Determinants of urban mobility with a focus on gender: a multilevel analysis in the Metropolitan Area of Montevideo, Uruguay

Olivieri, Cecilia - Fageda, Xavier

Resumen:

This study analyzes the determinants of urban mobility in the Metropolitan Area of Montevideo. By applying multilevel regression models, it provides estimates of the impact of individual and contextual factors on travel behavior. The paper’s findings lend support to the household responsibility hypothesis, which claims that women’s travel patterns are affected by the type of household in which they live and the consequent responsibilities or roles they assume. Furthermore, gender differences in travel patterns are reinforced across census tracts. The results indicate that policy makers need to consider gender differences when seeking to enhance urban planning decisions.


El presente estudio analiza los determinantes de la movilidad urbana en el Área Metropolitana de Montevideo. Al aplicar modelos de regresión multinivel, proporciona estimaciones del impacto de los factores individuales y contextuales en el comportamiento del viaje. Los hallazgos respaldan la hipótesis de responsabilidad del hogar, que afirma que los patrones de viaje de las mujeres se ven afectados por el tipo de hogar en el que viven y las consecuentes responsabilidades o roles que asumen. Además, las diferencias de género en los patrones de viaje se refuerzan en las áreas de residencia. Los resultados indican que los formuladores de políticas deben tener en cuenta las diferencias de género al tratar de mejorar las decisiones de planificación urbana.


Detalles Bibliográficos
2019
Movilidad urbana
Patrones de desplazamiento
Entorno construido
Género
Hipótesis de responsabilidad del hogar
Inglés
Universidad de la República
COLIBRI
https://hdl.handle.net/20.500.12008/23419
Acceso abierto
Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0)
Resumen:
Sumario:This study analyzes the determinants of urban mobility in the Metropolitan Area of Montevideo. By applying multilevel regression models, it provides estimates of the impact of individual and contextual factors on travel behavior. The paper’s findings lend support to the household responsibility hypothesis, which claims that women’s travel patterns are affected by the type of household in which they live and the consequent responsibilities or roles they assume. Furthermore, gender differences in travel patterns are reinforced across census tracts. The results indicate that policy makers need to consider gender differences when seeking to enhance urban planning decisions.