Vehículo autónomo eléctrico : introducción en la sociedad uruguaya

Olano Schüsselin, Darling Liliana

Supervisor(es): Kreimerman, Roberto

Resumen:

Este proyecto de investigación pretende determinar las condiciones necesarias para gestionar la Introducción en la sociedad uruguaya del Vehículo Autónomo Eléctrico en forma exitosa. Para el alcance de este trabajo, estamos dando por establecido que el Vehículo Autónomo siempre es eléctrico. Cuando nos referimos a un VA corresponde a lo que la NHTSA denomina vehículos de “alta automatización” el vehículo puede realizar todas las tareas del manejo y monitorear el entorno de manejo en ciertas circunstancias (en las que el pasajero no debe tener ninguna intervención) y de “automatización completa” el vehículo puede realizar todas las tareas del manejo y monitorizar el entorno de manejo en todas las circunstancias (el pasajero no debe involucrarse en la conducción). Además, si mencionamos el Vehículo Autónomo (VA) estamos indicando que es el automóvil autónomo, eléctrico y terrestre, con las condiciones de funcionamiento utilizando georreferenciación, IA, tecnología 5G. Se han estudiado los desafíos que se presentan en cuanto a aceptación por la sociedad uruguaya basado en seguridad y confiabilidad. Especialmente se ha considerado un subconjunto de la sociedad uruguaya, conformado por personas que sufren limitaciones en el uso de un vehículo común por sufrir discapacidad total o parcial, relacionada con sus miembros inferiores (población objetivo). La importancia creciente al comienzo del siglo XXI de los factores ambientales y ecológicos, que alimenta el auge de los negocios verdes, ha hecho desarrollarse una versión actualizada del método de análisis PEST, denominada STEER para el análisis sistemático de factores Socioculturales, Tecnológicos, Económicos, Ecológicos y Regulatorios, que es la que se ha utilizado para el presente proyecto. El trabajo presenta una serie de conclusiones como requisitos para una implementación exitosa, entre las que cabe destacar: “Se debe establecer un marco de cooperación entre los actores involucrados, para definiciones necesarias en la gestión de la innovación“, mediante la conformación de una Comisión multidisciplinaria de estudio. Se debe introducir, difundir, educar sobre los distintos aspectos y beneficios del VA y su introducción en Uruguay”, mediante la implementación de propuesta de difusión y capacitación.


This research project aims to determine the necessary conditions to successfully manage the Introduction of the Electric Autonomous Vehicle into Uruguayan society. For the scope of this work, we are assuming that the Autonomous Vehicle is always electric. When we refer to an VA it corresponds to what the NHTSA calls “highly automated” vehicles, the vehicle can perform all driving tasks and monitor the driving environment in certain circumstances (in which the passenger must not have any intervention) and with “full automation” the vehicle can perform all driving tasks and monitor the driving environment in all circumstances (passenger should not be involved in driving). In addition, if we mention the Autonomous Vehicle (VA) we are indicating that it is the autonomous, electric, and terrestrial car, with the operating conditions using georeferencing, AI, 5G technology. The challenges that arise in terms of acceptance by Uruguayan society based on security and reliability have been studied. Especially, a subset of Uruguayan society has been considered, made up of people who suffer limitations in the use of a common vehicle due to suffering total or partial disability, related to their lower limbs (target population). The growing importance at the beginning of the 21st century of environmental and ecological factors, which fuels the rise of green businesses, has led to the development of an updated version of the PEST analysis method, called STEER for the systematic analysis of Sociocultural, Technological, Economic, Ecological and Regulatory, which is the one used for this project. The work presents a series of conclusions as requirements for a successful implementation, among which it is worth highlighting: ✓ “A framework of cooperation must be established between the actors involved, for necessary definitions in the management of innovation,” through the formation of a multidisciplinary study commission. ✓ It must be introduced, disseminated, educated about the different aspects and benefits of the VA and its introduction in Uruguay,” through the implementation of a dissemination and training proposal. In addition, the possibility of future work has been raised in chapter 8 Annexes, by referring to the components of a VA, as well as a description of its operation.


Detalles Bibliográficos
2023
Autónomo
Vehículo
Eléctrico
Logística
Regulación
Cargadores
Innovación
Discapacidad
Social
Promoción
Español
Universidad de la República
COLIBRI
https://hdl.handle.net/20.500.12008/43861
Acceso abierto
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This research project aims to determine the necessary conditions to successfully manage the Introduction of the Electric Autonomous Vehicle into Uruguayan society. For the scope of this work, we are assuming that the Autonomous Vehicle is always electric. When we refer to an VA it corresponds to what the NHTSA calls “highly automated” vehicles, the vehicle can perform all driving tasks and monitor the driving environment in certain circumstances (in which the passenger must not have any intervention) and with “full automation” the vehicle can perform all driving tasks and monitor the driving environment in all circumstances (passenger should not be involved in driving). In addition, if we mention the Autonomous Vehicle (VA) we are indicating that it is the autonomous, electric, and terrestrial car, with the operating conditions using georeferencing, AI, 5G technology. The challenges that arise in terms of acceptance by Uruguayan society based on security and reliability have been studied. Especially, a subset of Uruguayan society has been considered, made up of people who suffer limitations in the use of a common vehicle due to suffering total or partial disability, related to their lower limbs (target population). The growing importance at the beginning of the 21st century of environmental and ecological factors, which fuels the rise of green businesses, has led to the development of an updated version of the PEST analysis method, called STEER for the systematic analysis of Sociocultural, Technological, Economic, Ecological and Regulatory, which is the one used for this project. The work presents a series of conclusions as requirements for a successful implementation, among which it is worth highlighting: ✓ “A framework of cooperation must be established between the actors involved, for necessary definitions in the management of innovation,” through the formation of a multidisciplinary study commission. ✓ It must be introduced, disseminated, educated about the different aspects and benefits of the VA and its introduction in Uruguay,” through the implementation of a dissemination and training proposal. In addition, the possibility of future work has been raised in chapter 8 Annexes, by referring to the components of a VA, as well as a description of its operation.
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Cuando nos referimos a un VA corresponde a lo que la NHTSA denomina vehículos de “alta automatización” el vehículo puede realizar todas las tareas del manejo y monitorear el entorno de manejo en ciertas circunstancias (en las que el pasajero no debe tener ninguna intervención) y de “automatización completa” el vehículo puede realizar todas las tareas del manejo y monitorizar el entorno de manejo en todas las circunstancias (el pasajero no debe involucrarse en la conducción). Además, si mencionamos el Vehículo Autónomo (VA) estamos indicando que es el automóvil autónomo, eléctrico y terrestre, con las condiciones de funcionamiento utilizando georreferenciación, IA, tecnología 5G. Se han estudiado los desafíos que se presentan en cuanto a aceptación por la sociedad uruguaya basado en seguridad y confiabilidad. Especialmente se ha considerado un subconjunto de la sociedad uruguaya, conformado por personas que sufren limitaciones en el uso de un vehículo común por sufrir discapacidad total o parcial, relacionada con sus miembros inferiores (población objetivo). La importancia creciente al comienzo del siglo XXI de los factores ambientales y ecológicos, que alimenta el auge de los negocios verdes, ha hecho desarrollarse una versión actualizada del método de análisis PEST, denominada STEER para el análisis sistemático de factores Socioculturales, Tecnológicos, Económicos, Ecológicos y Regulatorios, que es la que se ha utilizado para el presente proyecto. El trabajo presenta una serie de conclusiones como requisitos para una implementación exitosa, entre las que cabe destacar: “Se debe establecer un marco de cooperación entre los actores involucrados, para definiciones necesarias en la gestión de la innovación“, mediante la conformación de una Comisión multidisciplinaria de estudio. Se debe introducir, difundir, educar sobre los distintos aspectos y beneficios del VA y su introducción en Uruguay”, mediante la implementación de propuesta de difusión y capacitación.This research project aims to determine the necessary conditions to successfully manage the Introduction of the Electric Autonomous Vehicle into Uruguayan society. For the scope of this work, we are assuming that the Autonomous Vehicle is always electric. When we refer to an VA it corresponds to what the NHTSA calls “highly automated” vehicles, the vehicle can perform all driving tasks and monitor the driving environment in certain circumstances (in which the passenger must not have any intervention) and with “full automation” the vehicle can perform all driving tasks and monitor the driving environment in all circumstances (passenger should not be involved in driving). In addition, if we mention the Autonomous Vehicle (VA) we are indicating that it is the autonomous, electric, and terrestrial car, with the operating conditions using georeferencing, AI, 5G technology. The challenges that arise in terms of acceptance by Uruguayan society based on security and reliability have been studied. Especially, a subset of Uruguayan society has been considered, made up of people who suffer limitations in the use of a common vehicle due to suffering total or partial disability, related to their lower limbs (target population). The growing importance at the beginning of the 21st century of environmental and ecological factors, which fuels the rise of green businesses, has led to the development of an updated version of the PEST analysis method, called STEER for the systematic analysis of Sociocultural, Technological, Economic, Ecological and Regulatory, which is the one used for this project. The work presents a series of conclusions as requirements for a successful implementation, among which it is worth highlighting: ✓ “A framework of cooperation must be established between the actors involved, for necessary definitions in the management of innovation,” through the formation of a multidisciplinary study commission. ✓ It must be introduced, disseminated, educated about the different aspects and benefits of the VA and its introduction in Uruguay,” through the implementation of a dissemination and training proposal. 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Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)info:eu-repo/semantics/openAccessLicencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0)AutónomoVehículoEléctricoLogísticaRegulaciónCargadoresInnovaciónDiscapacidadSocialPromociónVehículo autónomo eléctrico : introducción en la sociedad uruguayaTesis de maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionreponame:COLIBRIinstname:Universidad de la Repúblicainstacron:Universidad de la RepúblicaOlano Schüsselin, Darling LilianaKreimerman, RobertoUniversidad de la República (Uruguay). 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