Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay

Mordecki, Gabriela - Altmark, Silvia - Larruina, Karina

Resumen:

In this paper, we analyze Uruguayans living abroad that visit Uruguay for their holidays, what in the literature is called Nostalgic tourism or Visiting friends and relatives (VFR) tourism. Several studies point Uruguay as one of the South American countries with the largest proportion of its population living abroad. In addition, tourism is a very important economic activity in Uruguay. Visitors from Argentina have been always the majority in the Uruguayan inbound tourism. During 2017 in Uruguay 68% of total tourists were Argentinians, 12,5% Brazilians, and 8% VFR tourists. This last share was near 16% during the first decade of this century and even higher in the XXth. century. We analyze and estimate the VFR tourism demand in Uruguay, and compare it with Argentinian tourist demand, since the majority of VFR tourists live in Argentina (64%). After characterizing VFR tourists, we apply Johansen methodology and built four models: two for VFR tourism and two for Argentinian tourism, considering monthly data for the number of tourists and quarterly data for tourists’ expenditure. Applying Johansen methodology, we found at least one Vector error-correction model (VEC) equation for each model considered. In the first two models (taking into account the number of tourists), the elasticities (income and prices) were smaller for VFR tourists compared with Argentinian tourists, meaning that the number of VFR tourists react less to changes in income or relative prices than Argentinians. But in the case of tourists’ expenditure, the result was the opposite, with VFR tourists responding more to changes in prices or income than Argentinians. Impulse response functions show a greater reaction of Argentinian tourists to changes in relative prices, but similar in the case of an income shock. Finally, forecasts show a good adjust of the forecast to actual data.


En este trabajo analizamos a los uruguayos que viven en el exterior y visitan Uruguay durante sus vacaciones, lo que en la literatura se llama turismo nostálgico o turismo de familiares y amigos (VFR, por su sigla en inglés). Varios estudios señalan a Uruguay como uno de los países sudamericanos con la mayor proporción de su población viviendo en el exterior. Además, el turismo es una actividad económica muy importante en Uruguay. Los visitantes de Argentina han sido siempre la mayoría en el turismo receptivo uruguayo. Durante 2017 en Uruguay, el 68% del total de turistas fueron argentinos, el 12,5% brasileños y el 8% turistas VFR. Esta última porción estuvo cerca del 16% durante la primera década de este siglo y aún más en el siglo XX. Analizamos y estimamos la demanda turística VFR en Uruguay y la comparamos con la demanda turística argentina, ya que la mayoría de los turistas VFR viven en Argentina (64%). Después de caracterizar a los turistas VFR, a través de la metodología Johansen construimos cuatro modelos: dos para el turismo VFR y dos para el turismo argentino, considerando datos mensuales para el número de turistas y datos trimestrales para el gasto de los turistas. Aplicando la metodología de Johansen, encontramos al menos una ecuación de cointegración del modelo de corrección de errores (VEC) para cada modelo considerado. En los dos primeros modelos (teniendo en cuenta el número de turistas), las elasticidades (ingresos y precios) fueron menores para los turistas VFR en comparación con los argentinos, lo que significa que el número de turistas VFR reacciona menos a los cambios en los ingresos o los precios relativos que los argentinos. Pero en el caso del gasto de los turistas, el resultado fue el opuesto, ya que los turistas VFR respondieron más a los cambios en los precios o los ingresos que los argentinos. Las funciones de impulso-respuesta muestran una mayor reacción de los turistas argentinos a los cambios en los precios relativos, pero similar en el caso de un shock de ingresos. Finalmente, las proyecciones muestran un buen ajuste a los datos reales.


Detalles Bibliográficos
2018
VFR tourism
Real exchange rate
Cointegration
CAMBIO REAL
COINTEGRACION
ECONOMIA DEL TURISMO
TURISMO
Inglés
Universidad de la República
COLIBRI
http://hdl.handle.net/20.500.12008/19007
Acceso abierto
Licencia Creative Commons Atribución – No Comercial – Sin Derivadas (CC - By-NC-ND)
_version_ 1807523137213956096
author Mordecki, Gabriela
author2 Altmark, Silvia
Larruina, Karina
author2_role author
author
author_facet Mordecki, Gabriela
Altmark, Silvia
Larruina, Karina
author_role author
bitstream.checksum.fl_str_mv 6429389a7df7277b72b7924fdc7d47a9
4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
2fa9985ac10428d3e8129005e398f947
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
bitstream.url.fl_str_mv http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/5/license.txt
http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/2/license_url
http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/3/license_text
http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/4/license_rdf
http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/1/dt-08-18.pdf
collection COLIBRI
dc.contributor.filiacion.es.fl_str_mv Mordecki Gabriela, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración Gabriela Gabriela
Altmark Silvia, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración
Larruina Karina, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración
dc.coverage.spatial.es.fl_str_mv Uruguay
dc.creator.none.fl_str_mv Mordecki, Gabriela
Altmark, Silvia
Larruina, Karina
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-11-22T21:14:01Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-11-22T21:14:01Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2018
dc.description.abstract.none.fl_txt_mv In this paper, we analyze Uruguayans living abroad that visit Uruguay for their holidays, what in the literature is called Nostalgic tourism or Visiting friends and relatives (VFR) tourism. Several studies point Uruguay as one of the South American countries with the largest proportion of its population living abroad. In addition, tourism is a very important economic activity in Uruguay. Visitors from Argentina have been always the majority in the Uruguayan inbound tourism. During 2017 in Uruguay 68% of total tourists were Argentinians, 12,5% Brazilians, and 8% VFR tourists. This last share was near 16% during the first decade of this century and even higher in the XXth. century. We analyze and estimate the VFR tourism demand in Uruguay, and compare it with Argentinian tourist demand, since the majority of VFR tourists live in Argentina (64%). After characterizing VFR tourists, we apply Johansen methodology and built four models: two for VFR tourism and two for Argentinian tourism, considering monthly data for the number of tourists and quarterly data for tourists’ expenditure. Applying Johansen methodology, we found at least one Vector error-correction model (VEC) equation for each model considered. In the first two models (taking into account the number of tourists), the elasticities (income and prices) were smaller for VFR tourists compared with Argentinian tourists, meaning that the number of VFR tourists react less to changes in income or relative prices than Argentinians. But in the case of tourists’ expenditure, the result was the opposite, with VFR tourists responding more to changes in prices or income than Argentinians. Impulse response functions show a greater reaction of Argentinian tourists to changes in relative prices, but similar in the case of an income shock. Finally, forecasts show a good adjust of the forecast to actual data.
En este trabajo analizamos a los uruguayos que viven en el exterior y visitan Uruguay durante sus vacaciones, lo que en la literatura se llama turismo nostálgico o turismo de familiares y amigos (VFR, por su sigla en inglés). Varios estudios señalan a Uruguay como uno de los países sudamericanos con la mayor proporción de su población viviendo en el exterior. Además, el turismo es una actividad económica muy importante en Uruguay. Los visitantes de Argentina han sido siempre la mayoría en el turismo receptivo uruguayo. Durante 2017 en Uruguay, el 68% del total de turistas fueron argentinos, el 12,5% brasileños y el 8% turistas VFR. Esta última porción estuvo cerca del 16% durante la primera década de este siglo y aún más en el siglo XX. Analizamos y estimamos la demanda turística VFR en Uruguay y la comparamos con la demanda turística argentina, ya que la mayoría de los turistas VFR viven en Argentina (64%). Después de caracterizar a los turistas VFR, a través de la metodología Johansen construimos cuatro modelos: dos para el turismo VFR y dos para el turismo argentino, considerando datos mensuales para el número de turistas y datos trimestrales para el gasto de los turistas. Aplicando la metodología de Johansen, encontramos al menos una ecuación de cointegración del modelo de corrección de errores (VEC) para cada modelo considerado. En los dos primeros modelos (teniendo en cuenta el número de turistas), las elasticidades (ingresos y precios) fueron menores para los turistas VFR en comparación con los argentinos, lo que significa que el número de turistas VFR reacciona menos a los cambios en los ingresos o los precios relativos que los argentinos. Pero en el caso del gasto de los turistas, el resultado fue el opuesto, ya que los turistas VFR respondieron más a los cambios en los precios o los ingresos que los argentinos. Las funciones de impulso-respuesta muestran una mayor reacción de los turistas argentinos a los cambios en los precios relativos, pero similar en el caso de un shock de ingresos. Finalmente, las proyecciones muestran un buen ajuste a los datos reales.
dc.format.extent.es.fl_str_mv 39 p.
dc.format.mimetype.en.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.citation.es.fl_str_mv Mordecki, G, Altmark, S y Larruina, K. “Visiting friends and relatives tourism: the case of Uruguay”. Serie Documentos de Trabajo, DT 08/2018. Montevideo : UR.FCEA.IECON, 2018.
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1688-5090
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12008/19007
dc.language.iso.none.fl_str_mv en
eng
dc.publisher.es.fl_str_mv UR.FCEA.IECON
dc.relation.ispartof.es.fl_str_mv Serie Documentos de Trabajo;8/18
dc.rights.license.none.fl_str_mv Licencia Creative Commons Atribución – No Comercial – Sin Derivadas (CC - By-NC-ND)
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:COLIBRI
instname:Universidad de la República
instacron:Universidad de la República
dc.subject.en.fl_str_mv VFR tourism
Real exchange rate
Cointegration
dc.subject.other.es.fl_str_mv CAMBIO REAL
COINTEGRACION
ECONOMIA DEL TURISMO
TURISMO
dc.title.none.fl_str_mv Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
dc.type.es.fl_str_mv Documento de trabajo
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/workingPaper
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In this paper, we analyze Uruguayans living abroad that visit Uruguay for their holidays, what in the literature is called Nostalgic tourism or Visiting friends and relatives (VFR) tourism. Several studies point Uruguay as one of the South American countries with the largest proportion of its population living abroad. In addition, tourism is a very important economic activity in Uruguay. Visitors from Argentina have been always the majority in the Uruguayan inbound tourism. During 2017 in Uruguay 68% of total tourists were Argentinians, 12,5% Brazilians, and 8% VFR tourists. This last share was near 16% during the first decade of this century and even higher in the XXth. century. We analyze and estimate the VFR tourism demand in Uruguay, and compare it with Argentinian tourist demand, since the majority of VFR tourists live in Argentina (64%). After characterizing VFR tourists, we apply Johansen methodology and built four models: two for VFR tourism and two for Argentinian tourism, considering monthly data for the number of tourists and quarterly data for tourists’ expenditure. Applying Johansen methodology, we found at least one Vector error-correction model (VEC) equation for each model considered. In the first two models (taking into account the number of tourists), the elasticities (income and prices) were smaller for VFR tourists compared with Argentinian tourists, meaning that the number of VFR tourists react less to changes in income or relative prices than Argentinians. But in the case of tourists’ expenditure, the result was the opposite, with VFR tourists responding more to changes in prices or income than Argentinians. Impulse response functions show a greater reaction of Argentinian tourists to changes in relative prices, but similar in the case of an income shock. Finally, forecasts show a good adjust of the forecast to actual data.
eu_rights_str_mv openAccess
format workingPaper
id COLIBRI_0afa5b02063a4240ec5289b9af5ba3d5
identifier_str_mv Mordecki, G, Altmark, S y Larruina, K. “Visiting friends and relatives tourism: the case of Uruguay”. Serie Documentos de Trabajo, DT 08/2018. Montevideo : UR.FCEA.IECON, 2018.
1688-5090
instacron_str Universidad de la República
institution Universidad de la República
instname_str Universidad de la República
language eng
language_invalid_str_mv en
network_acronym_str COLIBRI
network_name_str COLIBRI
oai_identifier_str oai:colibri.udelar.edu.uy:20.500.12008/19007
publishDate 2018
reponame_str COLIBRI
repository.mail.fl_str_mv mabel.seroubian@seciu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv COLIBRI - Universidad de la República
repository_id_str 4771
rights_invalid_str_mv Licencia Creative Commons Atribución – No Comercial – Sin Derivadas (CC - By-NC-ND)
spelling Mordecki Gabriela, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de Administración Gabriela GabrielaAltmark Silvia, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de AdministraciónLarruina Karina, Universidad de la República (Uruguay). Facultad de Ciencias Económicas y de AdministraciónUruguay2018-11-22T21:14:01Z2018-11-22T21:14:01Z2018Mordecki, G, Altmark, S y Larruina, K. “Visiting friends and relatives tourism: the case of Uruguay”. Serie Documentos de Trabajo, DT 08/2018. Montevideo : UR.FCEA.IECON, 2018.1688-5090http://hdl.handle.net/20.500.12008/19007In this paper, we analyze Uruguayans living abroad that visit Uruguay for their holidays, what in the literature is called Nostalgic tourism or Visiting friends and relatives (VFR) tourism. Several studies point Uruguay as one of the South American countries with the largest proportion of its population living abroad. In addition, tourism is a very important economic activity in Uruguay. Visitors from Argentina have been always the majority in the Uruguayan inbound tourism. During 2017 in Uruguay 68% of total tourists were Argentinians, 12,5% Brazilians, and 8% VFR tourists. This last share was near 16% during the first decade of this century and even higher in the XXth. century. We analyze and estimate the VFR tourism demand in Uruguay, and compare it with Argentinian tourist demand, since the majority of VFR tourists live in Argentina (64%). After characterizing VFR tourists, we apply Johansen methodology and built four models: two for VFR tourism and two for Argentinian tourism, considering monthly data for the number of tourists and quarterly data for tourists’ expenditure. Applying Johansen methodology, we found at least one Vector error-correction model (VEC) equation for each model considered. In the first two models (taking into account the number of tourists), the elasticities (income and prices) were smaller for VFR tourists compared with Argentinian tourists, meaning that the number of VFR tourists react less to changes in income or relative prices than Argentinians. But in the case of tourists’ expenditure, the result was the opposite, with VFR tourists responding more to changes in prices or income than Argentinians. Impulse response functions show a greater reaction of Argentinian tourists to changes in relative prices, but similar in the case of an income shock. Finally, forecasts show a good adjust of the forecast to actual data.En este trabajo analizamos a los uruguayos que viven en el exterior y visitan Uruguay durante sus vacaciones, lo que en la literatura se llama turismo nostálgico o turismo de familiares y amigos (VFR, por su sigla en inglés). Varios estudios señalan a Uruguay como uno de los países sudamericanos con la mayor proporción de su población viviendo en el exterior. Además, el turismo es una actividad económica muy importante en Uruguay. Los visitantes de Argentina han sido siempre la mayoría en el turismo receptivo uruguayo. Durante 2017 en Uruguay, el 68% del total de turistas fueron argentinos, el 12,5% brasileños y el 8% turistas VFR. Esta última porción estuvo cerca del 16% durante la primera década de este siglo y aún más en el siglo XX. Analizamos y estimamos la demanda turística VFR en Uruguay y la comparamos con la demanda turística argentina, ya que la mayoría de los turistas VFR viven en Argentina (64%). Después de caracterizar a los turistas VFR, a través de la metodología Johansen construimos cuatro modelos: dos para el turismo VFR y dos para el turismo argentino, considerando datos mensuales para el número de turistas y datos trimestrales para el gasto de los turistas. Aplicando la metodología de Johansen, encontramos al menos una ecuación de cointegración del modelo de corrección de errores (VEC) para cada modelo considerado. En los dos primeros modelos (teniendo en cuenta el número de turistas), las elasticidades (ingresos y precios) fueron menores para los turistas VFR en comparación con los argentinos, lo que significa que el número de turistas VFR reacciona menos a los cambios en los ingresos o los precios relativos que los argentinos. Pero en el caso del gasto de los turistas, el resultado fue el opuesto, ya que los turistas VFR respondieron más a los cambios en los precios o los ingresos que los argentinos. Las funciones de impulso-respuesta muestran una mayor reacción de los turistas argentinos a los cambios en los precios relativos, pero similar en el caso de un shock de ingresos. Finalmente, las proyecciones muestran un buen ajuste a los datos reales.Submitted by Seroubian Mabel (mabel.seroubian@seciu.edu.uy) on 2018-11-22T21:14:01Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) dt-08-18.pdf: 1398994 bytes, checksum: 2fa9985ac10428d3e8129005e398f947 (MD5)Made available in DSpace on 2018-11-22T21:14:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) dt-08-18.pdf: 1398994 bytes, checksum: 2fa9985ac10428d3e8129005e398f947 (MD5) Previous issue date: 201839 p.application/pdfenengUR.FCEA.IECONSerie Documentos de Trabajo;8/18Las obras depositadas en el Repositorio se rigen por la Ordenanza de los Derechos de la Propiedad Intelectual de la Universidad de la República.(Res. Nº 91 de C.D.C. de 8/III/1994 – D.O. 7/IV/1994) y por la Ordenanza del Repositorio Abierto de la Universidad de la República (Res. Nº 16 de C.D.C. de 07/10/2014)info:eu-repo/semantics/openAccessLicencia Creative Commons Atribución – No Comercial – Sin Derivadas (CC - By-NC-ND)VFR tourismReal exchange rateCointegrationCAMBIO REALCOINTEGRACIONECONOMIA DEL TURISMOTURISMOVisiting friends and relatives tourism : the case of UruguayDocumento de trabajoinfo:eu-repo/semantics/workingPaperinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionreponame:COLIBRIinstname:Universidad de la Repúblicainstacron:Universidad de la RepúblicaMordecki, GabrielaAltmark, SilviaLarruina, KarinaLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-84267http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/5/license.txt6429389a7df7277b72b7924fdc7d47a9MD55CC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/2/license_url4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-80http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/3/license_textd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD53license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-80http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/4/license_rdfd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD54ORIGINALdt-08-18.pdfdt-08-18.pdfapplication/pdf1398994http://localhost:8080/xmlui/bitstream/20.500.12008/19007/1/dt-08-18.pdf2fa9985ac10428d3e8129005e398f947MD5120.500.12008/190072018-11-22 18:15:40.74oai:colibri.udelar.edu.uy:20.500.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Universidadhttps://udelar.edu.uy/https://www.colibri.udelar.edu.uy/oai/requestmabel.seroubian@seciu.edu.uyUruguayopendoar:47712024-07-25T14:42:12.199489COLIBRI - Universidad de la Repúblicafalse
spellingShingle Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
Mordecki, Gabriela
VFR tourism
Real exchange rate
Cointegration
CAMBIO REAL
COINTEGRACION
ECONOMIA DEL TURISMO
TURISMO
status_str publishedVersion
title Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
title_full Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
title_fullStr Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
title_full_unstemmed Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
title_short Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
title_sort Visiting friends and relatives tourism : the case of Uruguay
topic VFR tourism
Real exchange rate
Cointegration
CAMBIO REAL
COINTEGRACION
ECONOMIA DEL TURISMO
TURISMO
url http://hdl.handle.net/20.500.12008/19007