Estudios de impacto acústico de proyectos carreteros

Ituarte Bonfrisco, Milton Ignacio

Supervisor(es): González Fernández, Alice Elizabeth

Resumen:

El ruido del tránsito rodado es uno de los impactos ambientales más importantes que generan los sistemas de transporte. El ruido del tránsito carretero es la fuente dominante de ruido en zonas rurales y en muchas zonas urbanas y localidades del interior del país. Este trabajo discute distintas metodologías y artículos científicos que pueden ser empleados en el proceso de evaluación de los impactos potenciales del ruido en los receptores sensibles (viviendas, centros de estudios, hospitales, etc.) provocados por el tránsito de proyectos carreteros, así como los efectos que la exposición a este ruido puede tener sobre la salud de las personas y el valor de las viviendas. El proceso presentado en el documento para la realización de un estudio de impacto ambiental de ruido por el tráfico de una carretera, recorre desde el relevamiento de la línea de base de los niveles de ruido ambiental existentes alrededor del sitio donde se construirá el proyecto, las metodologías más empleadas y reconocidas internacionalmente para la predicción de los niveles de ruido en los receptores, los criterios para la evaluación del impacto acústico basados en la información de base relevada y los niveles obtenidos en las predicciones modeladas y la descripción de las medidas de mitigación que se incorporarían al diseño del proyecto para eliminar o minimizar potenciales impactos acústicos, si fuera el caso.


Road traffic noise is one of the most important environmental impacts of transportation systems. Road traffic noise is the main source of noise in rural areas and in many small urban areas and towns in the country. This document discusses different methodologies and scientific papers that can be used in the process of assessing the potential impacts of noise on sensitive receptors (homes, school, hospitals, etc.) caused by the traffic of highway projects, as well as the effects that exposure to noise can have on human health and house values. This document presents the step-by-step process to carry out an environmental impact assessment related to noise from the road traffic of a highway; it runs from the survey of the baseline to obtain the existing environmental sound pressure levels close to the site where the project will be implanted, the most internationally recognized methodologies for the prediction of noise levels in receptors, the criteria for the assessment of the acoustic impact based on the baseline information collected and the sound pressure levels computed by the prediction model and the description of the mitigation measures that could be incorporated into the project design to eliminate or minimize potential adverse acoustic impacts, if necessary.


Detalles Bibliográficos
2021
Estudio de impacto acústico
Ruido en carreteras
Efectos del ruido
Predicción del ruido de carreteras
Mitigación de ruido de tránsito
Monitoreo de ruido de tránsito
Español
Universidad de la República
COLIBRI
https://hdl.handle.net/20.500.12008/31542
Acceso abierto
Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0)
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Road traffic noise is one of the most important environmental impacts of transportation systems. Road traffic noise is the main source of noise in rural areas and in many small urban areas and towns in the country. This document discusses different methodologies and scientific papers that can be used in the process of assessing the potential impacts of noise on sensitive receptors (homes, school, hospitals, etc.) caused by the traffic of highway projects, as well as the effects that exposure to noise can have on human health and house values. This document presents the step-by-step process to carry out an environmental impact assessment related to noise from the road traffic of a highway; it runs from the survey of the baseline to obtain the existing environmental sound pressure levels close to the site where the project will be implanted, the most internationally recognized methodologies for the prediction of noise levels in receptors, the criteria for the assessment of the acoustic impact based on the baseline information collected and the sound pressure levels computed by the prediction model and the description of the mitigation measures that could be incorporated into the project design to eliminate or minimize potential adverse acoustic impacts, if necessary.
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