Photography by Andrés Boero Madrid
Fotografía de Andrés Boero Madrid
2019 | |
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1823
https://hdl.handle.net/10895/3529 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178702693072896 |
---|---|
author | Boero Madrid, Andrés |
author_facet | Boero Madrid, Andrés |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Boero Madrid, Andrés |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:57Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:57Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-05-08 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | In his work, Andrés Boero expresses the transitory character of the human being observing the transformations of culture and nature in the place where he lives: the outflow of a river. Deconstruction is a project that investigates its direct relationship with the landscape, starting point and source of inspiration, where the creative process becomes more relevant than the final result. Through different treks through the village, the banks of the river, the wetlands and the mountain, Boero observes how nature and man change reciprocally. From the displacement through the territory arises the contact with the material: mud, wood and its mutation by means of water, air and fire. Fabrics installed in the river, on the ground, under the trees, to see how the environment expresses itself and leaves its mark on them. Trunks found, modified by water and then by the artist's hands. Mud also takes on great relevance in Boero's work, as a material that denotes temporality, which is in constant transition, determined by the absence and presence of water. Deconstruction is a practice of observation and learning throughout the territory, in search of an abstract formality, with no pre-established idea beyond the encounter with the environment. Almost as a sketch, the photographs are the testimony of a process, which is the work itself. This project was supported by the Regional Funds for Culture of the Ministerio de Educación y Cultura (2017) and developed during 2018. The work has been exhibited at the Museo Municipal Profesor Roselli in Nueva Palmira (Uruguay) and at the Museo Lacán Guazú in Dolores (Uruguay). Andrés Boero Madrid, Uruguay, 1983. Filmmaker and Visual Artist, his work reflects on man and landscape from Latin American identity and memory. He graduated as Director of Photography from the Escuela Internacional de Cine y Televisión of San Antonio de los Baños, Cuba. He has exhibited in different cultural spaces, such as the Museo Nacional de Artes Visuales, Museo Lacán Guazú, Espacio de Arte Contemporáneo and Centro de Exposiciones Subte. He is currently carrying out a residency project for artists in Villa Soriano, a small town in the Uruguayan countryside, promoting the decentralization of contemporary artistic production. https://vatelon.com/ |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | En su obra, Andrés Boero expresa el carácter transitorio del ser humano observando las transformaciones de la cultura y de la naturaleza en el lugar que habita: la desembocadura de un río. Deconstrucción es un proyecto que indaga sobre su relación directa con el paisaje, punto de partida y fuente de inspiración, donde el proceso creativo cobra mayor relevancia que el resultado final. A través de diferentes caminatas por la villa, las orillas del río, los humedales y el monte, Boero observa cómo la naturaleza y el hombre se modifican recíprocamente. Del desplazamiento por el territorio surge el contacto con lo matérico: el barro, la madera y su mutación por medio del agua, aire y fuego. Telas instaladas en el río, en el suelo, debajo de los árboles, para ver cómo el ambiente se expresa y deja su marca en ellos. Troncos encontrados, modificados por el agua y luego por las manos del artista. El barro también cobra gran relevancia en la obra de Boero, como un material que denota la temporalidad, que está en constante transición, determinado por la ausencia y presencia del agua. Deconstrucción es una práctica de observación y aprendizaje a través del territorio, en busca de una formalidad abstracta, sin idea preestablecida más allá del encuentro con el entorno. Casi a modo de boceto, las fotografías son el testimonio de un proceso, que es la obra en sí. Este proyecto fue apoyado por los Fondos Regionales para la Cultura del Ministerio de Educación y Cultura (2017) y desarrollado durante 2018. La obra ha sido expuesta en el Museo Municipal Profesor Roselli de Nueva Palmira (Uruguay) y en el Museo Lacán Guazú de Dolores (Uruguay). Andrés Boero Madrid, Uruguay, 1983. Cineasta y Artista visual, con su trabajo reflexiona sobre el hombre y el paisaje desde la identidad y memoria latinoamericana. Es graduado como Director de Fotografía de la Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, Cuba. Ha expuesto en diferentes espacios culturales, como el Museo Nacional de Artes Visuales, Museo Lacán Guazú, Espacio de Arte Contemporáneo y Centro de Exposiciones Subte. En la actualidad lleva adelante un proyecto de residencia para artistas en Villa Soriano, un pequeño pueblo del interior uruguayo, promoviendo la descentralización de la producción artística contemporánea (vatelon.com). |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1823 10.22235/d.v0i30.1823 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3529 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1823/1792 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 118-123 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 118-123 |
dc.source.none.fl_str_mv | 0797-3691 1688-3497 10.22235/d.v0i30 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 118-123 |
dc.title.none.fl_str_mv | Photography by Andrés Boero Madrid Fotografía de Andrés Boero Madrid |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | In his work, Andrés Boero expresses the transitory character of the human being observing the transformations of culture and nature in the place where he lives: the outflow of a river. Deconstruction is a project that investigates its direct relationship with the landscape, starting point and source of inspiration, where the creative process becomes more relevant than the final result. Through different treks through the village, the banks of the river, the wetlands and the mountain, Boero observes how nature and man change reciprocally. From the displacement through the territory arises the contact with the material: mud, wood and its mutation by means of water, air and fire. Fabrics installed in the river, on the ground, under the trees, to see how the environment expresses itself and leaves its mark on them. Trunks found, modified by water and then by the artist's hands. Mud also takes on great relevance in Boero's work, as a material that denotes temporality, which is in constant transition, determined by the absence and presence of water. Deconstruction is a practice of observation and learning throughout the territory, in search of an abstract formality, with no pre-established idea beyond the encounter with the environment. Almost as a sketch, the photographs are the testimony of a process, which is the work itself. This project was supported by the Regional Funds for Culture of the Ministerio de Educación y Cultura (2017) and developed during 2018. The work has been exhibited at the Museo Municipal Profesor Roselli in Nueva Palmira (Uruguay) and at the Museo Lacán Guazú in Dolores (Uruguay). Andrés Boero Madrid, Uruguay, 1983. Filmmaker and Visual Artist, his work reflects on man and landscape from Latin American identity and memory. He graduated as Director of Photography from the Escuela Internacional de Cine y Televisión of San Antonio de los Baños, Cuba. He has exhibited in different cultural spaces, such as the Museo Nacional de Artes Visuales, Museo Lacán Guazú, Espacio de Arte Contemporáneo and Centro de Exposiciones Subte. He is currently carrying out a residency project for artists in Villa Soriano, a small town in the Uruguayan countryside, promoting the decentralization of contemporary artistic production. https://vatelon.com/ |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_cb3513a79f94514a435469b54c4d6848 |
identifier_str_mv | 10.22235/d.v0i30.1823 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3529 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
spelling | Boero Madrid, Andrés2019-05-082023-09-12T19:14:57Z2023-09-12T19:14:57Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/182310.22235/d.v0i30.1823https://hdl.handle.net/10895/3529In his work, Andrés Boero expresses the transitory character of the human being observing the transformations of culture and nature in the place where he lives: the outflow of a river. Deconstruction is a project that investigates its direct relationship with the landscape, starting point and source of inspiration, where the creative process becomes more relevant than the final result. Through different treks through the village, the banks of the river, the wetlands and the mountain, Boero observes how nature and man change reciprocally. From the displacement through the territory arises the contact with the material: mud, wood and its mutation by means of water, air and fire. Fabrics installed in the river, on the ground, under the trees, to see how the environment expresses itself and leaves its mark on them. Trunks found, modified by water and then by the artist's hands. Mud also takes on great relevance in Boero's work, as a material that denotes temporality, which is in constant transition, determined by the absence and presence of water. Deconstruction is a practice of observation and learning throughout the territory, in search of an abstract formality, with no pre-established idea beyond the encounter with the environment. Almost as a sketch, the photographs are the testimony of a process, which is the work itself. This project was supported by the Regional Funds for Culture of the Ministerio de Educación y Cultura (2017) and developed during 2018. The work has been exhibited at the Museo Municipal Profesor Roselli in Nueva Palmira (Uruguay) and at the Museo Lacán Guazú in Dolores (Uruguay). Andrés Boero Madrid, Uruguay, 1983. Filmmaker and Visual Artist, his work reflects on man and landscape from Latin American identity and memory. He graduated as Director of Photography from the Escuela Internacional de Cine y Televisión of San Antonio de los Baños, Cuba. He has exhibited in different cultural spaces, such as the Museo Nacional de Artes Visuales, Museo Lacán Guazú, Espacio de Arte Contemporáneo and Centro de Exposiciones Subte. He is currently carrying out a residency project for artists in Villa Soriano, a small town in the Uruguayan countryside, promoting the decentralization of contemporary artistic production. https://vatelon.com/ En su obra, Andrés Boero expresa el carácter transitorio del ser humano observando las transformaciones de la cultura y de la naturaleza en el lugar que habita: la desembocadura de un río. Deconstrucción es un proyecto que indaga sobre su relación directa con el paisaje, punto de partida y fuente de inspiración, donde el proceso creativo cobra mayor relevancia que el resultado final. A través de diferentes caminatas por la villa, las orillas del río, los humedales y el monte, Boero observa cómo la naturaleza y el hombre se modifican recíprocamente. Del desplazamiento por el territorio surge el contacto con lo matérico: el barro, la madera y su mutación por medio del agua, aire y fuego. Telas instaladas en el río, en el suelo, debajo de los árboles, para ver cómo el ambiente se expresa y deja su marca en ellos. Troncos encontrados, modificados por el agua y luego por las manos del artista. El barro también cobra gran relevancia en la obra de Boero, como un material que denota la temporalidad, que está en constante transición, determinado por la ausencia y presencia del agua. Deconstrucción es una práctica de observación y aprendizaje a través del territorio, en busca de una formalidad abstracta, sin idea preestablecida más allá del encuentro con el entorno. Casi a modo de boceto, las fotografías son el testimonio de un proceso, que es la obra en sí. Este proyecto fue apoyado por los Fondos Regionales para la Cultura del Ministerio de Educación y Cultura (2017) y desarrollado durante 2018. La obra ha sido expuesta en el Museo Municipal Profesor Roselli de Nueva Palmira (Uruguay) y en el Museo Lacán Guazú de Dolores (Uruguay). Andrés Boero Madrid, Uruguay, 1983. Cineasta y Artista visual, con su trabajo reflexiona sobre el hombre y el paisaje desde la identidad y memoria latinoamericana. Es graduado como Director de Fotografía de la Escuela Internacional de Cine y Televisión de San Antonio de los Baños, Cuba. Ha expuesto en diferentes espacios culturales, como el Museo Nacional de Artes Visuales, Museo Lacán Guazú, Espacio de Arte Contemporáneo y Centro de Exposiciones Subte. En la actualidad lleva adelante un proyecto de residencia para artistas en Villa Soriano, un pequeño pueblo del interior uruguayo, promoviendo la descentralización de la producción artística contemporánea (vatelon.com). application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1823/1792Dixit; No. 30 (2019): Dixit; 118-123Dixit; Núm. 30 (2019): Dixit; 118-123Dixit; N.º 30 (2019): Dixit; 118-1230797-36911688-349710.22235/d.v0i30reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayPhotography by Andrés Boero MadridFotografía de Andrés Boero Madridinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35292023-09-12 16:14:57.716oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3529Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:57LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Photography by Andrés Boero Madrid Boero Madrid, Andrés |
status_str | publishedVersion |
title | Photography by Andrés Boero Madrid |
title_full | Photography by Andrés Boero Madrid |
title_fullStr | Photography by Andrés Boero Madrid |
title_full_unstemmed | Photography by Andrés Boero Madrid |
title_short | Photography by Andrés Boero Madrid |
title_sort | Photography by Andrés Boero Madrid |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1823 https://hdl.handle.net/10895/3529 |