Es algo que se mama : una etnografía sobre nodrizas, colactancia y parentesco de leche en la comunidad afrouruguaya

Brena, Valentina

Supervisor(es): Massó Guijarro, Ester - Rostagnol, Susana

Resumen:

Esta etnografía versa sobre la colactancia y el parentesco de leche en la comunidad afrouruguaya contemporánea. La colactancia refiere al amamantamiento por pecho directo entre una mujer-madre y un/a bebé que no ha sido engendrado/a por ella, aunque también incluye el intercambio informal de leche humana; ocurre de forma solidaria, y puede ser tanto una respuesta ante la imposibilidad que pueda atravesar una mujer-madre para lactar a su descendencia como una estrategia de ayuda mutua desplegada entre quienes deciden lactar conjuntamente a sus criaturas. Por su parte, el parentesco de leche refiere a la construcción de lazos parentales postnatales generados mediante la compartición de la lactancia, lo que da cuenta de cómo la alimentación con leche humana puede trascender su fin nutricional y ocupar un lugar relevante en la generación de vínculos emocionales y afectivos. En cierta medida, las formas de practicar y significar la colactancia de algunas mujeres-madres afrouruguayas devienen del período colonial y del trabajo esclavo bajo el que muchas de sus ancestras fueron forzadas a ejercer como nodrizas; pero también de los inicios del trabajo asalariado, cuando comercializaron su leche de forma relativamente libre. Si bien en esta investigación el foco analítico está puesto en el presente, el pasado sirve de marco para dimensionar la profundidad histórica de esta práctica social. La tesis se articula mediante la problematización de tres grandes módulos. El primero, realiza un recorrido histórico por el pasado de las amas de leche racializadas en la región y traza un puente con el presente a partir del lugar que estas figuras ocupan en las narrativas de una memoria subalterna obturada por la visión hegemónica de la nación. El segundo, sitúa las experiencias colactantes de mujeres-madres afrouruguayas contemporáneas entre los postulados normativos que, desde la órbita estatal, instituyen las formas de compartir la lactancia a nivel nacional. El tercero, articula las lactancias compartidas con las formas de maternajes y cuidados colectivos que impactan en la construcción del parentesco y fortalecen la cohesión de la comunidad étnico-racial.


This ethnography focuses on cross-nursing and milk kinship within the contemporary Afro-Uruguayan community. Cross-nursing refers to direct breastfeeding between a mother-woman and a baby who has not been biologically conceived by her, which also encompasses the informal exchange of human milk. It occurs as a gesture of solidarity and can be both a response to a mother's inability to breastfeed her own child and a strategy of mutual support among those who decide to breastfeed their infants together. Milk kinship, on the other hand, pertains to the creation of postnatal familial bonds through shared breastfeeding, highlighting how human milk feeding can transcend its nutritional purpose and play a significant role in generating emotional and affective ties. To some extent, the ways in which some Afro-Uruguayan mother-women practice and attribute meaning to cross-nursing stem from the colonial period and the enslaved labor under which many of their ancestors were compelled to act as wet nurses. It also reflects the beginnings of wage labor when they relatively freely commercialized their milk. While this research primarily focuses on the present, the past serves as a framework to comprehend the historical depth of this social practice. The thesis is structured by problematizing three major modules. The first module traces a historical path through the past of racialized wet nurses in the region and connects it to the present by examining the roles these figures play in narratives of a subaltern memory obstructed by the hegemonic vision of the nation. The second module situates the-breastfeeding experiences of contemporary Afro-Uruguayan mother-women within the normative guidelines established by the state regarding shared breastfeeding practices at a national level. The third module links shared breastfeeding practices with forms of mothering and collective caregiving that impact the construction of kinship and strengthen the cohesion of the ethnic-racial community.


Detalles Bibliográficos
2024
Amas de leche
Colactancia
Parentesco de leche
Afrodescendientes.
Wet nurses
Cross-nursing
Milk kinship
Afro-descendants
LACTANCIA MATERNA
IDENTIDAD CULTURAL
Español
Universidad de la República
COLIBRI
https://hdl.handle.net/20.500.12008/45226
Acceso abierto
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This ethnography focuses on cross-nursing and milk kinship within the contemporary Afro-Uruguayan community. Cross-nursing refers to direct breastfeeding between a mother-woman and a baby who has not been biologically conceived by her, which also encompasses the informal exchange of human milk. It occurs as a gesture of solidarity and can be both a response to a mother's inability to breastfeed her own child and a strategy of mutual support among those who decide to breastfeed their infants together. Milk kinship, on the other hand, pertains to the creation of postnatal familial bonds through shared breastfeeding, highlighting how human milk feeding can transcend its nutritional purpose and play a significant role in generating emotional and affective ties. To some extent, the ways in which some Afro-Uruguayan mother-women practice and attribute meaning to cross-nursing stem from the colonial period and the enslaved labor under which many of their ancestors were compelled to act as wet nurses. It also reflects the beginnings of wage labor when they relatively freely commercialized their milk. While this research primarily focuses on the present, the past serves as a framework to comprehend the historical depth of this social practice. The thesis is structured by problematizing three major modules. The first module traces a historical path through the past of racialized wet nurses in the region and connects it to the present by examining the roles these figures play in narratives of a subaltern memory obstructed by the hegemonic vision of the nation. The second module situates the-breastfeeding experiences of contemporary Afro-Uruguayan mother-women within the normative guidelines established by the state regarding shared breastfeeding practices at a national level. The third module links shared breastfeeding practices with forms of mothering and collective caregiving that impact the construction of kinship and strengthen the cohesion of the ethnic-racial community.
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Brena, Valentina
Amas de leche
Colactancia
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Afrodescendientes.
Wet nurses
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Milk kinship
Afro-descendants
LACTANCIA MATERNA
IDENTIDAD CULTURAL
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