Determinación social y salud bucal: propuesta operativa de análisis a partir de la periodontitis y la pérdida dentaria en adultos y adultos mayores de Montevideo

Fígoli Díaz, Irene

Supervisor(es): Lorenzo, Susana - Otálvaro, Gabriel

Resumen:

Concebir la salud bucal como un proceso y producto social complejo, hace necesario un abordaje teórico-metodológico colectivo que trascienda a la asociación externa de factores que analice los procesos de salud enfermedad inmersos en un contexto histórico, demográfico y social, y genere transformaciones que favorezcan a la salud bucal de la comunidad. Por esta razón el presente trabajo realizó un abordaje desde la determinación social. Objetivo: Analizar cómo las clases sociales y el territorio se relacionan con la expresión de la periodontitis y la pérdida dentaria (PD) en adultos (35-44 años) y adultos mayores (65-74 años) residentes en Montevideo. Metodología: Se trabajó con datos secundarios del Primer Relevamiento Nacional de Salud Bucal de Jóvenes y Adultos Uruguayos 2011. Se utilizaron datos sobre periodontitis, PD, condiciones socioeconómicas y hábitos de la población de Montevideo de entre 35-44 años y 65-74 años. Se tomó en cuenta la ocupación para definir la posición de clase social. A partir de la variable ocupación se definieron tres clases sociales de servicio, intermedia y trabajadora. Se analizaron los perfiles socio-demográficos de cada clase y su relación con el territorio (municipios), la periodontitis y la PD. Resultados: Las clases precaria e intermedia se distribuyen principalmente en los municipios de la periferia y la de servicio en los de centro-este de Montevideo. En la clase de servicio el 85,3% de los hogares presenta por lo menos una persona con estudios universitarios, siendo 21,5% y 39,8% para precarios e intermedios. La atención odontológica pública en la clase precaria fue de 44,6%, en la intermedia de 29,6% y en la de servicio de 14,7%. La clase precaria presenta mayor prevalencia de periodontitis y PD con respecto a las otras dos clases. Conclusiones: Cada clase social construye relaciones específicas con el territorio, generado procesos de producción y consumo vinculados con diferentes formas de expresión de la periodontitis y la PD.


Conceiving dental health as a complex social process requires a collective theoretical-methodological approach that goes beyond merely associating external factors. It demands deep analysis of processes related to health and disease, which are immerse in a historical, demographic and social context. This approach intends to foster changes that benefit the whole community’s dental health. For this reason, this paper examines the problem from a social perspective.Objective: To analyze how social class and territory influence the emergence of periodontal disease (PD) and tooth loss (TL) in adults who reside in Montevideo. We targeted two main groups: adults between 35 and 44 years old, and elderly people between 65 and 74 years old. Methodology: We obtained data from the First National Dental Health Survey of Uruguayan Youth and Adults (2011). We used data on PD and TL from people between 35 and 44 and 65 to 74 years of age living in Montevideo. We took into account their socioeconomic background as well as their habits. In order to define their class position we considered the participants occupation. The socio-demographic profiles of each social class were analyzed together with the participants territory of residency (municipalities) and their PD and TL data. Results: The low and working classes are distributed mainly in municipalities A, D and G. The service class in Ch and C. Public dental care was used by a 44.6% of the precarious class. 29.6% of the middle class used public dental care, whereas only 14.7% of the service class used it. Within the service class, 85.3% of households have at least one person with university education meanwhile there is only 21.5% in the precarious and 39.8% in the middle class. The precarious class has a higher prevalence of PD and TL compared to the other two classes. Conclusions: Each social class builds specific relationships with the territory, this generates production and consumption processes that modulate the emergence of PD and TL.


Detalles Bibliográficos
2024
Determinación social
Periodontitis
Pérdida dentaria.
PERDIDA DE DIENTE
Español
Universidad de la República
COLIBRI
https://hdl.handle.net/20.500.12008/47081
Acceso abierto
Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0)
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Conceiving dental health as a complex social process requires a collective theoretical-methodological approach that goes beyond merely associating external factors. It demands deep analysis of processes related to health and disease, which are immerse in a historical, demographic and social context. This approach intends to foster changes that benefit the whole community’s dental health. For this reason, this paper examines the problem from a social perspective.Objective: To analyze how social class and territory influence the emergence of periodontal disease (PD) and tooth loss (TL) in adults who reside in Montevideo. We targeted two main groups: adults between 35 and 44 years old, and elderly people between 65 and 74 years old. Methodology: We obtained data from the First National Dental Health Survey of Uruguayan Youth and Adults (2011). We used data on PD and TL from people between 35 and 44 and 65 to 74 years of age living in Montevideo. We took into account their socioeconomic background as well as their habits. In order to define their class position we considered the participants occupation. The socio-demographic profiles of each social class were analyzed together with the participants territory of residency (municipalities) and their PD and TL data. Results: The low and working classes are distributed mainly in municipalities A, D and G. The service class in Ch and C. Public dental care was used by a 44.6% of the precarious class. 29.6% of the middle class used public dental care, whereas only 14.7% of the service class used it. Within the service class, 85.3% of households have at least one person with university education meanwhile there is only 21.5% in the precarious and 39.8% in the middle class. The precarious class has a higher prevalence of PD and TL compared to the other two classes. Conclusions: Each social class builds specific relationships with the territory, this generates production and consumption processes that modulate the emergence of PD and TL.
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Fígoli Díaz, Irene
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