681688-528710.22235/pe.v11i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayvirtual communitiesyouthsociocultural learningethnographycomunidades virtualesjuventudaprendizaje socioculturaletnografíaYOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETYLos jóvenes y las comunidades virtuales. Nuevas maneras de aprendizaje y de participación social en la sociedad digitalinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39372023-09-13 09:57:04.934oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3937Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:04LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
Rivera-Vargas, Pablo
virtual communities
youth
sociocultural learning
ethnography
comunidades virtuales
juventud
aprendizaje sociocultural
etnografía
status_str publishedVersion
title YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
title_full YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
title_fullStr YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
title_full_unstemmed YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
title_short YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
title_sort YOUNG PEOPLE AND VIRTUAL COMMUNITIES. NEW WAYS OF LEARNING AND OF SOCIAL PARTICIPATION IN THE DIGITAL SOCIETY
topic virtual communities
youth
sociocultural learning
ethnography
comunidades virtuales
juventud
aprendizaje sociocultural
etnografía
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1554
https://hdl.handle.net/10895/3937