Mark ups and pass-through in small and medium retailers for rice, tomato sauce and oil
Resumen:
In this paper, we recover and decompose markups, and estimate the pass-through rates from cost to prices in small and medium retail stores for oil, tomato sauce, and rice in Uruguay using a structural model of demand and assumptions about the competitive behavior of producers. The market power for these products has been under the Commission of Promotion and Defence of Competence study since 2016, and the proposed methodology allows for deepening in the measure and the understanding of the origin of that market power. In addition to providing a fundamental input for competition defense policies in Uruguay, this study enhances the international academic literature by contributing evidence on cost-to-price pass-through in a developing economy with potentially greater market power than that found in developed countries. The markups for oil and tomato sauce are around 25% for Nash Bertrand competition assumption, and 50% for the collusion assumption, while for rice are 36% and 75% respectively. For its part, about 65% of the market power under Nash Bertrand assumption is explained by the ability of firms to differentiate products and 35% for the ownership structure in the case of oil and sauce. In the case of rice, 49% are explained for differentiation and 51% for ownership structure. Finally, the pass-through rates are low for the three products, being under both behavioral assumptions lower than 55% for the three products.
En este artículo, recuperamos y descomponemos los márgenes de ganancia y estimamos el pasaje del costo a los precios en comercios minoristas pequeños y medianos en Uruguay para aceite, salsa de tomate y arroz, utilizando un modelo estructural de demanda y supuestos sobre el comportamiento competitivo de los productores. El poder de mercado de estos productos está bajo estudio de la Comisión de Promoción y Defensa de la Competencia desde 2016, y la metodología propuesta permite profundizar en la medición y comprensión del origen de ese poder de mercado. Además de proporcionar un insumo fundamental para las políticas de defensa de la competencia en Uruguay, este estudio contribuye a la literatura académica internacional al aportar evidencia sobre el pasaje de costos a precios en una economía en desarrollo con un poder de mercado potencialmente mayor que el de los países desarrollados. Los márgenes para el aceite y la salsa de tomate son de alrededor del 25% para el supuesto de competencia a la Nash Bertrand y del 50% para el supuesto de colusión, mientras que para el arroz son del 36% y el 75% respectivamente. Por su parte, alrededor del 65% del poder de mercado bajo el supuesto de Nash Bertrand se explica por la capacidad de las empresas para diferenciar productos y el 35% por la estructura de propiedad en el caso del aceite y la salsa. En el caso del arroz, el 49% se explica por diferenciación y el 51% por estructura de propiedad. Finalmente, las tasas de pasaje son bajas para los tres productos, siendo bajo ambos supuestos de comportamiento inferiores al 55% para los tres productos.
2023 | |
Universidad de la República (Uruguay). Comisión Académica de Posgrados | |
Pasaje de costos a precios Diferenciación de producto Modelo de elección discreta Poder de mercado Cost Pass-Through Product differentiation Market Power Discrete choice models OLIGOPOLIO PRODUCCION |
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Inglés | |
Universidad de la República | |
COLIBRI | |
https://hdl.handle.net/20.500.12008/41947 | |
Acceso abierto | |
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